Czy według obecnego stanu prawnego koszty przejazdu samochodem prywatnym w ramach delegacji z X do Y (...)

Czy według obecnego stanu prawnego koszty przejazdu samochodem prywatnym w ramach delegacji z X do Y i z Y do X rozliczane zgodnie ze stawką za każdy kilometr publikowaną przez Ministerstwo Transportu będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa( Dz.U. Z 2005r Nr 8 poz 60 ze zm) po rozpatrzeniu wniosku sp. z o.o żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez pracownika Spólki na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w ramach delegacji służbowej

Porady prawne

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu

stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

UZASADNIENIE

Spółka przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny: Jednostka zamierza podpisać umowę z pracownikiem, członkiem kierownictwa Spółki w sprawie wykorzystywania jego samochodu prywatnego do celów służbowych. Pracownik ma stałe miejsce zamieszkania w mieście Y a czasowe zameldowanie w mieście X. Zgodnie z umową o pracę miejscem pracy jest X. Spółka posiada Oddział w Y. Oddział w Y obsługuje ponad 180 klientów. Pracownik ten często delegowany jest do Y, gdzie wykonuje pracę polegającą w dużej mierze na kontaktach z licznymi klientami i towarzystwami ubezpieczeniowymi na terenie Y i całej okolicy. Często, dla obniżenia kosztów, w drodze do lub z miasta Y pracownik ten obsługuje klientów na trasie. Delegacja trwa zwykle kilka dni. Delegacje pracownik odbywa obecnie samochodem służbowym. Po podpisaniu umowy planuje używać do tego celu samochodu prywatnego.

Zapytanie Spółki brzmi: Czy według obecnego stanu prawnego koszty przejazdu samochodem prywatnym w ramach delegacji z X do Y i z Y do X rozliczane zgodnie ze stawką za każdy kilometr publikowaną przez Ministerstwo Transportu będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów?

Zdaniem Spółki: Koszty delegacji służbowych pomiędzy siedzibą firmy w X a jej oddziałem we Y odbywane samochodem prywatnym pracownika ustalane jako iloczyn liczby przejechanych kilometrów i stawki za 1 kilometr ogłaszanej przez Ministerstwo Transportu ( obecnie 0,7846 zł/km ) stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, że w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie następujące przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U z 2000r Nr 54 poz 654 ze zm ) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r :

-art 15 ust 1 ustawy stanowiący, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art 16 ust 1 ustawy;-art 16 ust 1 pkt 30 lit a stanowiący, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej ( jazdy zamiejsowe ) - w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra;-art 16 ust 5 ustawy, stanowiący, że przebieg pojazdu o którym mowa w ust 30 i 51 powinien być z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca.

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy ( skąd ? dokąd ), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika ( pracodawcy ) i jego dane. W razie braku tej ewidencji, wydatki z tytułu używania samochodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Odrębne przepisy o których mowa w ust 1 pkt 30 i 51 stanowi rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnoscią pracodawcy ( Dz.U z 2002r Nr 27 poz 271 ze zm ). W myśl § 2 rozporządzenia koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1km przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe, niż dla samochodu osobowego:-o pojemności skokowej silnika do 900 cm#179; ? 0,4894 zł-o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm#179; ? 0,7846 zł.

Przytoczone powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uprawniają podatników do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów udokumentowanych wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów osobowych dla potrzeb działalności gospodarczej jedynie do wysokości określonego limitu. Warunkiem uznania za koszty uzyskania przychodów w/w wydatków jest bowiem prowadzenie przez podatników ewidencji przebiegu pojazdu według wzoru określonego w art 16 ust 5 ustawy. Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy ( skąd ? dokąd ), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika i jego dane. W razie braku tej ewidencji, wydatki z tytułu używania samochodów nie stanowią kosztu uzyskania przychodów ).

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko podatnika przedstawione we wniosku w powyższym zakresie uznaje się za prawidłowe pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu jak wyżej .Reasumując powyższe okoliczności faktyczne i prawne ? postanowiono jak w sentencji postanowienia.

POUCZENIE1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia;2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia;3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej ).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika