Czy w przypadku modyfikacji istniejącej technologii (np. poprzez zastosowanie zmiennika lub zmiany udziału (...)

Czy w przypadku modyfikacji istniejącej technologii (np. poprzez zastosowanie zmiennika lub zmiany udziału procentowego surowca w wyrobie), dla której zostały ustalone normy zużycia obowiązuje okres sześciu miesięcy rozliczania powstałych ubytków w wysokości równej rzeczywistym stratom i czy należy zgłosić do właściwego naczelnika urzędu celnego datę rozpoczęcia produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych opartych na zmodyfikowanej technologii czy też należy fakt ten odnotować w księgach kontroli. Ponadto po jakim czasie od wprowadzenia modyfikacji technologii podatnik powinien złożyć wniosek o ustalenie norm zużycia, a jeżeli nie obowiązuje okres sześciu miesięcy rozliczania powstałych ubytków w wysokości równej stratom rzeczywistym stratom to na jakiej podstawie należy oszacować wysokość norm zużycia?

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 10 czerwca 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tutejszego Urzędu: 10 czerwca 2005 roku), uzupełnionymi pismami z dnia 28 czerwca 2005 roku i z dnia 5 lipca 2005 roku

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dotyczące pytania drugiego o treści: 'Czy w przypadku modyfikacji istniejącej technologii (np. poprzez zastosowanie zmiennika lub zmiany udziału procentowego surowca w wyrobie), dla której zostały ustalone normy zużycia obowiązuje okres sześciu miesięcy rozliczania powstałych ubytków w wysokości równej rzeczywistym stratom i czy należy zgłosić do właściwego naczelnika urzędu celnego datę rozpoczęcia produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych opartych na zmodyfikowanej technologii czy też należy fakt ten odnotować w księgach kontroli. Ponadto po jakim czasie od wprowadzenia modyfikacji technologii podatnik powinien złożyć wniosek o ustalenie norm zużycia, a jeżeli nie obowiązuje okres sześciu miesięcy rozliczania powstałych ubytków w wysokości równej stratom rzeczywistym stratom to na jakiej podstawie należy oszacować wysokość norm zużycia?' nie jest prawidłowe

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10 czerwca 2005 roku wpłynął do tutejszego Urzędu wniosek wyżej wymienionego podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 czerwca 2005 roku i dnia 5 lipca 2005 roku.

Z wyżej wymienionych pism wynika, iż podatnik rozpoczął produkcję oleju elektroizolacyjnego AKB (PKWiU 23.20.18-08) według zmodyfikowanej technologii, syntetycznego oleju silnikowego Syliten SAE 5W/50 (PKWiU 23.20.18), oleju WE (PKWiU 23.20.18-07), oleju do redukowania sworzni (PKWiU 23.20.18-09). Ponadto podatnik zmodyfikował technologię produkcji paliwa rajdowego KRAK 100 (PKWiU 23.20.13-00.10), paliwa TURBO KRAK (PKWiU 23.20.13-00.20) oraz Ligroiny (PKWiU 23.20.18-01.10). Ponadto w lipcu 2005 r. podatnik zamierza rozpocząć produkcję Koritenu 130 (PKWiU 24.66.32-70) według nowej technologii.

Zdaniem podatnika powinien on przez okres 6 miesięcy od daty rozpoczęcia nowego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego powstałe ubytki rozliczać w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w celu zatwierdzenia po tym okresie przez właściwego naczelnika urzędu celnego dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponadto zdaniem podatnika powstałe ubytki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w wyżej wymienionym okresie wynikające z przekroczenia normatywnego zużycia założonego recepturą karty technologicznej nie ewidencjonuje się jako ubytki, za które trzeba uiścić należny podatek akcyzowy. Według podatnika każdy nowy wyrób należy zgłosić do wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przeznaczonych do sprzedaży, zamieszczonego w aktach weryfikacyjnych składu podatkowego, a ponadto zarówno fakt rozpoczęcia produkcji nowego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w oparciu o nowa technologię jak i w oparciu o zmodyfikowaną istniejącą technologię, dla której ustalone zostały normy zużycia należy zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Każda produkcja nowego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w oparciu o nową lub zmienioną technologię musi być ewidencjonowana w księgach kontroli.

Podatnik zwrócił się z następującym zapytaniem: 'Czy w przypadku modyfikacji istniejącej technologii (np. poprzez zastosowanie zmiennika lub zmiany udziału procentowego surowca w wyrobie), dla której zostały ustalone normy zużycia obowiązuje okres sześciu miesięcy rozliczania powstałych ubytków w wysokości równej rzeczywistym stratom i czy należy zgłosić do właściwego naczelnika urzędu celnego datę rozpoczęcia produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych opartych na zmodyfikowanej technologii czy też należy fakt ten odnotować w księgach kontroli. Ponadto po jakim czasie od wprowadzenia modyfikacji technologii podatnik powinien złożyć wniosek o ustalenie norm zużycia, a jeżeli nie obowiązuje okres sześciu miesięcy rozliczania powstałych ubytków w wysokości równej stratom rzeczywistym stratom to na jakiej podstawie należy oszacować wysokość norm zużycia?'.

Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zmianami), akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu. W myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ubytki lub niedobory powstające podczas wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy. Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala dla poszczególnych podatników akcyzy, z urzędu lub na wniosek podatnika normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstających w czasie wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, w wysokości nie wyższej niż określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 6. Ponadto stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, właściwy naczelnika urzędu celnego ustala dla poszczególnych podatników akcyzy, z urzędu lub na wniosek podatnika dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku ich zużycia do wytwarzania innych wyrobów.

Art. 5 ust. 6 powyżej powołanej ustawy stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz szczegółowy zakres i sposób ich ustalania, uwzględniając rodzaj wyrobów, specyfikę poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, o których mowa w ust. 1, a także technologię produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponadto w myśl art. 5 ust. 7 wyżej wymienionej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i terminy ogłaszania norm, o których mowa w ust. 3, uwzględniając konieczność zapewniania dostępu do informacji o decyzjach wydawanych przez właściwych naczelników urzędów celnych ustalających normy dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dla poszczególnych podatników akcyzy.

Działając na podstawie art. 5 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, Minister Finansów dniu 25 marca 2004 roku wydał rozporządzenie w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. nr 63, poz. 585).

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie wyjaśnia, że w myśl art. 62 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy. Wyroby akcyzowe zharmonizowane wymienione w piśmie podatnika z dnia 05.07.2005 r. wymienione zostały w załączniku nr 2 w zakresie wynikającym z art. 62 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku akcyzowym i tym samym w rozumieniu ustawy są paliwami silnikowymi. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów zostały zawarte i wymienione niektóre wyroby akcyzowe zharmonizowane.
W myśl przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów, w przypadku rozpoczęcia przez podatnika produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do czasu ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego norm dopuszczalnych ubytków, powstałe ubytki rozlicza się w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, magazynowanie, przerób, zużycie lub przewóz.

Stosownie do przepisu § 7 ust. 1 wyżej wyemienionego rozporządzenia, podstawą ustalania przez właściwego naczelnika urzędu celnego wysokości norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest:
1) wysokość rzeczywistych ubytków w ostatnim okresie obrachunkowym lub
2) badanie rzeczywistych ubytków, lub
3) ocena zaawansowania technologicznego urządzeń przeznaczonych do produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu.

Ponadto stosownie do przepisu § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów, badania wysokości ubytków należy dokonać w przypadkach przekazania do eksploatacji nowego (lub po remoncie) działu produkcyjnego, wprowadzenia zmian technicznych lub technologicznych, które mogą mieć wpływ na wysokość ubytków, rozpoczęcia produkcji nowego wyrobu lub w innych uzasadnionych przypadkach.

Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy prawa, oraz fakt prowadzenia przez podatnika produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. paliwo rajdowe KRAK 100 (PKWiU 23.20.13-00.10) oraz paliwo TURBO KRAK (PKWiU 23.20.13-00.20) w przypadku gdy technologia uległa zmianie w trakcie produkcji tych wyrobów stwierdzić należy, iż w takim przypadku zastosowanie znajdzie przepis § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów, zgodnie z którym Minister Finansów ustalił maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstających w czasie produkcji, magazynowania, przewozu olejów lekkich pozostałych otrzymanych z przerobu ropy naftowej oraz lekkich produktów przerobu, gdzie indziej niesklasyfikowanych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.

20.13, objętych kodami CN od 2710 11 do 2710 11 59 i CN 2710 11 90 w wysokości określonej w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Zgodnie z zapisem w załączniku nr 4 do wyżej wymienionego rozporządzenia, maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstające podczas produkcji ( mieszania) poszczególnych paliw ciekłych wynoszą dla benzyny silnikowej, w tym lotniczej, oznaczonej symbolem PKWiU 23.20.11, olejów lekkich pozostałych otrzymanych z przerobu ropy naftowej oraz lekkich produktów przerobu, gdzie indziej niesklasyfikowanych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.13, objętych kodami CN od 2710 11 do 2710 11 59 i CN 2710 11 90 - 0,20 % ilości składników zużytych do ich wytworzenia.

Natomiast w przypadku produkcji wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci Ligroiny (PKWiU 23.20.18-01.10), jak wynika z wniosku Strony w oparciu o zmodyfikowaną technologię ale przed rozpoczęciem produkcji tego wyrobu akcyzowego, podatnik powinien powstałe ubytki rozliczać w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję. Ponieważ zgodnie z powołanym powyżej przepisem § 7 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów, podstawą ustalania przez właściwego naczelnika urzędu celnego wysokości norm dopuszczalnych ubytków akcyzowych zharmonizowanych m.in. wysokość rzeczywistych ubytków w ostatnim okresie obrachunkowym lub badanie rzeczywistych ubytków. Tak więc podatnik występując z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu celnego powinien m.in. przedłożyć dokument wskazujący wysokość rzeczywistych ubytków w ostatnim okresie obrachunkowym lub dokument wskazujący wyniki badania rzeczywistych ubytków. Zauważyć należy, iż podatnik może powstałe ubytki rozliczać w wysokości równej rzeczywistym stratom wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie dłużej niż okres sześciu miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto produkcję, a po tym okresie powinien dysponować decyzją właściwego naczelnika urzędu celnego ustalającą normy dopuszczalnych ubytków, a w przypadku zużywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do wytwarzania innych wyrobów także decyzją ustalającą dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W sytuacji gdy podatnik będzie dysponował dokumentami wskazującymi dane, o których mowa w przepisie § 7 ust. 1 wyże wymienionego rozporządzenia, powinien wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków, a w przypadku zużywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do wytwarzania innych wyrobów także o wydanie decyzji ustalających dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Ponadto Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia, iż stosownie do przepisu § 4 ust. 1 pkt 7 lit. e) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. nr 65, poz. 598 ze zmianami), szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego w postaci olejów lekkich pozostałych otrzymanych z przerobu ropy naftowej oraz lekkich produktów przerobu, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13, objęte kodami CN od 2710 11 11 do 2710 11 59 i CN 2710 11 90. Ponadto stosownie do przepisu § 4 ust. 1 pkt 7 lit. j) cytowanego rozporządzenia, szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego w postaci olejów smarowych, otrzymywanych z ropy naftowej , gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.18, objęte kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99.

Ponadto stosownie do przepisu § 29 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia, podmiot wytwarzający wyroby naftowe jest obowiązany przesłać komórce stałego nadzoru zgłoszenie procesów technologicznych lub wykaz terminów procesów produkcyjnych - co najmniej na dzień przed rozpoczęciem tych procesów. W myśl przepisu § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, zmiany w zgłoszeniu lub wykazie, o których mowa w ust. 2, podmiot odnotowuje w zgłoszeniu lub odpisie wykazu i niezwłocznie zgłasza komórce stałego nadzoru.

Ponadto w myśl przepisu § 29 ust. 4 cytowanego rozporządzenia, zgłoszenie lub wykaz, o których mowa w ust. 2, powinny zawierać następujące dane:
1) określenie rodzaju wyrobów naftowych, które mają być produkowane;
2) datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania oraz przekazania wyrobów naftowych do magazynu;
3) ilość i rodzaj surowców użytych do produkcji wyrobów naftowych;
4) przewidywaną ilość wyprodukowanych wyrobów naftowych oraz sposób ustalenia ich ilości.

Zgodnie z przepisem § 29 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, czynności produkcyjne w zakresie procesu wytwarzania wyrobów naftowych, a także przekazywania ich do magazynu, odnotowuje się w prowadzonej przez podmiot dokumentacji produkcyjnej i magazynowej.

W związku z powyżej powołanymi przepisami tutejszy Organ wyjaśnia, iż w przedmiotowej sprawie w przypadku rozpoczęcia produkcji wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci Ligroiny (PKWiU 23.20.18-01.10) w oparciu o zmodyfikowaną technologię ale przed rozpoczęciem produkcji tego wyrobu akcyzowego, podatnik ma obowiązek przesłać komórce stałego nadzoru zgłoszenie procesów technologicznych lub wykaz terminów procesów produkcyjnych - co najmniej na dzień przed rozpoczęciem tych procesów. Natomiast w przypadku produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. paliwo rajdowe KRAK 100 (PKWiU 23.20.13-00.10) oraz paliwo TURBO KRAK (PKWiU 23.20.13-00.20) w przypadku gdy technologia uległa zmianie w trakcie produkcji, podatnik w związku z istotną modyfikacją technologii tej produkcji oraz zmian receptury ma obowiązek odnotować w zgłoszeniu procesów technologicznych lub odpisie wykazu terminów procesów produkcyjnych wszelkie zmiany w tym zakresie i niezwłocznie zgłosić ten fakt komórce nadzoru.

Końcowo Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.
Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cytowanej ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika