1. Czy producent paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 (...)

1. Czy producent paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach (Dz. U. Nr 1999, poz. 1934 ze zmianami) ma obowiązek nabywać biokomponenty z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego? 2. Czy producent estrów metylowych (PKWiU 24.66.48-90.10) dokonując sprzedaży (dostawy na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy) tych wyrobów jako biokomponenty lub samoistne paliwo silnikowe ma obowiązek przy ich wyprowadzaniu ze składu podatkowego do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego?

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 lipca 2006 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 5 lipca 2006 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 5 lipca 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z ww. pisma wynika, iż podatnik wytwarza estry metylowe (PKWiU 24.66.48-90.10) w składzie podatkowy, dokonując sprzedaży (dostawy na terytorium kraju oraz dostawy wewnątrzwspólnotowej) tych wyrobów jako biokomponenty lub samoistne paliwo silnikowe. Podatnik korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 72 poz. 500 ze zmianami). Sprzedaż ta dokonywana jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.
Podatnik w ww. wniosku zadał nw. pytania:
1. Czy producent paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach (Dz. U. Nr 1999, poz. 1934 ze zmianami) ma obowiązek nabywać biokomponenty z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego?
2. Czy producent estrów metylowych (PKWiU 24.66.48-90.10) dokonując sprzedaży (dostawy na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy) tych wyrobów jako biokomponenty lub samoistne paliwo silnikowe ma obowiązek przy ich wyprowadzaniu ze składu podatkowego do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego?

Porady prawne

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zmianami), wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Natomiast w myśl przepisu art. 2 pkt 2 powołanej ustawy, wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.
W myśl art. 62 ust. 1 ww. ustawy, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.Zapis artykułu 62 krajowej ustawy o podatku akcyzowym ma swe źródła w uregulowaniach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych zapisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. EUL.2003.283.51 ze zmianami). Dyrektywa energetyczna w artykule 2 wymienia listę wszystkich produktów, które należy uznać za wyroby energetyczne:
- objętych kodami CN 1507 do 1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;
- objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 go 2715;
- objętych kodami CN 2901 i 2902;
- objętych kodem CN 2905 11 00, które nie są pochodzenia syntetycznego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;
- objętych kodem CN 3403;
- objętych kodem CN 3811;
- objętych kodem 3817;
- objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 3 dyrektywy, przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produkty energetyczne inne niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego. Oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego. Oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie inne węglowodory, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane do ogrzewania, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego produktu energetycznego.Zapis art. 62 obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym ma odniesienie do art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy i stwierdza, iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania jako paliwa silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlega podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według sławki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż przepis art. 62 ww. ustawy o podatku akcyzowym, który ma swoje źródło w powołanej dyrektywie energetycznej, rozszerza listę wyrobów akcyzowych o wyroby, które bez względu symbol PKWiU i kod CN są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
Jak wynika z opisanego stanu faktycznego podatnik zna faktyczne przeznaczenie ww. wyrobów tj. mają one służyć jako komponenty do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, a zatem należy przyjąć, iż w tym stanie faktycznym ester metylowy jest wyrobem akcyzowym z uwagi na przeznaczenie.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:
1) produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;
2) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;
3) zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.
Stosownie do art. 26 ust. 2 powołanej ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są:
1) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej;
2) eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej;
3) dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy;
4) nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Stosownie do przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 72 poz. 500 ze zmianami), zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.

U. Nr 199, poz. 1934 ze zmianami), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. W myśl § 12 ust. 2 ww. rozporządzenie, 2. zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;
2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;
4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów. Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż jednym z warunków zastosowania zwolnienia na podstawie ww. przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia jest warunek wynikający z § 12 ust. 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia, który obliguje do nabycia biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Warunek ten należy traktować jako przepis szczególny, do spełnienia, którego jest zobowiązany tylko ten podatnik, który chce korzystać ze zwolnienia z § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Ponadto tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż podatnik chcąc korzystać z niniejszego zwolnienia jest zobowiązany spełnić wszystkie warunki określone w przepisie § 12 ust. 2 ww. rozporządzenia jak również wymagania jakościowe co do których w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, znajduje się odesłanie. Wobec powyższego przemieszczanie estrów metylowych zwolnionych z podatku akcyzowego na podstawie § 12 cytowanego rozporządzenia winno odbywać się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Zwolnienie z § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia jest adresowane do nabywców krajowych (wynika to z warunków zwolnienia) i tylko oni mogą korzystać z tego zwolnienia po spełnieniu warunków określonych w przepisie § 12 ust. 2 powołanego rozporządzenia. W przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych niniejsze zwolnienie nie ma zastosowania. W tym miejscu należy się kierować rozszerzoną definicją wyrobów akcyzowych, z uwagi na wskazanie przeznaczenie ww. wyrobów, wynikającą z art. 62 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym oraz przytoczonym art. 2 ust. 3 Dyrektywy energetycznej, a co za tym idzie należy przyjąć, iż dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów przeznaczonych do produkcji paliw i biopaliw może być dokonywana na podstawie art. 26 ust. 2 ww. ustawy z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego za dokumentem ADT w sytuacji gdy mamy do czynienia z przemieszczaniem miedzy składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Zatem stanowisko Spółki nie jest prawidłowe gdyż przemieszczanie tych wyrobów nie zawsze musi odbywać się z zastosowaniem ADT. Tut. Organ nie jest właściwym do wypowiadania się w kwestii, czy ww. biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika