Czy możliwe jest zastosowanie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 (...)

Czy możliwe jest zastosowanie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. z 2006 r. Dz. U. nr 72, poz. 500 z późn. zm.) w przypadku sprzedaży oleju opałowego ciężkiego do elektrowni za pośrednictwem odsprzedającego (pośrednika)?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.)

uznaje za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych z dnia 29.09.2006 r.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Wniosek podatnika dotyczył udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

Zgodnie z opisanym w Państwa wniosku stanem faktycznym Spółka jest producentem ciężkiego oleju opałowego o nazwie handlowej 'olej opałowy RG' klasyfikowanego do kodu PKWiU 23.20.17-70.00.

Olej ten jest nabywany m.in. przez elektrownie z przeznaczeniem do zużycia w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach.

W związku z powyższym, wątpliwości podatnika dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 3 ust. 1 w/w rozporządzenia, w przypadku sprzedaży ciężkiego oleju opałowego z przeznaczeniem do zużycia w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach, w przypadku gdy sprzedaż taka jest dokonywana za pośrednictwem pośrednika (odsprzedającego).

Zdaniem podatnika prawodawca określił warunki do zastosowania omawianego zwolnienia nie określając definicji podmiotu uprawnionego, dlatego też możliwe jest zastosowanie przedmiotowego zwolnienia w przypadku, gdy w transakcji sprzedaży pośredniczy trzeci podmiot. Warunkiem tego zwolnienia jest zdaniem Strony wykonanie przez odsprzedającego obowiązków określonych w § 3 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia.

W odpowiedzi na Państwa zapytanie z dnia 29.09.2006 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Gdańsku wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, zwalnia się od akcyzy paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz w przypadku, gdy są zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach.

Przepis § 3 ust. 3 w/w rozporządzenia określa warunki niezbędne do zastosowania przedmiotowego zwolnienia:

- podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1,

- podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy,

- nabycie paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust .1 pkt 3 ustawy,

- podmiot uprawniony do zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nie objętych zwolnieniem.

Z kolei przepis § 3 ust. 5 tego rozporządzenia określa elementy, jakie powinno zawierać oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.

Biorąc pod uwagę treść wskazanego powyżej przepisu prawa podatkowego należy zgodzić się z twierdzeniem Strony, iż ustawodawca nie zdefiniował (jak to uczynił w przypadku innych zwolnień określonych w tym rozporządzeniu) podmiotu uprawnionego do skorzystania z niniejszego zwolnienia.

Należy w związku z tym stwierdzić, iż nie ujęcie w § 3 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia, podmiotu odsprzedającego przedmiotowy olej, powoduje, iż udział tego podmiotu jako pośrednika w transakcji sprzedaży ciężkiego oleju opałowego wyklucza zastosowanie zwolnienia z akcyzy na podstawie § 3 ust. 1 tego rozporządzenia.

Przedmiotowe zwolnienie realizowane jest wyłącznie w przypadku transakcji pomiędzy sprzedającym (podmiotem prowadzącym skład podatkowy), a kupującym (podmiotem zużywającym wyrób w procesie produkcji energii elektrycznej, czyli elektrownią).

Ponadto należy zauważyć, iż ustawodawca wyraźnie wskazał kto jest uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. Jest to podmiot nabywający paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz, składający sprzedawcy zamówienie na dany wyrób oraz oświadczenie stwierdzające do czego podmiot ten zużyje zakupiony towar.

Z kolei warunki przewidziane w § 3 ust. 3 w/w rozporządzenia, są niezbędne do spełnienia przez podmiot uprawniony - elektrownię, aby z tego zwolnienia skorzystać. Warunki te nie dotyczą (w przeciwieństwie do tego co sugeruje Strona) odsprzedającego.

Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji.

Udzielona w niniejszym postanowieniu interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowani przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Jednocześnie informuję, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika