Przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i opodatkowanie dywidendy (...)

Przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i opodatkowanie dywidendy wypłaconej z zysków osiągniętych przed przekształceniem i wniesionych do nowej spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2007r. (data wpływu 24.07.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24.07.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W 2005r. wspólnicy spółki jawnej dokonali jej przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Majątek spółki jawnej, zgodnie ze sporządzonym sprawozdaniem finansowym stał się majątkiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W okresie swojego funkcjonowania przed przekształceniem spółka jawna osiągała dochody, które nie były wypłacane współwłaścicielom tylko przekazywane na kapitał własny. Dochody te podlegały opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aktualnie udziałowcy spółki zamierzają podjąć uchwałę o wypłacie wypracowanych środków z okresu funkcjonowania spółki jawnej (przed przekształceniem) jak i za okres funkcjonowania spółki z ograniczona odpowiedzialnością.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opodatkowaniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega cały przychód z tytułu dywidendy, czy tylko ta część dywidendy jaka jest związana z dochodami uzyskanymi przez osobę prawną od dnia przekształcenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, zyski osiągnięte w spółce jawnej (przed przekształceniem) nie powinny być opodatkowane, gdyż były już opodatkowane zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast zyski zrealizowane przez osobę prawną (po przekształceniu) i wypłacone w drodze dywidendy podlegają opodatkowaniu jako przychody, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.


        Zgodnie z treścią art. 551 §1 ustawy z dnia 15 września 2000r. ? Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r., Nr 94, poz. 1037, ze zm.) spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna może być przekształcona w inną spółkę handlową.

Art. 556 kodeksu spółek handlowych stanowi, iż do przekształcenia spółki wymagane jest sporządzenie planu przekształcenia, do którego należy dołączyć sprawozdanie finansowe sporządzone dla celów przekształcenia. Sprawozdanie to jest podstawą określenia wartości udziałów albo akcji wspólników. Z dniem przekształcenia, uczestniczący w przekształceniu wspólnicy stają się wspólnikami nowo powstałej spółki przekształconej.


        W świetle art. 28 kodeksu spółek handlowych majątek spółki jawnej stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. O ile wspólnicy nie zażądają podziału i wypłaty zysku osiągniętego przez spółkę - na podstawie art. 52 § 1 kodeksu spółek handlowych - może on powiększyć majątek spółki. Z taką sytuacją mamy do czynienia w omawianym stanie faktycznym. Zyski osiągane w trakcie działanie spółki były bowiem przekazywane na kapitał własny, a więc podwyższały wartość przedsiębiorstwa.


        W przedmiotowej sprawie doszło do przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wskutek tego zdarzenia majątek spółki jawnej (łącznie z zyskami, które zwiększyły jego wartość), określony w sprawozdaniu finansowym, stał się majątkiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Nastąpiło objęcie nominalnej wartości udziałów w spółce mającej osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa. Wskutek tego dotychczasowi wspólnicy spółki jawnej stali się udziałowcami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Osiągnięte przez spółkę jawną zyski zwiększyły wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa wniesiony do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a tym samym kapitał zakładowy tej spółki.


        Mając na względzie treść w/w przepisów uznać należy, że z dniem przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstał nowy podmiot ? osoba prawna, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Od tego momentu przychody wspólników z udziału w spółce nie stanowią już - jak to było przed przekształceniem spółki jawnej - przychodów z działalności gospodarczej, tylko przychody z kapitałów pieniężnych.


        Zgodnie z treścią art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z kapitałów pieniężnych należą m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną. Podmioty dokonujące wypłaty powyższych świadczeń są obowiązane ? na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? pobrać 19% zryczałtowany podatek i odprowadzić na rachunek właściwego urzędu skarbowego.


        Wobec powyższych ustaleń uznać należy, iż cały przychód z tytułu dywidendy wypłaconej udziałowcom spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika