Jakie wymagania i jakie formalności musi spełnić spółka i/lub produkt aby w/w produkt mógł być (...)
Jakie wymagania i jakie formalności musi spełnić spółka i/lub produkt aby w/w produkt mógł być importowany i wprowadzany na rynek w procedurze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie?
U z a s a d n i e n i e
W dniu 14 września 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Wskazany wniosek został uzupełniony przez podatnika pismem z dnia 25 września 2006 roku, który wpłynął do tut. organu w tym samym dniu. Z ww. pisma wynika, iż Spółka zamierza importować z Ukrainy olej opałowy ciężki tzw. mazut. o parametrach opisanych w załączniku. Podatnik przewiduje, iż kodem CN tego produktu będzie kod CN 2710 19 63 (tj. o zawartości siarki do 2 %) lub kod CN 2710 19 65 (jeżeli zawartość siarki będzie przekraczała 2 % i nie będzie przekraczała 3,5 %). Ponadto Spółka informuje, iż nie posiada statusu składu podatkowego ani zarejestrowanego handlowca. W/w produkt będzie sprzedawany do odbiorców finalnych. Podatnik zwrócił się do tut. organu z następującym pytaniem: Jakie wymagania i jakie formalności musi spełnić spółka i/lub produkt aby w/w produkt mógł być importowany i wprowadzany na rynek w procedurze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie (posiadamy zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego).
Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 72, poz. 500 ze zmianami), zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do oleju, z którego mniej niż 30 % objętościowo destyluje przy temperaturze 350 °C i którego gęstość w temperaturze 15 °C jest wyższa niż 890 kg/m3. Stosownie do § 10 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy sprzedaż ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego:
1) w elektrociepłowniach,
2) przez indywidualne gospodarstwa domowe i organizacje charytatywne, których działalność jest zaliczana do działalności pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze zmianami),
3) w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych
- dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.
Natomiast zgodnie z § 10 ust. 5 w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do importu ciężkiego oleju opałowego pod warunkiem, że:
1) uprawniony nabywca nabywający z państwa trzeciego wyroby, o których mowa w ust. 1, dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zostaną zużyte lub odsprzedane na cele, o których mowa w ust. 1;
2) podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;
3) podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, nabywający od podmiotu dokonującego odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust.
4) importer przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.
W związku z powyższym należy zaznaczyć, iż zgodnie z § 10 ust. 6 w/w rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 1 i 6 i ust. 5 pkt 1 i 3, powinno zawierać co najmniej:
1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;
2) ilość zamawianych wyrobów, o których mowa w ust. 1;
3) określenie celów, na które zostaną przeznaczone zakupione wyroby;
4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.
Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy importowany wyrób spełnia kryteria określone w § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w § 10 ust. 1 w/w rozporządzenia i którego sprzedaż dokonywana jest przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 tegoż przepisu, wówczas - po spełnieniu przesłanek z określonych w § 10 ust. 5 przedmiotowego rozporządzenia - podatnikowi będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego z tytułu importu ze względu na przeznaczenie przedmiotowych wyrobów.
Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy obowiązującego prawa należało stwierdzić jak w sentencji. Jednocześnie tut. organ informuje, iż odpowiedź na pytanie pierwsze zawarte we wniosku Spółki stanowi odrębne rozstrzygnięcie.