Opodatkowanie premii pieniężnych podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowanie premii pieniężnych podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 03.07.2007r. (data wpływu 06.07.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 06.07.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. będąca podatnikiem podatku od towarów i usług ma zawarte z niektórymi dostawcami towarów handlowych, z którymi współpracuje, umowy na podstawie których otrzymuje premie pieniężne. Premia pieniężna jest elementem zawartego kontraktu i stanowi wynagrodzenie z tytułu zrealizowania odpowiedniego poziomu zakupów towarów handlowych. Premie są należne, w zależności od podpisanej z dostawcą umowy, w okresach miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych i uzależnione od dokonania przez Spółkę określonej wielkości obrotów. Premia pieniężna jest traktowana przez Spółkę jako wynagrodzenie za wykonanie usługi, jaką jest dokonanie zakupów na określoną wartość towarów. W związku z tym Spółka jako usługodawca, wystawia faktury VAT dokumentujące świadczenie usług, które opodatkowuje stawką VAT 22%. Podstawą takiej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest dla Spółki między innymi pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30.12.2004r. (sygnatura PP3-812-1222/04/AP/4026). W miesiącu czerwcu 2007r., Spółka otrzymała od jednego ze swoich dostawców informację, że począwszy od miesiąca lipca 2007r. premie pieniężne, które będą przysługiwać Spółce od tego dostawcy, będą przez niego traktowane jako czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dostawca towarów handlowych dokumentował będzie premie pieniężne przysługujące Wnioskodawcy wystawianymi przez siebie notami księgowymi. Dostawca zmienia praktykę polegającą na traktowaniu premii pieniężnej jako wynagrodzenia za świadczone usługi na podstawie orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 06.02.2007r. (sygnatura I FSK 94/06).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy słusznie Spółka traktuje otrzymaną premię pieniężną jako wynagrodzenie za świadczoną usługę dokonania umownych zakupów i w związku z tym wystawia fakturę VAT dla dostawcy towarów opodatkowując wartość sprzedanej usługi stawką 22%...
  2. Jeśli transakcje przekazywania premii pieniężnej powinny być dokumentowane notami księgowymi a nie fakturami VAT, to czy wartość not księgowych winna być wykazywana w deklaracji VAT-7 jako świadczenie usług zwolnionych od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana od dostawców premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonaną usługę dokonywania zakupów określonych ilości, wartości lub rodzajów towarów i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Otrzymane premie pieniężne Spółka opodatkowuje stawką 22% i dokumentuje za pomocą faktur VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu, za wyjątkiem przypadków określonych w art. 7 oraz art. 8 ust. 2 powołanej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć związek, stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a usługobiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Z danego stosunku prawnego na podstawie którego wykonywana jest usługa musi wynikać bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej, polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wpłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. między innymi od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn.

czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wielkości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymywane przez Wnioskodawcę bonusy (premie pieniężne), nie są związane z żadną konkretną transakcją zakupu towarów, ale z osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów handlowych w określonym czasie. W takim przypadku należy uznać, że otrzymywane premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami Spółki, które stanowią zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz kontrahenta i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku VAT w przypadku świadczenia przedmiotowych usług wynosi 22%.

Otrzymanie premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane przez Spółkę, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT fakturą spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Ponadto należy stwierdzić, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007r. I FSK 94/06 jest rozstrzygnięciem w konkretniej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Wobec powyższego udzielono następujących odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku:


Ad. 1

Otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne stanowią rodzaj wynagrodzenia za świadczone usługi i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.


Ad. 2

W celu prawidłowego udokumentowania otrzymanej od dostawcy premii pieniężnej, Wnioskodawca jako świadczący usługę powinien otrzymanie jej udokumentować fakturą VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IBPP1/443-417/09/LSz, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-563/08-4/AI, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-821/08-2/KG, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-621/08-2/SJ, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-74/08-2/MR, interpretacja indywidualna

IPPP1/443-1/09-2/AP, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-874/08-4/JL, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika