W zintegrowanym systemie komputerowym powstaje faktura korygująca VAT, zmniejszająca lub zwiększająca (...)

W zintegrowanym systemie komputerowym powstaje faktura korygująca VAT, zmniejszająca lub zwiększająca VAT naliczony związany ze sprzedażą towarów. Faktura faktycznie okazuje się wadliwa. Klient odmawia jej przyjęcia odsyłając oryginał wraz z kopią. Zachodzi konieczność anulowania faktury poprzez wystawienie faktury korygującej przeciwnej co do znaku. Chcielibyśmy nadmienić, iż nasz program magazynowy, dokumentujący sprzedaż nie dopuszcza innej możliwości skorygowania sprzedaży, jak poprzez wystawienie faktury korygującej.Czy obie korekty powinny być wpisane do rejestru sprzedaży VAT a jeśli tak to do którego miesiąca, czy do:a)miesiąca wystawienia faktury sprzedaży,b)miesiąca wystawienia nieprawidłowej faktury korygującej,c)miesiąca wystawienia faktury korygującej VAT anulującej błędnie wystawionąwcześniej korektę ?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku dnia 05.08.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: W zintegrowanym systemie komputerowym powstaje faktura korygująca VAT, zmniejszająca lub zwiększająca VAT naliczony związany ze sprzedażą towarów. Faktura faktycznie okazuje się wadliwa. Klient odmawia jej przyjęcia odsyłając oryginał wraz z kopią. Zachodzi konieczność anulowania faktury poprzez wystawienie faktury korygującej przeciwnej co do znaku. Chcielibyśmy nadmienić, iż nasz program magazynowy, dokumentujący sprzedaż nie dopuszcza innej możliwości skorygowania sprzedaży, jak poprzez wystawienie faktury korygującej.

Porady prawne

Pytanie Wnioskodawcy:

Czy obie korekty powinny być wpisane do rejestru sprzedaży VAT a jeśli tak to do którego miesiąca, czy do:a)miesiąca wystawienia faktury sprzedaży,b)miesiąca wystawienia nieprawidłowej faktury korygującej,c)miesiąca wystawienia faktury korygującej VAT anulującej błędnie wystawionąwcześniej korektę ?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
Spółka uważa, iż faktury korygujące wystawione wadliwie, niepodpisane przez nabywcę, jak również faktury korygujące je anulujące nie powinny być ewidencjonowane w rejestrze VAT. Faktura korygująca wadliwa jak i faktura korygująca anulująca przechowywane są dla celów dowodowych w oddzielnym segregatorze.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Z treści art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. Dz. U. Nr 57 poz. 535 z późń. zm. wynika, że w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jej zapłaty również wtedy, gdy podatnik wystawi fakturę w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.Generalną zasadą dotyczącą korygowania przez sprzedawcę danych wynikających z wystawionej faktury jest iż korygowanie danych następuje przez wystawienie faktury korygującej. W przepisach ustawy o VAT i rozporządzenia wykonawczego nie wprowadzono bowiem innej formy zmiany błędnych danych które znalazły się na fakturze. W praktyce natomiast istnieją przypadki, gdy nie zachodzi konieczność poprawienia błędów w fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej - chodzi mianowicie o sytuację, gdy wystawiona przez podatnika faktura nie została wprowadzona do obrotu.Taki wniosek wynika z analizy przepisu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w którym należy odróżnić termin 'wystawi' od 'sporządzi' fakturę. Pojęcie wystawi fakturę należy interpretować jako sporządzanie w/w dokumentu i jego przekazanie innemu podmiotowi, tzn.

wprowadzenie do obrotu prawnego. Faktura jedynie sporządzona a nie wystawiona, tzn. niewprowadzona do obrotu prawnego nie rodzi obowiązku podatkowego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.Faktura korygująca musi zostać zaakceptowana przez nabywcę towaru, co wynika z przepisu zawartego w § 16 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798). Z treści powyższego przepisu wynika, że sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

W przypadku podwyższenia podatku należnego podatnik zobowiązany jest do podwyższenia kwoty podatku należnego za miesiąc, w którym została wystawiona faktura pierwotna. W odniesieniu do nabywcy znajduje tu zastosowanie § 17 ust. 5 w/w rozporządzenia Ministra Finansów, zgodnie z którym przepisu ust. 4 pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył podatku określonego na fakturze, której korekta dotyczy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż kontrahent odmawia przyjęcia błędnie wystawionej faktury korygującej, odsyłając oryginał wraz z kopią, przez co faktura nie zostaje wprowadzona do obrotu prawnego.

Jeżeli zatem, w przedstawionych we wniosku okolicznościach faktura VAT korekta wróci do kontrahenta , to dopuszczalne jest anulowanie wystawionych dokumentów (oryginału i kopii faktury VAT korekta). Dokumenty tej operacji księgowej opatrzone odpowiednią adnotacją winny być zachowane w dokumentach spółki, bez konieczności wprowadzenia ich do ewidencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika