Czy proces mieszania wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci paliwa z innymi wyrobami akcyzowymi (...)

Czy proces mieszania wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci paliwa z innymi wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, od których została zapłacona akcyza w kwocie równej lub wyższej niż kwota należnej akcyzy od ostatecznego wyrobu (paliwa) musi odbywać się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy

Dyrektor Izby Celnej w Krakowie, działając na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 29 maja 2005 roku (data wpływu do Urzędu Celnego - 29 kwietnia 2005 roku) wniesionego od postanowienia nr 351000-RPA-91103-12/05 z dnia 18 kwietnia 2005 roku wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego

zmienia zaskarżone postanowienie.

U z a s a d n i e n i e

Porady prawne

Pismem z dnia 7 marca 2005 roku Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z pisma tego wynikało, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wprowadzaniu do obrotu paliwa silnikowego o właściwościach poprawiających działanie silnika, oraz - poprzez uzyskanie lepszego spalania - wprowadzających mniejsze ilości substancji szkodliwych do środowiska. Uzyskanie takich właściwości paliwa następuje poprzez dodanie komponentu Keropur 3593 do benzyny bezołowiowej 98 i komponentu HITEC 4640 do oleju napędowego w ilości ok. 1 litra komponentu na 1000 litrów paliwa. Zdaniem Spółki powyższy proces nie prowadzi do wytworzenia nowego paliwa, lecz jedynie do poprawy właściwości spalania lub zmniejszenia zużycia silnika nie zmieniając jednocześnie przeznaczenia paliwa wyjściowego i tym samym należy zakwalifikować go jako 'uszlachetnianie'. Spółka uiszcza podatek akcyzowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego komponentów, a paliwo podlegające mieszaniu z komponentami nabywa po cenie zawierającej podatek akcyzowy. W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy proces mieszania wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci paliwa z innymi wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, od których została zapłacona akcyza w kwocie równej lub wyższej niż kwota należnej akcyzy od ostatecznego wyrobu (paliwa) nie musi odbywać się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy'.

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie w postanowieniu nr 351000-RPA-91103-12/05 z dnia 18 kwietnia 2005 roku stwierdził, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. Spółka w dniu 29 kwietnia 2005 roku złożyła zażalenie na wymienione postanowienie wnosząc o jego uchylenie i uznanie za prawidłowe stanowiska Spółki przedstawionego we wniosku z dnia 7 marca 2005 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Dyrektor Izby Celnej w Krakowie, po przeanalizowaniu wszystkich aspektów sprawy stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Ponadto stosownie do art. 30 ust. 2 cyt. ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. W myśl z art. 62 ust. 1 powyżej powołanej ustawy, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:1) wyroby wymienione w poz. 1 -12 załącznika nr 2 do ustawy;2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

W świetle z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym producentem paliw silnikowych w rozumieniu tej ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej w Krakowie czynności, polegające na dodawaniu do benzyny bezołowiowej - komponentu Keropur 3593 98, a do oleju napędowego - komponentu HITEC 4640 przesądzają o tym, że Spółkę należy uznać za producenta paliw silnikowych. W tym zakresie interpretacja udzielona przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie nie zostaje zmieniona.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym przez skład podatkowy, należy rozumieć miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Przepis § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. 89, poz. 849 ze zmianami) stanowi, że nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku z dnia 7 marca 2005 roku wynika, że Spółka produkuje paliwa silnikowi z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, zaś kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej. Skoro spełnione zostały przesłanki wynikające z cytowanego wyżej przepisu § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku, to produkcja wykonywana przez Spółkę nie podlega procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W takim zaś przypadku nie ma konieczności by czynności te odbywały się w składzie podatkowym. Z tej przyczyny, stosowanie do brzmienia przepisu art. 14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.Na decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Topolowa 5, z powodu jej niezgodności z prawem.Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Krakowie.


Referencje

IPPP1/443-180/07-4/GD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika