Czy refakturowanie w przedstawionym stanie faktycznym powinno być opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. (...)

Czy refakturowanie w przedstawionym stanie faktycznym powinno być opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 3-4 ustawy o VAT, ponieważ usługa marketingowa, której dotyczy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby nabywcy (Czechy, Węgry)?

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 12.05.2006r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 16.05.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w odniesieniu do refakturowania nabywanych usług marketingowychpostanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego we wniosku oraz uzupełnieniu, stanu faktycznego wynika, że Strona na mocy zawartego porozumienia, wspólnie z dwoma innymi podmiotami z Czech i Węgier, ponosi koszty marketingowe związane z rynkiem polskim, czeskim i węgierskim. Spółka dokonuje częściowego przeniesienia kosztów na pozostałe podmioty, bez doliczania marży czy prowizji. Koszty refaktury dotyczą miesięcznej faktury za usługę Specjalisty marketingowego, który przygotowuje i wdraża programy marketingowe wspierające dział sprzedaży; zleca agencjom zewnętrznym i opracowuje drukowane materiały reklamowe, organizuje wspólnie z partnerami korporacji imprezy oraz inne działania marketingowe.
Działania Specjalisty marketingowego obejmują poprawę wyników działów sprzedaży na wszystkich trzech rynkach. Spółka wyjaśniła, iż zawarta przez nią umowa trójstronna, dotyczy działalności wszystkich trzech podmiotów i przewiduje ponoszenie kosztów usług Specjalisty marketingowego, w następujących proporcjach: 50% - Spółka polska, natomiast kontrahenci z Czech i Węgier po 25%. Wnioskodawca, na podstawie zawartej umowy jest zobowiązany do dokonania zapłaty za nabywaną usługę, oraz refakturowania kosztów na pozostałe strony umowy, w opisanej powyżej proporcji. Strony umowy posiadają status czynnych podatników podatku od wartości dodanej.
Zdaniem Podatnika, refakturowanie w przedstawionym stanie faktycznym powinno być opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 3-4 ustawy o VAT, ponieważ usługa marketingowa, której dotyczy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby nabywcy (Czechy, Węgry). W związku z tym na wystawianej refakturze w miejscu stawki podatku powinno widnieć określenie ?NP?, ponieważ dokumentuje ona świadczenie usług nie podlegających opodatkowaniu w Polsce. W opinii Spółki w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia fakt, iż fizycznie usługa została najpierw świadczona przez polskiego usługodawcę, a następnie refakturowana przez Wnioskodawcę na faktycznego odbiorcę zagranicznego. Strona uważa, że w takiej sytuacji to ona jest podmiotem świadczącym usługę.

Porady prawne

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia ?refakturowania?. Problemu tego nie regulowały również przepisy poprzedniej ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do niej. Pojęcie refakturowania i zasady jego stosowania zostały wykształcone przez praktykę obrotu gospodarczego oraz orzecznictwo sądowe wydane w oparciu o stan prawny uprzednio obowiązujący. Orzeczenia NSA zachowują swoją aktualność również obecnie. W wyroku z dnia 25 października 2001 r. (sygn. akt III SA 1466/00) NSA orzekł m.in., że: ??refakturowanie? usług oznacza bowiem nic innego, jak ?fakturowanie? usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej. Podatnik wykonujący usługę przy pomocy osoby trzeciej ma obowiązek jej refakturowania.

?W praktyce przyjęło się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:1. przedmiotem refakturowania są usługi,2. nie zmienia się charakter prawny odsprzedawanej usługi,3. w umowie między kontrahentami jest zastrzeżenie o odrębnym rozliczeniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności,4. z usług tych podmiot, na którego wystawiona jest pierwotna faktura korzysta tylko w części lub nie korzysta w ogóle, a korzystającym jest finalny odbiorca,5. odsprzedaż tych usług musi być dokonana w cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży (narzutu, kwoty zysku itp.) narzuconej przez sprzedającego (cena zapisana na refakturze musi wynikać bezpośrednio z ceny zapisanej na fakturze wystawionej przez faktycznego usługodawcę usługodawcy formalnemu),6. podmiot dokonujący refakturowania stosuje taką samą stawkę VAT (lub zwolnienie), które widnieje na fakturze pierwotnej.Innymi słowy, refakturowanie należy traktować jako odprzedaż uprzednio zakupionych usług po kosztach, czyli świadczenie zakupionej uprzednio usługi. Jednym z warunków determinujących refakturowanie jest, aby usługobiorca (kontrahenci z Czech i Węgier) korzystał z refakturowanej usługi, natomiast podmiot refakturujący nie korzystał z nich wcale lub tylko w części. W przedmiotowej sytuacji należy uznać, iż Strona postępuje prawidłowo refakturując na zagranicznych podatników tę część kosztów związanych z nabywaną usługą, która na podstawie zawartej umowy dotyczy tych właśnie podmiotów. W kwestii stawki podatku stosowanej na refakturze, należy zwrócić uwagę, iż w niektórych przypadkach nie jest możliwe zastosowanie stawki takiej samej, jak na fakturze pierwotnej, z uwagi na zmianę miejsca świadczenia usługi, która podlega refakturowaniu.W przypadku świadczenia usług, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednocześnie ust. 3 przytaczanego artykułu przewiduje, że w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz: 1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub 2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Powyższy przepis ma zastosowanie w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy, w którym w punkcie 2 wyszczególniono usługi reklamy. Dla potrzeb podatku od towarów i usług, przyjmuje się definiowanie ?usług reklamy? w sposób zgodny z ugruntowanym w tym zakresie orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który stwierdził, że pojęcie ?usług reklamowych? powinno być rozumiane w sposób szeroki (sprawa nr C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią, C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga, C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską). Zdaniem Trybunału, pojęcie to obejmuje wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Zatem mając na względzie zasady opodatkowania usług wyrażone w art. 27 ust. 3 pkt 2, w związku z ust. 4 pkt 2 tego artykułu, należy uznać, że w sytuacji, gdy Strona refakturuje koszty usługi marketingowej na rzecz podatników podatku od wartości dodanej z Czech i Węgier ? usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.Zgodnie z § 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798), w przypadku świadczenia usług, o których mowa m.in. w art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innymi niż terytorium kraju, oraz informację, że do rozliczenia tego podatku zobowiązany jest nabywca usług. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe ograny podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia albo zmiany przepisów, na podstawie których została wydana.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika