Czy, zgodnie ze znowelizowanym art. 88 ust. l pkt 3 b ustawy, który wszedł u życic dnia 22 sierpnia (...)

Czy, zgodnie ze znowelizowanym art. 88 ust. l pkt 3 b ustawy, który wszedł u życic dnia 22 sierpnia 2005 r., Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy, wykorzystywanych jako pojazdy demonstracyjne oraz zakupionych w celu dalszej odsprzedaży?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 13.02.2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 86 ust. 3, 4 i art. 88 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: X Sp. z o.o. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest odsprzedaż pojazdów samochodowych (w tym samochodów osobowych. W celu zapewnienia możliwości poznania przez Klientów walorów użytkowych sprzedawanych przez Spółkę pojazdów, nabywa ona samochody, które następnie rejestruje w odpowiednim Urzędzie Gminy zgodnie z przepisami Prawo o ruchu drogowym, aby pojazdy były dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Spółka posiada kilka takich samochodów osobowych wykorzystywanych do jazd demonstracyjnych z Klientami. Samochody powyższe są napędzane olejem napędowym, gazem oraz paliwem silnikowym. Spółka także uzupełnia zbiorniki paliwa paliwem silnikowym lub olejem napędowym bądź gazem we wszystkich samochodach (w tym również w samochodach osobowych), które zakupiła w celu dalszej odsprzedaży. Jest to niezbędne, aby dokonać jazd testowych z Klientem, który zamierza nabyć dany pojazd bądź też dokonać niezbędnych przeglądów technicznych i sprawdzenia sprawności samochodu.

Porady prawne

Pytanie Wnioskodawcy:
Czy, zgodnie ze znowelizowanym art. 88 ust. l pkt 3 b ustawy, który wszedł u życic dnia 22 sierpnia 2005 r., Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy, wykorzystywanych jako pojazdy demonstracyjne oraz zakupionych w celu dalszej odsprzedaży?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
Spółka stoi na stanowisku, iż ustawa daje jej możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy wykorzystywanych jako pojazdy demonstracyjne w celu dalszej odsprzedaży Zgodnie a art. 88 ust. l pkt. 3 ustawy z dnia 1l marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych innych pojazdów samochodowych, których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.
Na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest jej nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł za wyjątkami określonymi w art. 86 ust.

4 ustawy. Przepis art. 88 ust. l pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi o braku możliwości odliczenia podatku od paliwa wykorzystywanego do samochodów i pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 3, czyli zakazem co do zasady, objęte są samochody osobowe oraz pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej gdyż zakres przedmiotowy samochodów i pojazdów, które objęte są regulacją art. 86 ust. 3 znowelizowanej ustawy, jest określony również przez ust. 4 tego artykułu. Przepis ar. 86 ust. 4 jednocześnie i w sposób nie budzący wątpliwości wskazuje, że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy, a zatem nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Tym samym zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. l pkt. 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Oznacza to zatem, że Spółce będzie przysługiwało odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4.W art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a znajdują się właśnie pojazdy przeznaczone do sprzedaży, w tym również pojazdy demonstracyjne. W związku z powyższym w przypadku wykorzystywania paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu ww. samochodów demonstracyjnych oraz zakupionych w celu dalszej odsprzedaży - niezależnie od ich cech technicznych - będzie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu ww. samochodów demonstracyjnych oraz zakupionych w celu dalszej odsprzedaży.

Analogiczne stanowisko przedstawił również tutejszy Urząd Skarbowy na zapytanie Spółki w postanowieniu z dnia 05.12.2005 r. nr 1472/WV/443/330/226/2005/JZ, w którym wskazał, iż ?...zakaz odliczania podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. l pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, do pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 5-7 ustawy lub pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy, spełniających warunki określone w at. 86 ust. 5 ustawy.'Również tutejszy Urząd Skarbowy na zapytanie Spółki w interpretacji przepisów podatku od towarów i usług z dnia 30.08.2004 r. nr III MUS/WV/443/93/2004 - w stanie prawnym obowiązującym w zakresie zapytania Spółki w okresie od dnia l maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r. - wskazuje, iż ograniczenia w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu samochodów demonstracyjnych nie występuje. Spółka ma prawo zatem - niezależnie od cech konstrukcyjnych tych pojazdów -do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu tego rodzaju pojazdów. Prawo to zatem przekłada się automatycznie na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu ww. samochodów demonstracyjnych.Reasumując, zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. l pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, do pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 ustawy (w tym także samochodów demonstracyjnych oraz zakupionych w celu dalszej odsprzedaży) lub pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 5 ustawy.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. z późn. zm.) - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Ograniczenie odliczenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy (pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony ), nie dotyczy określonych kategorii pojazdów samochodowych, wymienionych w ust. 4 art. 86 ustawy tj.:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zatem jeśli eksploatowany samochód spełni warunki, o których mowa w pkt 1-7 art. 86 ust. 4 cyt. ustawy to Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dot. zakupu paliwa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania, w przypadku odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliwa do samochodów demonstracyjnych i zakupionych w celu dalszej odsprzedaży, stanowiących towar handlowy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika