Spółka zwróciła się o rozstrzygnięcie m.in. następującego zagadnienia:6. Czy w rozumieniu § (...)
Spółka zwróciła się o rozstrzygnięcie m.in. następującego zagadnienia:6. Czy w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia o e-fakturach można uznać za przeszkodę techniczną fakt, iż stosowany przez Spółkę system EDI nie daje możliwości wystawiania faktur korygujących?
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005 r., Nr 133, poz. 1119) ? dalej: ?rozporządzenie o e-fakturach? ? Spółka rozpoczęła wdrażanie odpowiednich systemów komputerowych pozwalających na uproszczenie współpracy z odbiorcami poprzez przesyłanie faktur poprzez wymianę danych elektronicznych w systemach EDI.
Spółka zwróciła się o rozstrzygnięcie m.in. następującego zagadnienia:
- Czy w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia o e-fakturach można uznać za przeszkodę techniczną fakt, iż stosowany przez Spółkę system EDI nie daje możliwości wystawiania faktur korygujących?
Spółka stoi na stanowisku, że brak możliwości wystawiania i przekazywania drogą elektroniczną w systemie EDI faktur korygujących można uznać za przeszkodę techniczną w rozumieniu w/w przepisu. W związku z powyższym Spółka może wystawiać i przekazywać odbiorcom faktury korygujące w formie papierowej do faktur wystawionych w formie elektronicznej.
Odnosząc się do opisanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uzasadnia swoje stanowisko jak niżej.
Ad. 6.
Zasadą generalną jest, że faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie (§ 5 ust. 1 rozporządzenia o e-fakturach). W drodze wyjątku ustawodawca zezwolił, w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w w/w § 5 ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, na wystawianie przez podatnika tego dokumentu w formie papierowej, o ile ten zamieści na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej. Powyższy wyjątek dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, takich gdzie system informatyczny używany przez podatnika umożliwiał mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących/duplikatów faktur w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych czy formalnych w danym momencie nie jest możliwe wystawienie i przesyłanie w/w dokumentów.
O takim rozumieniu normy prawnej przesądza struktura § 5 oraz wskazanie przez ustawodawcę, jako wskazówki interpretacyjnej, jednej z sytuacji, w przypadku której można zastosować procedurę, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia o e-fakturach. Reasumując możliwe jest wystawianie faktur korygujących e-faktury (duplikatów e-faktur) w formie papierowej jedynie w przypadku, gdy zaistnienie przeszkód formalnych lub technicznych jest sytuacją wyjątkową, niepozwalającą na wystawienie faktury korygującej e-fakturę (duplikatu) w formie elektronicznej. Taką przeszkodą techniczną może być np. przejściowa awaria komputera, serwera, systemu. Natomiast korzystający z systemu informatycznego nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej e-fakturę (lub duplikatu e-faktury) w formie papierowej, w sytuacji, w której z założenia w tym systemie nie jest możliwe wystawianie w/w faktur w formie elektronicznej. Podatnik powinien posiadać system informatyczny umożliwiający wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej lub wystawiać e-fakturę korygującą, spełniającą wymagania o których mowa w przepisie § 4 pkt 1 rozporządzenia o e-fakturach, tj. taką, której autentyczność pochodzenia i integralność treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.
Interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawach przedstawionych w pozostałych punktach wniosku zostały udzielone odrębnymi postanowieniami.
Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b oraz 14c ustawy Ordynacja podatkowa.
Na postanowienie ? na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika