Czy są kosztem uzyskania przychodu wydatki, powiększone o należny podatek naliczony zgodnie z art. (...)

Czy są kosztem uzyskania przychodu wydatki, powiększone o należny podatek naliczony zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, na nabycie towarów o niewielkiej wartości, np. termometr, spinki do włosów, portfel, przekazywanych ostatecznym nabywcom produktów Spółki (klientom aptek) jako upominki (gratis) przy zakupie towaru Spółki? Spółka sprzedaje produkty lecznicze, suplementy diety i kosmetyki hurtowniom farmaceutycznym, które odsprzedają je aptekom.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 17.04.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 23.04.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów leczniczych, suplementów diety oraz kosmetyków. Kontrahentami Spółki są hurtownie farmaceutyczne, które dokonują dalszej odsprzedaży produktów na rzecz aptek.

W celu zwiększenia sprzedaży Spółka przeprowadza akcje reklamowe skierowane do ostatecznych nabywców swoich produktów. Ich celem jest uatrakcyjnienie oferty Spółki oraz rozpowszechnienie informacji o Spółce oraz zbywanych przez nią towarach.

W ramach prowadzonych przez Spółkę akcji marketingowych dystrybuowane są materiały drukowane (ulotki, broszury informacyjne itp.), przedstawiające informacje o charakterze reklamowo?informacyjnym o produktach Spółki. Prowadzone akcje marketingowe mają także na celu uatrakcyjnienie oferty Spółki poprzez umożliwienie uzyskania przez ostatecznego nabywcę dodatkowej korzyści w postaci upominku (gratisu), których wydanie uzależnione jest od dokonania zakupów towarów Spółki. Jako upominki Spółka przekazuje dobra materialne o niewielkiej wartości, np. termometr, spinki do włosów, portfel itp.

Spółka podkreśla, że akcje marketingowe mają za cel dotarcie do ostatecznego konsumenta, tj. ich założeniem jest przedstawienie przez osoby dokonujące sprzedaży produktów Spółki (pracowników aptek) lub hostessy zatrudnione przez Spółkę informacji o zbywanych przez Spółkę towarach wraz z informacją o prowadzonej akcji marketingowej.

Spółka zauważa, że przedmiotem sprzedaży Spółki na rzecz hurtowni farmaceutycznych i następnie aptek są wyłącznie produkty Spółki. Dodatkowe upominki są przez Spółkę przekazywane (lub dołączane do opakowania produktu podstawowego) wyłącznie w celu przekazania ich ostatecznemu odbiorcy przez pracowników aptek lub zatrudnione w tym celu hostessy.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, Spółka wnosi o potwierdzenie, że wydatki poniesione na nabycie towarów, powiększone o należny podatek naliczony zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, stanowić będą koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka stoi na stanowisku, że wydatki poniesione na nabycie towarów, które następnie jako upominki (gratisy) wydawane są przez pracowników aptek ostatecznemu odbiorcy, powiększone o należny podatek naliczony zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, stanowić będą koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT.

Zdaniem Spółki, przesłankami warunkującymi możliwość zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu jest:

- możliwość uznania, że wydatek poniesiony został w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- fakt, że wydatek nie znajduje się w grupie wydatków określonych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Spółka uważa, że w przedmiotowym stanie faktycznym nie powinno budzić wątpliwości, iż wydatki ponoszone przez Spółkę poniesione są w celu osiągnięcia przychodu. Celem akcji reklamowych przeprowadzanych przez Spółkę jest zwiększenie sprzedaży swoich produktów poprzez uatrakcyjnienie oferty oraz rozpowszechnienie informacji o Spółce oraz zbywanych przez nią towarach.

Zdaniem Spółki, akcje marketingowe mają za cel dotarcie do ostatecznego konsumenta, tj. ich założeniem jest przedstawienie przez osoby dokonujące sprzedaży produktów Spółki (pracowników aptek) lub zatrudnione przez Spółkę hostessy informacji o zbywanych przez Spółkę towarach wraz z informacją o prowadzonej akcji marketingowej.

Spółka uważa, że otrzymanie upominku przez klienta jest często podstawowym czynnikiem warunkującym decyzję o zakupie produktu. Następuje to w szczególności w przypadku, gdy klient ma możliwość wyboru pomiędzy produktami o podobnych właściwościach i zbliżonej cenie.

Zdaniem Spółki, wydatki na przeprowadzanie akcji marketingowych, ponoszone przez Spółkę, nie mieszczą się w katalogu wydatków, określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, który w sposób enumeratywny wymienia wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Spółka stoi na stanowisku, że wydatek poniesiony przez nią powinien być w całości zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Zdaniem Spółki, kosztem podatkowym będzie także podatek VAT należny z tytułu przekazania towarów na cele reklamy (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o CIT).

Spółka stoi na stanowisku, że pomimo iż ustawa o VAT w brzmieniu obowiązującym od 01.05.2004 r. nie posługuje się pojęciem 'przekazania na cele reklamy', nie powinno ulegać wątpliwości, że w przypadku, gdy celem nieodpłatnego wydania towarów, podlegającego opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jest reklama, podatek należny z tytułu samonaliczenia powinien stanowić koszt podatkowy. W innym przypadku, zdaniem Spółki, przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o CIT pozostawałby przepisem martwym i nie miałby zastosowania w praktyce. Interpretacja taka w sposób oczywisty sprzeczna byłaby z zasadą racjonalności ustawodawcy.

Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów, określona w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) oparta jest na klauzuli generalnej: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wydatków pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością oraz udowodni, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Warunkiem koniecznym jest również to, aby dany wydatek, nawet ten pozostający w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża Podatnika.

Wręczanie upominków (gadżetów) stanowi jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również ma na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Niewątpliwie możliwość uzyskania upominku skłaniać będzie potencjalnych nabywców do zakupu produktów. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie na osiągane przez Spółkę przychody.

Należy zatem potwierdzić stanowisko Strony, że wydatki poniesione na nabycie towarów (upominki, gadżety) w związku z organizacją akcji promocyjnych:

- ponoszone są w celu uzyskania przychodu, zaś ich poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,

- nie należą do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z dołączanymi prezentami stanowić będą ? w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należny podatek od towarów i usług jest kosztem uzyskania przychodów w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy.

W przedmiotowej sprawie poniesione wydatki nie mogą zostać zakwalifikowane do wydatków o charakterze reklamowym. Mimo że cel akcji promocyjnych i reklamy jest taki sam, tj. zwiększenie sprzedaży, to są one realizowane innymi środkami. Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów.

Działania o charakterze promocyjnym, to przykładowo nagradzanie sprzedawców osiągających najlepsze wyniki sprzedaży produktów danego producenta albo premiowanie zakupów określonych towarów przez konsumenta, którego dokonuje sprzedawca, np. wydając do zakupionych towarów upominki w sytuacji, gdy upominki te zostały sfinansowane przez producenta.

Pojecie reklamy, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z brakiem definicji tego słowa w ustawie, należy pojmować zgodnie z jego znaczeniem w języku powszechnym. Rozszerzenie znaczenia słowa reklama na wszelkie działania Podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie towarów produkowanych czy sprzedawanych przez niego, w świetle przedstawionej wykładni językowej, jak również w świetle wykładni celowościowej, nie znajduje uzasadnienia.

Ponoszone przez Spółkę wydatki związane z organizacją tzw. sprzedaży premiowej, polegającej na dołączaniu do sprzedawanego towaru dodatkowego produktu, nie są zaliczane do kosztów reprezentacji i reklamy.

Reklama polega na informowaniu o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, zaś akcje promocyjne polegają na zastosowaniu ?motywacyjnej? funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów. Mimo że swoim charakterem przypominają reklamę, nie można ich do niej zaliczyć. Wydatki te powinny być zatem bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile można wykazać ich związek z prowadzoną działalnością, a także wpływ na wysokość osiągniętego przychodu.

Mając zatem na uwadze zapis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółce nie przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu należnego podatku VAT od wydanych prezentów (gadżetów).

Stosownie do art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób umożliwiający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku.

Przepis ten, w powiązaniu z art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oznacza, że tylko prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe mogą być uznane za bezpośredni dowód m. in. poniesienia kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

W zakresie podatku VAT zostanie udzielone odrębne postanowienie.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

W związku z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika