Według uregulowań art. 26 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (...)

Według uregulowań art. 26 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Jak wynika z powyższego zastosowanie procedury zawieszenia akcyzy jest niezbędnym warunkiem uzyskania zwolnienia od podatku. Tej z kolei zarejestrowany handlowiec dostarczając biopaliwo do wybranych flot nie może zastosować, co wyklucza tym samym zwolnienie niniejszych wyrobów z podatku akcyzowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31.07.2007 r. (data wpływu 01.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania biokomponentów, stanowiących samoistne paliwo - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 01.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży biokomponentów, stanowiących samoistne paliwo.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Firma działająca pod nazwą XXX Sp. j., posiadająca status zarejestrowanego handlowca, zamierza dokonywać zakupu biokomponentów, stanowiących samoistne paliwo, które spełnia wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Wyroby akcyzowe będą kupowane zarówno w składzie podatkowym w kraju jak i nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od kontrahenta czeskiego. Po opłaceniu podatku akcyzowego Spółka zamierza sprzedawać nabyte biokomponenty wybranym flotom.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy firma może dokonywać zakupu od kontrahenta krajowego posiadającego skład podatkowy i produkującego biokomponenty, stanowiące samoistne paliwo (estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych) spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN, oraz od kontrahenta czeskiego biokomponentów, stanowiących samoistne paliwo (ester metylu oleju rzepakowego) według (Czeskiej Normy Państwowej Normy Europejskiej) ČSN EN 14214 (65 6507) spełniających wymagania jakościowe jw. nabywanych wewnątrzwspólnotowo jako wyroby zharmonizowane w procedurze zawieszenia akcyzy i odsprzedawać firmom rolniczym i transportowym jako floty...
  2. Czy obowiązują firmę dodatkowe obciążenia podatkiem akcyzowym, bądź inne zdarzenia oprócz podatku VAT i dochodowego...
  3. Czy stawka akcyzy wynosi 10,00 zł/1.000 l...


Zdaniem Wnioskodawcy XXX Sp. j. może dokonywać zakupu i dalszej odsprzedaży odpowiednim firmom biokomponentów, stanowiących samoistne paliwo (tj. estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych i ester metylu oleju rzepakowego), które spełniają wymagania jakościowe określone odrębnymi przepisami, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN opłacając podatek akcyzowy w wysokości 10,00 zł/1.000 l, zgodnie z prawem celnym i podatkowym prowadząc obowiązującą ewidencję i dokumentację, osobno dla każdego towaru.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

1.Zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 ze zm.) zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z kolei art. 39 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż zarejestrowany handlowiec nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle cyt. wyżej przepisów zarejestrowany handlowiec może dokonać w procedurze zawieszonego poboru akcyzy nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jedynie z innego państwa członkowskiego. Procedury tej Wnioskodawca nie może natomiast zastosować ani w przypadku nabycia biokomponentów, stanowiących samoistne paliwo ze składu podatkowego w kraju ani w przypadku ich dostarczania do wybranych flot.

Jak stanowi cyt. wyżej przepis art. 2 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowany handlowiec posiada jedynie zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem procedury zawieszenia.

2.Odnośnie opodatkowania biokomponentów zauważyć należy, iż w myśl art. 39 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy dla zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Za datę nabycia uważa się dzień, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały wprowadzone na miejsce, określone w zezwoleniu, o którym mowa w art. 38 pkt 4.

Stąd też w przypadku nabycia wewnątrzwspónotowego ww. wyrobów Wnioskodawca będzie zobowiązany złożyć we właściwym dla siebie urzędzie celnym deklarację podatkową i uiścić należny podatek akcyzowy.

Z kolei w przypadku nabycia przedmiotowego paliwa ze składu podatkowego w kraju podatek akcyzowy winien uiścić podmiot prowadzący skład podatkowy, ponieważ w świetle art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego.

W związku z tym, iż w drugim pytaniu Wnioskodawca pyta również o ?inne zdarzenia oprócz podatku VAT i dochodowego? zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Niniejsza interpretacja dotyczy zatem wyłącznie przepisów prawa podatkowego i jest udzielona tylko w takim zakresie.

3.Z kolei udzielając odpowiedzi na trzecie pytanie należy zauważyć, iż stawka określona w art. 65 ust. 1b pkt 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym w wysokości 10,00 zł/1.000 l wprowadzona art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 666) nie obowiązuje.

Zgodnie bowiem z treścią art. 5 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw przepisy art. 1 i 2 stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem. Do dnia wydania niniejszej interpretacji niniejsza decyzja nie została ogłoszona.

Stawka podatku akcyzowego dla paliw silnikowych została uregulowana w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z jego treścią stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Z kolei w świetle § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. 2004 r. Nr 87, poz. 825 ze zm.) stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1, art. 69 ust. 4, art. 70 ust. 4, art. 71 ust. 4, art. 72 ust. 4 i art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej 'ustawą', obniża się się do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych. W pozycji 3 niniejszego załącznika przewidziano, że wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych inne niż wymienione w poz. 1 i 2, bez względu na kod CN są opodatkowane stawką 1.882,00 zł/1.000 l.

Ponadto należy wyjaśnić, iż w żadnym z opisanych we wniosku przypadków nie może zostać zastosowane zwolnienie od podatku akcyzowego.

W myśl § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy biokomponenty stanowiące, samoistne paliwo spełniające wymagania jakościowe, określone w odrębnych przepisach ? w wysokości 1680 zł/1.000 l, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych biokomponentów.

Z kolei w świetle art. 27 ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Według uregulowań art. 26 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Jak wynika z powyższego zastosowanie procedury zawieszenia akcyzy jest niezbędnym warunkiem uzyskania zwolnienia od podatku. Tej z kolei zarejestrowany handlowiec dostarczając biopaliwo do wybranych flot nie może zastosować, co wyklucza tym samym zwolnienie niniejszych wyrobów z podatku akcyzowego.


Reasumując należy stwierdzić, iż stawka jaką powinien zastosować Wnioskodawca do nabywanych wewnątrzwspólnotowo biokomponentów, stanowiących samoistne paliwo to 1.882,00 zł/1.000 l.


Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika