Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy ustalenia, jakie jest (w rozumieniu (...)

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy ustalenia, jakie jest (w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług) miejsce świadczenia usług rekrutacji, świadczonych przez Kontrahenta na rzecz Spółki.

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 10 stycznia 2007 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 10 stycznia 2007 r.), dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka korzysta z usług rekrutacyjnych, świadczonych przez firmę z siedzibą w Wielkiej Brytanii. W związku ze świadczonymi przez siebie usługami firma brytyjska (Kontrahent) wystawia faktury, nie zawierając w nich podatku od wartości dodanej. Na fakturach widnieje brytyjski numer identyfikacyjny VAT wystawcy.

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy ustalenia, jakie jest (w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług) miejsce świadczenia usług rekrutacji, świadczonych przez Kontrahenta na rzecz Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, że miejscem świadczenia w/w usług nie będzie terytorium RP, lecz miejsce, w którym usługodawca ma siedzibę. Przedmiotowe usługi, zdaniem Spółki, nie są usługami dostarczania i oddelegowania personelu.

Odnosząc się do opisanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uzasadnia swoje stanowisko jak niżej.

Miejsce świadczenia usług określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: ?W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28?.

Przepis ustępu 3 brzmi: ?W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania?. Natomiast przepisy ustępu 4 stanowią, iż przepis ust. 3 stosuje się do usług wymienionych enumeratywnie w ustępie 4.

W myśl przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych). Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy), a w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent (usługodawca) może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Należy zauważyć, że przy klasyfikacji produktu producent (importer) ma obowiązek przestrzegać przepisu zawartego w pkt 7.2 w/w zasad, według którego: ?W żadnym przypadku, o takim lub innym zaliczeniu produktu nie mogą decydować przesłanki sprzeczne z zasadami PKWiU. Szczególnie niedopuszczalne jest kierowanie się korzyściami materialnymi, względnie innymi przywilejami wynikającymi z takiego lub innego zaklasyfikowania produktu?.

Naczelnik tut. Urzędu podkreśla, iż nie jest organem właściwym w sprawach wydawania opinii w zakresie klasyfikacji wyrobów i usług. W opisie stanu faktycznego Spółka nie podała jednak prawidłowej klasyfikacji usług. W stanowisku własnym Spółka podała jedynie, iż jej zdaniem nie są to usługi wymienione w art. 27 ust. 4 w/w ustawy.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż usługi polegające na rekrutacji pracowników nie są wymienione wprost w przepisie art. 27 ust. 4 w/w ustawy. Przepis art. 27 ust. 4 pkt 5 stanowi natomiast, iż przepis ust. 3 stosuje się do usług dostarczania (oddelegowania) personelu. Odwołując się do wykładni językowej należy uznać, że przez pojęcie ?dostarczać? rozumie się m.in.: ,,sprowadzać coś komuś dokądś?, przez pojęcie ?personel? rozumie się: ,,zespół pracowników w biurze, instytucji, sklepie itp.?, natomiast przez pojęcie ?rekrutacja? rozumie się m.in.: ,,przyjmowanie kandydatów do pracy?? internetowy Słownik Języka Polskiego PWN . Dodatkowo należy zauważyć, iż ustawodawca wymieniając w przepisie art. 27 ust. 4 pkt 5 w/w ustawy usługi dostarczania (oddelegowania) personelu nie podał żadnego numeru klasyfikacyjnego, co prowadzi do wniosku, iż zgodnie z zamiarem ustawodawcy należy szeroko traktować pojęcie ?dostarczanie (oddelegowanie) personelu?.

Tym samym miejscem opodatkowania przedmiotowych usług będzie, zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 i 4 pkt 5 w/w ustawy, miejsce, gdzie nabywca usługi ma siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania ? w przedmiotowej sprawie będzie to terytorium RP.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b oraz 14c ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika