Prawo Wspólnoty Mieszkaniowej do rejestracji jako podatnik podatku VAT.

Prawo Wspólnoty Mieszkaniowej do rejestracji jako podatnik podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2007r. (data wpływu: 20 lipca 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2007r. (data wpływu 16 sierpnia 2007r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości występowania Wspólnoty w roli podatnika podatku od towarów i usług ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 20 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości postępowania Wspólnoty rejestrującej się jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wniosek ten uzupełniono pismem z dnia 13 sierpnia 2007r., w którym doprecyzowano treść zapytania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wspólnota Mieszkaniowa została zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ w październiku 2000 roku przekroczyła próg uprawniający do zwolnienia z tego podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wspólnota Mieszkaniowa może występować w roli podatnika podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy Wspólnota słusznie postąpiła rejestrując się w roku 2000 jako podatnik podatku od towarów i usług.


W świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązującej w dacie zaistnienia zdarzenia, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega sprzedaż towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, eksport i import towarów i usług. W myśl art. 4 pkt 2 ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o usługach - rozumie się przez to usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej, a także roboty budowlano-montażowe.

W art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy postanowiono z kolei, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art. 2, w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy, nawet jeżeli zostały wykonane jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż pod rządami powołanej ustawy podatnikami podatku od towarów i usług mogły być nie tylko osoby fizyczne i osoby prawne, ale także jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, jeżeli wykonywały czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, ze zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną. Przepis ten nie daje wspólnocie mieszkaniowej przymiotu osoby prawnej, lecz przymiot jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej. Jednostka powstała w oparciu o powyższy przypis art. 6 ustawy posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy.

Należy zatem stwierdzić, że Wspólnota Mieszkaniowa ? jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej ? mogła w roku 2000 stać się podatnikiem podatku od towarów i usług. Aby się zarejestrować musiała jednak wykonywać czynności wymienione w powołanym wyżej art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

W zależności od wartości obrotu wspólnoty mieszkaniowe:

- musiały rejestrować się jako podatnicy podatku od towarów i usług,
- mogły rejestrować się jako podatnicy lub
- mogły korzystać ze zwolnienia z tego podatku.

Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia (w roku 2000), podmioty, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i ust. 3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 80.000 zł mogły korzystać ze zwolnienia. Jednocześnie, w myśl ust. 3 powołanego przepisu w przypadku, gdy u podatnika zwolnionego od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu wartość sprzedaży towarów przekroczyła kwotę 80.000 zł, zwolnienie traciło moc w momencie przekroczenia tej kwoty.

Jeżeli zatem Wspólnota przekroczyła w roku 2000 obroty, o których mowa w art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy uprawniające do zwolnienia, wówczas miała obowiązek zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wspólnota Mieszkaniowa ? wykonując czynności podlegające opodatkowaniu ? mogła zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług także wówczas, gdy określonych wyżej obrotów nie przekroczyła. W przypadku takim - z uwagi na treść art. 14 ust. 2 ustawy - warunkiem było zawiadomienie o tym zamiarze właściwego urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym zrezygnowała z tego zwolnienia.

Również przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r.

o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązującej od 1 maja 2004r. przewidują występowanie wspólnot mieszkaniowych w roli podatników podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 tej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W art. 15 ust. 2 postanowiono natomiast, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (?) również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (a taki status posiada Wspólnota) mogą być podatnikami, jeżeli wykonują działalność gospodarczą.

Wykonując zatem czynności podlegające opodatkowaniu Wspólnota Mieszkaniowa mogła w roku 2000 zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług i działać w takim charakterze do chwili obecnej.

Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż dla Wspólnoty Mieszkaniowej obrotem zarówno w rozumieniu ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym jak i ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie były i nadal nie są czynności wykonywane na rzecz jej członków w zamian za zaliczki pokrywające koszty utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych. Obrotem podlegającym opodatkowaniu była bowiem i nadal jest wartość czynności wykonywanych na rzecz osób trzecich, tj. nie wchodzących w skład Wspólnoty.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika