Pytanie Podatnika dotyczy rozliczenia wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju w przypadku, (...)

Pytanie Podatnika dotyczy rozliczenia wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju w przypadku, gdy zapłata za towar następuje w formie ratlnej.

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 21.04.2005 r. (data wpływu 22.04.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)

uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z niemieckim kontrahentem umowę na dostawy używanych kontenerów. Na tej podstawie składane jest zamówienie, potwierdzane przez sprzedawcę poprzez określenie rodzaju kontenera, danych technicznych, wartości kontenera, ilości i wysokości rat miesięcznych i tygodniowych, a następnie dostarczane są kontenery. Podatnik dokonuje zakupu na raty kontenerów, które są przez niego amortyzowane. Wnioskodawca podkreśla, iż nie otrzymuje faktury na wartość całego kontenera, ale jedynie faktury na poszczególne raty. Zdaniem Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest rozliczenie podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od poszczególnych rat na podstawie wystawionych faktur.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu stwierdza, co następuje: .

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) opodatkowaniu podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się 'nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz'. Ponadto musi zostać m. in. spełniony warunek, iż nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika. Takie same przesłanki muszą być spełnione po stronie dostawcy

Spółka w wyniku dokonanej dostawy z Niemiec do Polski - nawet jeśli wspomniane kontenery nie są jeszcze jej własnością - de facto ma ona prawo do korzystania z nich tak ja właściciel, a zatem spełnione są przesłanki, aby można było przedmiotową transakcję traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Co do zasady wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów 'uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu' - art. 25 ust. 1 ustawy - co oznacza, iż miejscem opodatkowania transakcji będzie Polska.

Na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, jednakże gdy przed tym terminem, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę to - zgodnie z ust. 6 art. 20 - obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia przez niego faktury. W przypadku gdy przed dokonaniem dostawy podatnik podatku od wartości dodanej otrzymał część lub całość należności i wystawił fakturę dokumentującą otrzymaną płatność po stronie nabywcy - dokonującego płatności - powstaje obowiązek podatkowy w momencie wystawienia faktury i w odniesieniu do kwoty, na którą faktura została wystawiona. W niniejszej sprawie możliwe byłoby zatem rozliczanie podatku od poszczególnych rat, ale tylko wtedy gdyby faktury wystawiano jeszcze przed dokonaniem dostawy kontenerów oraz po otrzymaniu płatności od Spółki. Z pisma Podatnika nie wynika, aby obie ww. przesłanki były spełnione. Zatem rozpoznanie obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinno nastąpić zgodnie z przepisami art. 20 ust. 5 - 6 ustawy. Podstawę opodatkowania należy ustalić w oparciu o art. 31 ust. 1 ustawy jako kwotę, którą nabywający jest obowiązany zapłacić, w przypadku Wnioskodawcy, z tytułu nabycia kontenera (kontenerów).

Jednocześnie Naczelnik Urzędu informuje, iż interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. W związku z powyższym każda zmiana stanu faktycznego oraz prawnego może spowodować również zmiany w zakresie praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika