Czy w opisanej sytuacji poniesione wydatki związane z ufundowaniem nagrody telewizyjnej przez Wnioskodawcę (...)

Czy w opisanej sytuacji poniesione wydatki związane z ufundowaniem nagrody telewizyjnej przez Wnioskodawcę dla laureatów wydarzeń kulturalnych są kosztem uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 czerwca 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 28 czerwca 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podejmuje działania w ramach misji publicznej wymienionej w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r., Nr. 253, poz. 2531 ze zm.). Realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu. Między innymi realizując misję publiczną zajmująca się popieraniem twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej. Obejmuje patronatem medialnym pewne wydarzenia artystyczne lub kulturalne działając samodzielnie lub współdziałając z innymi patronami medialnymi, funduje nagrody telewizyjne laureatom wydarzeń artystycznych, kulturalnych.

Patronatem medialnym może zostać objęty koncert muzyki w Filharmonii, wystawa obrazów, wydanie książki, festiwale filmowe itp. W takich przypadkach Spółka informuje o danym wydarzeniu na antenie telewizyjnej. Objęcie patronatem medialnym nie wiąże się z jakimkolwiek przepływami pieniężnymi ? Spółka nie otrzymuje żadnych pieniędzy od organizatorów wydarzenia kulturalnego, z drugiej zaś strony nie nie jest obciążona przez organizatorów wydarzenia. Między działaniami Spółki a działaniami organizatora wydarzenia objętego patronatem medialnym brak bezpośredniego związku prawnego a tym samym ekwiwalentności i wzajemności świadczeń, nie wykonuje czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy VAT.

W ramach realizowanej misji publicznej, o której mowa powyżej Spółka funduje także nagrody telewizyjne laureatom wydarzeń kulturalnych.

Spółka np. objęła patronatem medialnym XII Międzynarodowy Festiwal Filmów przyrodniczych. Spółka podkreślając rangę festiwalu ufundowała także nagrodę dla twórcy najlepszego filmu. Spółka nie jest organizatorem Festiwalu. Organizatorem Festiwalu jest Wytwórnia Filmów Oświatowych i Programów Edukacyjnych ? Instytucja Filmowa w Łodzi. Spółka przekazała nagrodę za pośrednictwem organizatora. Na antenie ukazał się program, w którym była informacja o Festiwalu jak również o laureacie Festiwalu, który otrzymał nagrodę.

Zdarza się również, że Spóła funduje tylko nagrody telewizyjne laureatom wydarzeń kulturalnych, nie będąc organizatorem wydarzenia kulturalnego, nie obejmując też patronatu medialnego, ale przekazuje informację na antenie telewizyjnej o tych wydarzeniach.

Te wszystkie działania stanowią element programów telewizyjnych.

Spółka kwalifikuje w takich sytuacjach, poniesione wydatki jako związane z prowadzona działalnością gospodarczą.

W świetle powyższego stanu faktycznego, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji poniesione wydatki związane z ufundowaniem nagrody telewizyjnej przez Wnioskodawcę dla laureatów wydarzeń kulturalnych są kosztem uzyskania przychodów?

Zdaniem Podatnika zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Z katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Reprezentacja do działania skierowane na klientów firmy, które wiążą się ze stworzeniem dobrego wizerunku, okazałością i wytwornością.

Spółka stoi na stanowisku, że wydatki związane z ufundowaniem nagród telewizyjnych dotyczących wydarzeń kulturalnych, np. na Festiwalu Filmów Przyrodniczych, nie powinny być traktowane jako świadczenie reprezentacyjne ? coś ponad standardowego, świadczącego o wytworności i okazałości ? i Spółka kwalifikuje te czynności, zgodnie z wypełnianą misją publiczną, jako wydatki związane z wykonywana działalnością gospodarczą i zalicza do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki charakter poniesionych wydatków ma na celu uatrakcyjnienie programu telewizyjnego, co przekłada się na osiągnięcie większych przychodów, np. z reklamy również służy zabezpieczeniu źródła przychodu związanych z wypełnioną misją nadawcy publicznego, wynikającą z art. 21 ust. 1 a pkt. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, tj. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej, oraz działalności naukowej oraz działalności oświatowej a nie ma na względzie przedstawienie okazałości i wytworności Spółki.

Podsumowując zdaniem Spółki istnieje związek pomiędzy poniesionym kosztem związany z ufundowaniem nagrody telewizyjnej a dążeniem do uzyskania przychodów. Do zadań telewizji publicznej wynikających z realizacji misji należy wspieranie, współuczestnictwo różnych inicjatyw poprzez popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej. Taką formą jest fundowanie nagród telewizyjnych przez Wnioskodawcę w wydarzeniach kulturalnych, np. na festiwalu filmów przyrodniczy.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, informuje co następuje:

Na podstawie art. 15 ust.

 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej updop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Interpretacja pojęcia 'koszty uzyskania przychodów' zawartego w w/w art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

- są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,

- są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów - jak to zostało wskazane powyżej - uzależniona jest również od tego aby dany wydatek nie był wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 28 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka ramach realizowanej misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r., Nr. 253, poz. 2531 ze zm.), obejmuje patronatem medialnym pewne wydarzenia artystyczne lub kulturalne działając samodzielnie lub współdziałając z innymi patronami medialnymi, funduje nagrody telewizyjne laureatom wydarzeń artystycznych, kulturalnych. Jak wskazuje Wnioskodawca, objęcie patronatem medialnym nie wiąże się z jakimkolwiek przepływami pieniężnymi ? Spółka nie otrzymuje od organizatorów wydarzenia kulturalnego żadnych pieniędzy, z drugiej zaś strony nie nie jest obciążona przez organizatorów wydarzenia. Występują także sytuacje, w których funduje tylko nagrody telewizyjne laureatom wydarzeń kulturalnych, nie będąc organizatorem wydarzenia kulturalnego, nie obejmując też patronatu medialnego, ale przekazuje informację na antenie telewizyjnej o tych wydarzeniach. Działania te, jak przedstawia to Spółka, stanowią element programów telewizyjnych.

Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem art. 15 ust. 1 updop, o możliwości zakwalifikowania określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje związek przyczynowo ? skutkowy powodujący, iż dany wydatek ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, chyba że stosownie do art. 16 ust. 1 updop, wydatek nie może być za taki koszt uznany.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz uwzględniając okoliczność, iż przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest tworzenie i rozpowszechnianie programów telewizyjnych oraz celem statutowym Spółki jest popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej, to wydatki poniesione z tytułu przekazanych nagród zwycięzcom oraz laureatom festiwali organizowanych przez Spółkę, jak również zwycięzcom oraz laureatom festiwali objętych patronatem medialnym przez Wnioskodawcę, a także zwycięzcom oraz laureatom festiwali wprawdzie nieobjętych patronatem, ale z których następnie przekazywana jest informacja na antenie telewizyjnej o tych wydarzeniach, należy uznać za wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż wiążą się z przychodem uzyskanym w wyniku uatrakcyjnienia programu telewizyjnego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przedmiotowe wydatki Spółki na przekazywane następnie nagrody mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z dyspozycją art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć należy, że poniesienie przez Spółkę kosztu powinno być właściwie udokumentowane. Stosownie bowiem do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Przepis ten, w powiązaniu z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oznacza, że dowody księgowe zgodne ze stanem faktycznym, prawidłowo wprowadzone do ksiąg rachunkowych mogą być uznane za bezpośrednie dowody m.in. poniesienia wydatków zaliczonych w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak w sentencji.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się do przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika