Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane ze szkoleniem własnych pracowników (...)

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane ze szkoleniem własnych pracowników przez pracodawcę, jeżeli dotyczyły one noclegów i wyżywienia pracowników podczas szkolenia?

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Użyty w tym przepisie zwrot ?w celu? oznacza, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu bądź funkcjonowanie źródła przychodu. Z powyższej regulacji wynika, iż aby wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu powinny być spełnione następujące przesłanki:

  • koszt został przez podatnika poniesiony,
  • poniesienie kosztu służy osiągnięciu przychodu,
  • koszt nie jest wymieniony w przepisach art. 23 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym, enumeratywnie określających wydatki, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodu.

W świetle powyższego przepisu wydatki poniesione na szkolenie własnych pracowników mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych, usprawnienie pracy, lepsze zrozumienie wykonywanych zadań, polepszenie współpracy między pracownikami jak i jakości kontaktów między firmą a kontrahentami stanowią koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że został on poniesiony i udokumentowany. Ponieważ zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) zapisy w księdze dokonywane są w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów, a takiego dowodu dotyczącego przeszkolenia pracowników Pani nie posiada. W Pani przypadku nie poniosła Pani wydatków na samo szkolenie, gdyż to Pani szkoliła własnych pracowników, a przedstawione faktury dotyczą noclegów w pensjonacie i usług gastronomicznych.

Z przesłanek zawartych w Pani piśmie wynika, że szkolenie dotyczyło m.in. technologii druku i obsługi plotera, które przeprowadzono w pensjonacie, a zdaniem tut. Organu właściwym miejscem do przeprowadzenia takiego szkolenia ze względu na korzystanie z urządzeń oraz różnego rodzaju materiałów jest siedziba firmy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika