Czy w opisanej sprawie X ma prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT z tytułu dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych?

Czy w opisanej sprawie X ma prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT z tytułu dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych?

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 października 2006r (data wpływu do tutejszego urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art. 42 ust.1, 2 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.). NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
-stan faktyczny podany we wniosku: W drugiej połowie 2005 roku X nawiązał współpracę z włoską firmą handlową E z siedzibą w Dalmine, a za jej pośrednictwem również z firmą C siedzibą w Mediolanie. Wykonując złożone zamówienia oraz zawarte kontrakty X, zrealizował określoną ilość dostaw towaru, przy czym poszczególne wysyłki następowały po uzyskaniu przedpłaty w wysokości 100% wartości dostawy, zaś sprzedawany towar był odbierany z magazynu X przez przewoźników działających na zlecenie kupującego. Każdej wysyłce towaru towarzyszyły odpowiednie dokumenty przewozowe i faktura, wskazujące m.in. podmiot będący odbiorcą dostawy (inny niż nabywca towaru, tj. E. lub C), a także konieczne certyfikaty produktu.Z uwagi na powstały pomiędzy stronami spór prawny dostawy produktów do Włoch zostały przerwane. Ponadto, w rezultacie tego sporu strona włoska - posiłkując się opinią uzyskaną ze strony wynajętej kancelarii adwokackiej - odmówiła zwrotnego przekazania do X otrzymanych do podpisu i do tego czasu nie odesłanych dokumentów przewozowych CMR.Pomimo, iż X informował stronę włoską, iż brak zatrzymanych dokumentów może uniemożliwić realizację prawa Spółki do zastosowania stawki 0% podatku VAT z tytułu wykonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, stanowisko E nie uległo zmianie.Szczegółowy wykaz zrealizowanych dostaw wraz z określeniem jakie dokumenty związane z poszczególnymi dostawami znajdują się w posiadaniu X zawierają zestawienia stanowiące załączniki nr l i nr 2 do pisma. Z punktu widzenia wymaganej dokumentacji dostawy te można pogrupować w następujący sposób:1) dostawy dla nabywcy C oraz odbiorcy G, co do których X posiada: otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela E.; kopie faktur dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;2) dostawy dla nabywcy Coraz odbiorcy A, co do których X posiada: otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela E; kopie faktur dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;3) dostawy dla nabywcy Ch oraz odbiorcy G, co do których X posiada: kopie faktur dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku i co do których Spółka nie posiada kopii dokumentów przewozowych CMR;Należności z tytułu wszystkich wymienionych powyżej dostaw zostały uregulowane, zaś dodatkowo wnioskująca Spółka dysponuje kopiami oświadczeń potwierdzających odbiór dostarczonego towaru, podpisanymi przez przedstawiciela firmy E4) dostawy dla nabywcy E oraz odbiorcy G., co do których X posiada: otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela E; kopie faktur dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;5) dostawy dla nabywcy E oraz odbiorcy G., co do których X posiada: otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela G; kopie faktur dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;6) dostawy dla nabywcy E. oraz odbiorcy G, co do których X posiada kopie faktur dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku i co do których Spółka nie posiada kopii dokumentów przewozowych CMR;7) dostawy dla nabywcy E.

Porady prawne

oraz odbiorcy E, co do których X posiada: otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela E.; kopie faktur dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku;8) dostawy dla nabywcy E. oraz odbiorcy E, co do których X posiada kopie dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku i co do których Spółka nie posiada kopii dokumentów przewozowych CMR;9) dostawy dla nabywcy E. oraz odbiorcy A, co do których X posiada otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela E.; kopię faktury dostawy oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.Należności z tytułu wymienionych powyżej dostaw, poza dostawą wymienioną w pkt 9) zostały uregulowane. Spółka dysponuje również kopiami oświadczeń potwierdzających odbiór dostarczonego towaru podpisanymi przez przedstawiciela ENiezależnie od dokumentów wymienionych powyżej X - w zakresie przedmiotowych dostaw - posiada również stosowne kontrakty i zamówienia, a także dysponuje dość obszerną korespondencją dotyczącą tak współpracy handlowej, jak i powstałego na jej tle sporu prawnego..

-treść pytania: Czy w opisanej sprawie X ma prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT z tytułu dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, w przypadku gdy: A. dowodami potwierdzającymi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju są: -otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela odbiorcy, -kopie faktur dostawy, -specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku, w sytuacji, gdy dla stwierdzenia tej okoliczności (dokonania dostawy) można dodatkowo posłużyć się korespondencją handlową, dokumentami potwierdzającymi zapłatę za towar oraz kopiami oświadczeń potwierdzających odbiór dostarczonego towaru podpisanymi przez przedstawiciela nabywcy, nie będącego jednocześnie odbiorcą towaru. B. dowodami potwierdzającymi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju są: -otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela nabywcy/płatnika towaru, -kopie faktur dostawy, -specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku, w sytuacji, gdy dla stwierdzenia tej okoliczności (dokonania dostawy) można dodatkowo posłużyć się korespondencją handlową, dokumentami potwierdzającymi zapłatę za towar oraz kopiami oświadczeń potwierdzających odbiór dostarczonego towaru podpisanymi przez przedstawiciela przez przedstawiciela nabywcy, nie będącego jednocześnie odbiorcą towaru. C. dowodami potwierdzającymi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju są: -otrzymane drogą faksową kopie dokumentów przewozowych CMR podpisane w miejscu przeznaczonym dla odbiorcy przez przedstawiciela podmiotu nie będącego formalnie nabywcą oraz odbiorcą towaru, -kopie faktur dostawy, -specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku, w sytuacji, gdy dla stwierdzenia tej okoliczności (dokonania dostawy) można dodatkowo posłużyć się korespondencją handlową, dokumentami potwierdzającymi zapłatę za towar oraz kopiami oświadczeń potwierdzających odbiór dostarczonego towaru podpisanymi przez przedstawiciela podmiotu nie będącego formalnie nabywcą oraz odbiorcą towaru. D. dowodami potwierdzającymi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju są: -kopie faktur dostawy, -specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku, w sytuacji, gdy dla stwierdzenia tej okoliczności (dostaw) można dodatkowo posłużyć się korespondencją handlową, dokumentami potwierdzającymi zapłatę za towar oraz kopiami oświadczeń potwierdzających odbiór dostarczonego towaru podpisanymi przez przedstawiciela podmiotu nie będącego formalnie nabywcą oraz odbiorcą towaru, a zatem gdy Spółka nie dysponuje dokumentem przewozowym CMR.

-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego Zgodnie z art. 42 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Jak wynika z art.42 ust. 3 cyt. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 czerwca 2005 roku - dowodami, o których mowa w art.42 ust.1 pkt 2 ustawy są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju: l) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytońum kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi); 2) kopia faktury dostawy; 3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.Z przytoczonych przepisów wynika, iż realizacja prawa podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do zastosowania stawki podatku VAT 0% uzależniona została przez ustawodawcę od posiadania określonych dowodów, spełniających wyraźnie sformułowane wymogi. Jednakże w przypadku, gdy dokumenty określone w art.42 ust.3 ustawy nie potwierdzają jednoznacznie, że towar został dostarczony nabywcy znajdującemu się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, wówczas dla stwierdzenia tej okoliczności można posłużyć się dodatkowymi dokumentami, wymienionymi przykładowo w art. 42 ust. 11 ustawy, takimi jak: l) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa macharakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.Katalog dokumentów potwierdzających wewnątrzwspólnotwą dostawę jest zatem katalogiem otwartym. Ma on jednak zastosowanie dopiero wówczas, gdy podatnik posiada wszystkie dokumenty określone w art. 42 ust. 3 ustawy - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi.Należy zatem przyjąć, iż jeżeli podatnik będzie posiadał wszystkie dokumenty wskazane w art. 42 ust. 3 ustawy, tj. dokument przewozowy CMR, kopię faktury sprzedaży (bez podpisu nabywcy) oraz specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku, wówczas będzie mógł zastosować stawkę 0%, o ile będzie również posiadał inne dokumenty potwierdzające fakt, iż miała miejsce dostawa wewnątrzwspólnotowa. Tego rodzaju dokumentami mogą być w szczególności: korespondencja z nabywcą (w tym jego zamówienia oraz inne pisma potwierdzające realizację wysyłek), dokumenty potwierdzające zapłatę za towar (które można powiązać z dostawą wskazaną na konkretnej fakturze) oraz oświadczenia potwierdzające odbiór towaru.W tym stanie rzeczy, zdaniem X, Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki 0% podatku VAT z tytułu dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych w przypadkach określonych w pkt A., B. i C. W zakresie tych dostaw Spółka posiada bowiem dokument CMR, kopię faktury oraz specyfikację sztuk ładunku, a nadto inne dokumenty potwierdzające fakt, iż dostawa wewnątrzwspólnotowa miała miejsce: korespondencję handlową, potwierdzenia zapłaty oraz kopie oświadczeń dotyczących odbioru towaru.

Fakt, iż dokumenty CMR mają postać kopii (oryginały wysłano do podpisu nabywcy i ten odmówił ich zwrotu), a większość z nich jest podpisana nie przez formalnego odbiorcę towaru lub nabywcę/płatnika, lecz przez głównego kontrahenta Spółki ­firmę E., podobnie zresztą jak to ma miejsce w przypadku dodatkowych oświadczeń o odbiorze dostarczonego towaru, nie uniemożliwia zastosowania stawki 0% podatku VAT, gdyż wszystkie zgromadzone dokumenty potwierdzają jednoznacznie, iż towary będące przedmiotem zrealizowanej wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.Natomiast z uwagi na brak dokumentów przewozowych CMR., X nie może zastosować stawki 0% podatku VAT z tytułu dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych w przypadku określonym w pkt D.

-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Definicja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zawarta jest w art.13 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.)- dalej ?ustawa o VAT?. Według tego zapisu jest nią wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art.7 na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.Art.13 ust.2 pkt 1 stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jeżeli chodzi o opodatkowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów to art.41 ust.3 ustawy o VAT stanowi, że stawka podatku przy dostawie tej wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. Art. 42 ust.1 stanowi, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Art.42 ust.3 określa, iż dowodami, o których mowa w ust.1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju: 1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi), 2) kopia faktury, 3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunkuDodatkowo w art.42 ust.11 określono, iż w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności: 1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie; 2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu; 3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania; 4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.


Z przytoczonego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dokumentacji dotyczącej przedmiotowych transakcji posiada w każdym z 9 wariantów kopię faktury oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku- tj. dokumenty wymienione w pkt 2 i 3 ust.3 art.42 ustawy o VAT. Spełnione są więc 2 z 3 warunków wymienionych w art.42 ust.3. Jeśli zaś chodzi o trzeci warunek, to Wnioskodawca posiada w 7 przypadkach kopie dokumentu przewozowego CMR otrzymaną drogą faksową, a w pozostałych 2 przypadkach nie posiada żadnych dokumentów spełniających normę przepisu art.42 ust.3 pkt 1.) ustawy o VAT. Należy tu zwrócić uwagę na zapisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19. 05. 1956r (Dz.U. z 1962r Nr 49, poz.238) dotyczące listu przewozowego. W art.5 Konwencji zawarte są zapisy dotyczące listu przewozowego (ilości jego egzemplarzy), i tak:1. List przewozowy wystawia się w trzech oryginalnych egzemplarzach, podpisanych przez nadawcę i przez przewoźnika, przy czym podpisy te mogą być wydrukowane lub też zastąpione przez stemple nadawcy i przewoźnika, jeżeli pozwala na to ustawodawstwo kraju, w którym wystawiono list przewozowy. Pierwszy egzemplarz wręcza się nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, a trzeci zatrzymuje przewoźnik.2. Jeżeli przeznaczony do przewozu towar ma być ładowany na różne pojazdy lub jeżeli chodzi o różne rodzaje towarów albo o oddzielne partie, nadawca lub przewoźnik ma prawo wymagać wystawienia tylu listów przewozowych, ile pojazdów należy użyć lub ile jest rodzajów bądź partii towarów.

Wedle takich zapisów i stanu faktycznego podanego we wniosku, z którego wynika, że nadawcą w przedmiotowych transakcjach jest podmiot nabywający towar od Wnioskodawcy, gdyż to on organizuje transport, należy stwierdzić że Wnioskodawca nie jest uprawniony do otrzymania listu przewozowego. Nie jest on nadawcą ani przewoźnikiem w przedmiotowych dostawach. Ponieważ przytoczone przepisy nie stanowią podstawy prawnej do posiadania przez Wnioskodawcę oryginałów listów przewozowych, organ podatkowy uważa, iż posiadane kopie listów przewozowych przesłane drogą faksową spełniają normę zawartą w przepisie art.42 ust.3 pkt 1.) ustawy o VAT, pod warunkiem jednoznacznego wynikania z nich, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski (w tym przypadku terytorium Włoch).

Ponadto Wnioskodawca podaje, że posiada w każdym z wariantów oznaczonych literami A, B, C, D, dokumentację wymienioną w art.42 ust.11 pkt 1 i 3 ustawy o VAT, tj. korespondencja handlowa i dokument potwierdzający zapłatę za towar. Należy zaznaczyć, że na stronie 3 wniosku podano, iż dostawa wymieniona w pkt 9 nie została zapłacona. Stwierdzenie takie sprzeczne jest z grupowaniem dostaw pod literami A, B, C, D, z którego wynika, iż wszystkie dostawy zostały zapłacone. Nieścisłość ta nie ma znaczenia w przedmiotowym rozstrzygnięciu. Jeśli zaś chodzi o dokumenty wymienione w art.42 ust.11 pkt 4 ustawy o VAT, tj. dowody potwierdzające przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski, to Wnioskodawca posiada takie dokumenty w wariantach A i B. W wariantach C i D Wnioskodawca dysponuje kopiami oświadczeń potwierdzających odbiór dostarczonego towaru podpisanymi przez przedstawiciela podmiotu nie będącego formalnie nabywcą oraz odbiorcą towaru. Zdaniem organu podatkowego dokument taki nie stanowi dowodu o jakim mowa w art.42 ust.11 pkt 4 ustawy o VAT, gdyż nie potwierdzają przyjęcia przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski.

Reasumując powyższe organ podatkowy stwierdza, iż dokumenty posiadane przez Wnioskodawcę w przytoczonych wariantach A, B i C, tj.

kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, kopia listów przewozowego przesłane drogą faksową, korespondencja handlowa i dokument potwierdzający zapłatę za towar (w wariantach A i B Wnioskodawca posiada dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju), pozwalają na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług przy przedmiotowych dostawach wewnątrzwspólnotowych.

Jeśli zaś chodzi o dostawy zgrupowane w wariancie D, co do których Wnioskodawca nie posiada dokumentu wymienionego w art.42 ust.3 pkt 1.) ustawy o VAT, tj. dokumentu przewozowego, nie będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0%.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe, co orzeczono w sentencji postanowienia.

Organ podatkowy zwraca jednocześnie uwagę, iż w praktyce powszechnie stosuje się list przewozowy składający się z czterech lub nawet sześciu egzemplarzy. Zwiększenie liczby stron dokumentu jest sprawą indywidualną, gdyż to właśnie następne stanowią kopie i przeznaczone są między innymi dla spedycji i urzędów administracyjnych. Należy podkreślić, iż w interesie podatnika jest zadbanie o udokumentowanie danego zdarzenia w sposób pozwalający wywodzić z niego określone skutki prawne.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika