Jak należy obliczać kwotę zwrotu?Czy przy obliczaniu wartości zapłaconego podatku od towarów i (...)

Jak należy obliczać kwotę zwrotu?Czy przy obliczaniu wartości zapłaconego podatku od towarów i usług z faktur zakupu zgodnie z art. 21 ust. 2a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) należy brać pod uwagę tylko tę część kwoty, która dotyczy zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną? Jakie dokumenty należy przedstawiać organom podatkowym przy ubieganiu sięo zwrot z tytułu podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usługoraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), która straciła moc z dniem 01.05.2004 r., podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną (podkreślenie własne). Oznacza to, że odliczeniu nie podlega kwota podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z innymi rodzajami sprzedaży niż opodatkowana, tj. nieopodatkowaną i zwolnioną.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, w wypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę podatku należnego za następne okresy. Na podstawie art. 21 ust. 2 tej ustawy, podatnikom wykonującym czynności opodatkowane w całości lub w części opodatkowane stawkami niższymi niż 22 % przysługuje prawo do zwrotu z urzędu skarbowego kwoty podatku, o której mowa w art. 21 ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 2a i 4. Art. 21 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym stanowi, że w przypadku gdy kwota nadwyżki podatku naliczonego u podatnika dokonującego sprzedaży towarów opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka podstawowa przekracza kwotę wynoszącą 22 % całości obrotu opodatkowanego stawkami niższymi, zwrotowi na rachunek bankowy podlega nadwyżka do wysokości tej kwoty. Pozostała część nadwyżki podlega rozliczeniu w trybie określonym w w/w art. 21 ust. 1. W myśl art. 21 ust. 2a tej ustawy, kwota różnicy podatku naliczonego nad należnym, wynikająca ze sprzedaży towarów opodatkowanych w całości lub w części stawką niższą od 22 %, nie może być wyższa od kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur, z których należności zostały w całości uregulowane oraz z dokumentów celnych, jeżeli podatek z nich wynikający został zapłacony

Porady prawne

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik może otrzymać kwotę zwrotu w wysokości nie wyższej niż 22 % obrotu opodatkowanego stawkami niższymi od stawki podstawowej. Kolejnym ograniczeniem jest limit opłaconych faktur. Wykazana kwota do zwrotu nie może być wyższa niż suma:kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur, zaewidencjonowanych w rejestrze za miesiąc, za który składana jest deklaracja i zapłaconych do dnia złożenia deklaracji, kwoty podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych, z których podatek został zapłacony zaewidencjonowanych w rejestrze za miesiąc, za który składana jest deklaracja, kwoty podatku naliczonego wynikającego z zapłaconych faktur zaewidencjonowanych w rejestrach dotyczących poprzednich okresów rozliczeniowych, z których podatek naliczony obniżył podatek należny, a nie został wykazany do zwrotu, lecz był wykazywany jako kwota do przeniesienia na następne miesiące (poz. 36 w deklaracji VAT-7).

Ponadto należy wskazać, że kwota podatku naliczonego wynikająca z faktur związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu nie podlega odliczeniu, co wynika a contrario z przepisu art. 19 ust. 1 w/w ustawy, a zatem nie może być uwzględniania przy wyliczaniu limitu kwoty przysługującej do zwrotu na rachunek bankowy.

W związku z zapytaniem Strony dotyczącym dokonywanych czynności sprawdzających, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje:Zgodnie z art. 272 ustawy ? Ordynacja podatkowa organy podatkowe pierwszej instancji dokonują czynności sprawdzających mających na celu:1)sprawdzenie terminowościa) składania deklaracji,b) wpłacania zadeklarowanych podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów,2)stwierdzenie formalnej poprawności dokumentów wymienionych w pkt 1,3)ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodnościz przedstawionymi dokumentami.

Podobnie na podstawie art. 274a § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa w razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji, organ podatkowy może wezwać do udzielenia w wyznaczonym terminie niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych.

Ponadto na podstawie art. 155 ustawy ? Ordynacja podatkowa, organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy.

Wobec różnorodności tytułów z jakich podatnik może ubiegać się o zwrot różnicy podatku od towarów i usług, a także często przez złożoność spraw, nie można ustalić zamkniętego katalogu dokumentów, o które zwróci się organ podatkowy. Organ podatkowy wzywa podatnika do przedstawienia takich dokumentów, które pozwalają ustalić stan faktyczny i stwierdzić zasadność zwrotu, o który ubiega się Strona.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika