1. Czy koszty wyprodukowania katalogu Programu są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 (...)

1. Czy koszty wyprodukowania katalogu Programu są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy koszty nabycia nagród wręczanych aptekom przez przedstawicieli handlowych Spółki są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
3.Czy koszty wyprodukowania katalogu i nabycia nagród stanowią koszty o charakterze pośrednim i powinny być zaliczone w koszty w dacie ich poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.06.2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 19.06.2007r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka jest producentem produktów farmaceutycznych oraz kosmetyków. Działając na bardzo konkurencyjnym rynku produktów Spółka musi podejmować szereg działań pro sprzedażowych, gdyż tylko dzięki nim może realizować założone cele sprzedażowe. Wskazując na otoczenie gospodarcze, w którym przyszło działać Spółce Wnioskodawca wskazuje na następujące cechy charakterystyczne. Po pierwsze swoboda działań pro sprzedażowych, zwłaszcza w zakresie reklamy produktów leczniczych jest w istotny sposób ograniczona przez przepisy art. 52-68 prawa farmaceutycznego. Drugi charakterystyczny element to złożona struktura, w której realizowana jest sprzedaż. Spółka jest producentem produktów leczniczych i kosmetycznych, ale nie posiada własnej sieci sprzedaży. Sprzedaż produktów jest dokonywana do hurtowni, hurtownie sprzedają produkty do aptek, które z kolei sprzedają je klientowi finalnemu. Wskazane szczeble dystrybucji stanowią swoisty system naczyń połączonych: hurtownie chętnie kupują te produkty, które będą kupowane przez apteki. Z kolei apteki chcą kupować te produkty, które są znane, cenione i chętnie kupowane przez klientów. W efekcie Spółka będąc producentem, a jednocześnie pierwszym ogniwem w strukturze nie może ograniczać się tylko do sprzedaży produktów do hurtowni. Dla utrzymania maszyny dystrybucyjnej w ruchu musi podejmować działania adresowane do każdego z elementów struktury: hurtowni, aptek i klientów finalnych.

W 2007r. Spółka wdrożyła nowe narzędzie marketingowe, określone jako Program lojalnościowy (dalej: Program). Program jest adresowany do aptek. Istota Programu polega na tym, że apteka sprzedając określone produkty Spółki zbiera punkty. Punkty mogą być wymienione na nagrody w postaci porcelany (zastawa stołowa, serwis kawowy, zestaw bulionerek ze spodkami, garnitur do ciasta, etc). Program jest realizowany według zasad określonych w regulaminie.

Istotną rolę w przeprowadzeniu Programu odgrywa katalog. Katalog zawiera komplet informacji na temat Programu; wskazuje produkty Spółki objęte Programem oraz ich wartość punktową, nagrody (porcelana) oraz ich wartość punktową. Ostatnia strona katalogu zawiera miejsce na wpisy przedstawiciela handlowego Spółki (data wizyty, okres rozliczeniowy, ilość punktów, podpis przedstawiciela), adres apteki oraz regulamin Programu. Katalog jest również narzędziem do rozliczania aptek biorących udział w Programie, gdyż warunkiem odbioru nagrody jest przekazanie przedstawicielowi handlowemu katalogu z dokonanymi wpisami.

Regulamin Programu wskazuje na następujące kluczowe postanowienia:

- wskazanie organizatora Programu, to jest Spółki, wraz z podstawowymi danymi rejestracyjnymi: adres, KRS, REGON, NIP,

- wskazanie czasu trwania Programu: 1.02.2007 ? 31.12.2007,

- wskazanie produktów, które pozwalają zdobywać punkty i ilość punktów za określony produkt,

- uczestnictwo jest dobrowolne, a fakt przystąpienia jest dokumentowany wręczeniem katalogu i dokonaniem wpisu o dacie przystąpienia,

- warunkiem przyznania punktów jest udostępnienie przez aptekę danych sprzedażowych dotyczących produktów objętych programem, za okres od ostatniej wizyty przedstawiciela w aptece,

- każdej nagrodzie odpowiada konkretna ilość punktów wskazana w katalogu,

- podczas każdej z wizyt przedstawiciel Wnioskodawcy wpisuje do katalogu uzyskane punkty,

- nagroda jest dostarczana do apteki przez przedstawiciela Spółki, a potwierdzeniem odbioru jest przekazanie przedstawicielowi Spółki katalogu z dokonanymi wpisami,

- po wymianie punktów na nagrody, apteka otrzymuje kolejny katalog i może nadal uczestniczyć w Programie,

- poza punktami za sprzedaż konkretnych produktów apteka może uzyskać tzw. punkty premiowe ? np. za zebranie określonej ilości punktów w ciągu 3 miesięcy od przystąpienia do Programu, punkty premiowe nie przysługują w przypadku nabycia towarów z rabatem lub w ramach innych akcji marketingowych Spółki,

- punkty nie podlegają wymianie na pieniądze, rabaty ani nagrody nie wskazane w katalogu.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wnosi o potwierdzenie, iż:

1. Koszty wyprodukowania katalogu Programu są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Koszty nabycia nagród wręczanych aptekom przez przedstawicieli handlowych Spółki są kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3. Koszty wyprodukowania katalogu i nabycia nagród stanowią koszty o charakterze pośrednim i powinny być zaliczone w koszty w dacie ich poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 1, 2. W opinii Wnioskodawcy na wyprodukowanie katalogu oraz nabycie nagród wręczonych aptekom stanowią koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Spółki są to koszty związane ze wspomaganiem sprzedaży, nie mają charakteru reklamowego ani reprezentacyjnego, a wydanie tak nabytej nagrody jest efektem zaistnienia zdarzenia jakim jest sprzedaż produktu Spółki. Spółka sprzedając produkty hurtowni musi również promować dalszą sprzedaż tego produktu, aż trafi on do finalnego nabywcy. Apteka sprzedając produkt Spółki z magazynu, zamówi kolejne produktu w hurtowni, z kolei hurtownia sprzedając produkty aptekom, widząc zmniejszenie się stanu magazynowego zakupi kolejne produkty od Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy analizując charakterystykę Programu należy wskazać, że występuje tu pewne podobieństwo do tzw. sprzedaży premiowej. Spółka zauważa, że sprzedaż premiowa to specyficzna forma działań wspierających sprzedaż, która także nie doczekała się definicji zawartej w przepisach prawa. Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż premiowa występuje w sytuacji, gdy jedynym warunkiem otrzymania premii (nagrody) jest zakup towaru, objętego tym działaniem promocyjnym, a premię otrzymuje każdy kto dokona zakupu. Zasady Programu, jak zauważa Spółka są nieco odmienne. Wnioskodawca podkreśla, iż co prawda pośrednio warunkiem otrzymania nagrody jest zakup określonej ilości towarów, jednak premiowana jest dopiero ich sprzedaż. Dodatkowo nie każda sprzedaż produktu daje od razu prawo do nagrody. Wartość punktowa produktów i nagród jest ustalona w taki sposób, ze dopiero sprzedaż kilku produktów daje prawo do nagrody. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji został zachowany mechanizm premiowania zakupu. Pojawia się dodatkowy mechanizm w postaci naliczenia punktów, ma on jednak, zdaniem Spółki, czysto techniczny charakter gdyż pozwala liczyć skuteczność działań sprzedażowych apteki. Wnioskodawca uważa, iż mimo tych odmienności występuje oczywisty związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy realizacją działań pożądanych przez Spółkę a wydaniem nagrody. Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że wydanie nagrody jest poprzedzone zweryfikowaniem danych sprzedażowych i odebraniem katalogu z już zdobytymi punktami.

Ad. 3. W przypadku omawianych kosztów (cena katalogów oraz nagród dla aptek), zdaniem Spółki, nie można mówić aby miały one bezpośredni wpływ na uzyskanie przychodów. Wnioskodawca uważa, że ponieważ są to koszty dotyczące działań marketingowych, pro ? sprzedażowych, zachęcających apteki do nabycia i sprzedaży produktów Spółki są one poniesione w celu uzyskania przychodu, ale nie można ich wiązać żadnym konkretnym przychodem. Spółka stoi na stanowisku, iż koszty te powinny być rozpoznane w dacie ich poniesienia, to jest w dniu ujęcia w księgach na podstawie faktury. Ponieważ Program zgodnie z regulaminem będzie realizowany w roku 2007, koszty powinny być, zdaniem Wnioskodawcy, rozpoznane w roku 2007.

Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyjaśnia co następuje:

Ad. 1,2. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów, określona w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) oparta jest na klauzuli generalnej: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wydatków pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością oraz udowodni, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem koniecznym jest również to, aby dany wydatek, nawet ten pozostający w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wręczanie upominków stanowi jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również ma na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami. Niewątpliwie możliwość uzyskania upominku skłaniać będzie osoby pracujące w aptekach do szerszego oferowania finalnym klientom wyprodukowanych przez Spółkę produktów. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie na osiągane przez Spółkę przychody.

Należy zatem potwierdzić stanowisko Strony, że wydatki poniesione na nabycie nagród wręczanych aptekom przez przedstawicieli handlowych Spółki, koszty wyprodukowania katalogu Programu w związku z organizacją akcji marketingowej (Program):

- ponoszone są w celu uzyskania przychodu, zaś ich poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,

- nie należą do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że w/w wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę stanowić będą ? w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? koszty uzyskania przychodów.

Ad. 3. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e w/w ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji bezpośrednich i pośrednich kosztów uzyskania przychodów. W związku z powyższym jako koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, uważa się wydatki ściśle (bezpośrednio) związane z danymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy w związku z charakterem prowadzonej działalności np. wydatki na nabycie towarów przy działalności polegającej na sprzedaży tych towarów, tj. gdy można przypisać konkretnym kosztom konkretne przychody w danym okresie Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie np. koszty ogólnoadministracyjne. W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się ich bezpośredniej relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami.

Koszty wyprodukowania katalogu oraz zakupu nagród dla aptek mają charakter kosztów marketingowych, pro ? sprzedażowych, w związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Strony, że tego rodzaju koszty mają pośredni wpływ na uzyskanie przychodów.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika