Czy podmiotowi nabywającemu paliwo ciekłe z 20 % dodatkiem biokomponentu od firmy ze Wspólnoty należy (...)

Czy podmiotowi nabywającemu paliwo ciekłe z 20 % dodatkiem biokomponentu od firmy ze Wspólnoty należy się zwolnienie podatkowe zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. 2006r. Nr 72 poz. 500 z póżn. zm.) , w kwocie 2,20 zł od każdego litra biokomponentu użytego do produkcji zakupionego paliwa ciekłego.

Na podstawie art. 14a, 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm), po rozpatrzeniu wniosków Strony z dnia 25.10.2006r. złożonych Urzędzie Celnym w Białej Podlaskiej w dniu 25.10.2006r. oraz 31.10.2006r.

p o s t a n a w i a m

uznać za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, dot. zwolnienia od podatku akcyzowego paliwa ciekłego z 20 % dodatkiem biokomponentów sprowadzanego z kraju Wspólnoty Europejskiej.

Porady prawne

U z a s a d n i e n i e

W dniu 25.10.2006r. wpłynął do tut. Urzędu Celnego wniosek Spółki jawnej XXXXXXXX o wydanie interpretacji przepisów.

W ww. wniosku Strona sformułowała następujące pytanie: Czy sprowadzanie z kraju Unii Europejskiej paliwa ciekłego z 20 % dodatkiem biokomponentu pozwala na uzyskanie zwolnienia podatkowego, o którym mówi § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. 2006r. Nr 72 poz. 500 z póżn. zm.)?

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podaje, iż XXXXXXXX Spółka jawna odbiera paliwo ciekłe z dodatkiem biokomponentu od firmy ze Słowacji. Towar jest wyrobem zharmonizowanym i jego dostawa odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składem podatkowym dostawcy a składem podatkowym nabywcy. Paliwo ciekłe z 20 % dodatkiem biokomponentu jest zgodne z wymaganiami jakościowymi dla tego twaru, określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006r.w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych.

Podatnik stoi na stanowisku, że dla podmiotu nabywającego przedmiotowy wyrób należy się zwolnienie podatkowe zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w kwocie 2,20 zł od każdego litra biokomponentu użytego do produkcji zakupionego paliwa ciekłego. Warunkiem zwolnienia jest, prowadzenie przez podatnika ewidencji pozwalającej na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych tym zwolnieniem.

Naczelnik Urzędu Celne w Białej Podlaskiej wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 4 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego. Stawka akcyzy na paliwa silnikowe została określona w art. 65 ust.1 ww. ustawy i wynosi 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu.

Korzystając z delegacji zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) Minister Finansów obniżył stawkę akcyzy na paliwa silnikowe sprzedawane w kraju do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 12 ust.

1 pkt 2 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. 2006r. Nr 72 poz. 500 z póżn. zm.) zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2 % biokomponentów:
a) benzynę silnikową nieetylizowaną - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny,
b) olej napędowy - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego
- z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw;

Zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2 ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nie objętych zwolnieniem (§ 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego).

Naczelnik Urzędu Celne w Białej Podlaskiej wyjaśnia ponadto, iż stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie było zgodne ze stanem prawnym obowiązującym w chwili złożenia wniosku. Jednak w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2007r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 243, poz. 1766) należało uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Mając powyższe na uwadze - postanawiam jak w sentencji.

P o u c z e n i e

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białej Podlaskiej w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika