Decyzją Ministra Finansów Nr PO4/j.v./94 Spółka uzyskała zwolnienie podatkowe w postaci zaniechania (...)

Decyzją Ministra Finansów Nr PO4/j.v./94 Spółka uzyskała zwolnienie podatkowe w postaci zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów Spółki do wysokości stanowiącej 7.867.164 ECU. Pytanie Spółki dotyczy interpretacji art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym, w szczególności jak ustalić przeliczenie wykorzystanego zwolnienia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 01.03.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 03.03.2006 r.)

p o s t a n a w i a

Porady prawne

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku, decyzją Ministra Finansów Nr PO4/P-722-72/j.v./94 Podatnik ('Spółka') uzyskał zwolnienie podatkowe w postaci zaniechania poboru podatku dochodowego należnego od dochodów Spółki do wysokości stanowiącej 7.867.164 ECU. Zgodnie z art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym z dnia 14 czerwca 1991 r. powtórzonym w w/w decyzji przy obliczaniu kwoty wykorzystanego zwolnienia w każdym roku podatkowym były wykorzystane średnioroczne zmiany kursu. Spółka rozliczała dotychczas zwolnienie przeliczając wykorzystaną kwotę w PLN na EUR według średniorocznego kursu zakupu ustalonego jako przeciętna z 12 średnich miesięcznych w okresie 12 miesięcy stanowiących rok podatkowy. Spółka przewiduje, że po ok. 5 miesiącach bieżącego roku podatkowego nastąpi wyczerpanie kwoty zwolnienia.

Pytanie Spółki dotyczy interpretacji art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym, a w szczególności w jaki sposób ustalić przeliczenie wykorzystanego zwolnienia:

1) czy jako średni kurs zakupu EUR według NBP obliczony za miesiące poprzedzające miesiąc, w którym zostanie osiągnięty pułap zwolnienia?

2) czy jako średni kurs zakupu EUR według NBP obliczony za miesiące poprzedzające i miesiąc, w którym zostanie osiągnięty pułap zwolnienia?

3) czy zaliczkowo według jednej z wyżej wymienionych metod i następnie w rozliczeniu rocznym według średniego kursu z 12 miesięcy?

Zdaniem Spółki należy przeliczyć wykorzystane zwolnienie denominowane w EUR biorąc pod uwagę te miesiące, w których było faktycznie wykorzystywane.

Mając jednak na uwadze literalne brzmienie zwolnienia, Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu przeliczenia wykorzystanego zwolnienia denominowanego w EUR w przedstawionym wyżej stanie faktycznym.

W przedmiotowej sprawie Spółka pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. zwracała się o interpretację nie powołując się jednak na art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie odmówił wszczęcia postępowania uznając, że Spółka wnosi o dokonanie wykładni decyzji Ministerstwa Finansów, a nie o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wobec uzyskanego stanowiska Ministerstwa Finansów Podatnik ponownie wnosi o interpretację stosowania art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Spółki wyrażonego we wniosku.

W przedmiotowej sprawie Spółka wnosi o interpretację art. 23 ust. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1991 r. Nr 60, poz. 253 ze zm.). Przepis art. 23 dotyczył zwolnienia spółki od podatku dochodowego, którego mógł dokonać Minister Finansów po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego ministra. Stosownie do powoływanego art. 23 ust. 6 kwota ulg w podatku dochodowym nie może przekroczyć wartości transakcji nabycia lub objęcia udziałów albo akcji przez podmioty zagraniczne. Przy obliczaniu części kwoty zwolnienia od podatku dochodowego, która została wykorzystana w danym roku podatkowym, uwzględnia się średnioroczny kurs kupna ECU do złotego, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski.

Przepisy art. 23-25 w/w ustawy zostały skreślone przez art. 1 pkt 18-20 ustawy z dnia 29 marca 1996 r. o zmianie ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1996 r. Nr 45, poz. 199) z dniem 4 maja 1996 r. Natomiast cała ustawa utraciła moc, z wyjątkiem art. 42, zgodnie z art. 99 pkt 3 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. 99.101.1178) z dniem 1 stycznia 2001 r.

Spółka jak dotąd nie wykorzystała kwoty uzyskanego zwolnienia. Zgodnie z jej przewidywaniami wyczerpanie kwoty zwolnienia nastąpi po ok. 5 miesiącach bieżącego roku.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Podatnika, że wykorzystane zwolnienie denominowane obecnie w EUR należy przeliczyć biorąc pod uwagę tylko te miesiące, w których było faktycznie wykorzystywane. Przepis art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym stanowi bowiem wyraźnie, że jeżeli w danym roku podatkowym została wykorzystana część kwoty zwolnienia od podatku dochodowego, przy ustalaniu jej wysokości uwzględnia się średnioroczny kurs kupna EUR do złotego ogłaszany przez NBP. Podatnik dopiero po zakończeniu roku podatkowego dokonuje rozliczenia podatkowego i wtedy jest w stanie ocenić w jakiej kwocie może wykorzystać w tym roku podatkowym zwolnienie jakie przysługuje mu na podstawie art. 23 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym. Przy obliczaniu kwoty wykorzystanego zwolnienia w roku podatkowym należy uwzględnić średnioroczne zmiany kursu kupna waluty obcej.

W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że przeliczenie wykorzystanego zwolnienia za rok podatkowy należy ustalić w rozliczeniu rocznym według średniego kursu z 12 miesięcy.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wystąpienia zdarzenia, którego dotyczy. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. W przypadku wniesienia zażalenia należy wnieść opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 9 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz. 2532) w wysokości 5 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika