Czy przy eksporcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku (...)

Czy przy eksporcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku zaginiecia lub zniszczenia kart 2, 3 i4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT), jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy mogą być wykorzystane duplikaty kart 2, 3 i 4?

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30 września 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 3 października 2005 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 3 października 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Porady prawne

Z ww. pisma wynika, iż podatnik eksportuje wyroby akcyzowe poza terytorium Unii Europejskiej. Przewóz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez terytorium Wspólnoty do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W związku z powyższym podatnik pyta : czy przy eksporcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w przypadku zaginięcia lub zniszczenia kart 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego jako dowód potwierdzający zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy mogą być wykorzystane duplikaty kart 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego ?

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) przez eksport należy rozumieć, wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej potwierdzony przez graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego dokonano faktycznego wyprowadzenia tych wyrobów poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej; nie jest eksportem wywóz tych wyrobów, jeżeli są oznaczone znakami akcyzy. Zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa sie przez terytorium Wspólnoty Europejskiej. W myśl art. 36 ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku eksportu ze składu podatkowego połączonego z przewozem przez terytorium Wspólnoty Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w administracyjnym dokumencie towarzyszącym jako miejsce przeznaczenia należy podać graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną wyprowadzone poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej. W myśl przepisu § 14 cyt. rozporządzenia, polski graniczny urząd celny potwierdza eksport na karcie 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Karta 2 pozostaje u naczelnika granicznego urzędu celnego, karta 3 jest przekazywana wysyłającemu wyroby akcyzowe zharmonizowane, a karta 4 - właściwemu dla wysyłającego wyroby akcyzowe zharmonizowane naczelnikowi urzędu celnego, w terminie 7 dni, licząc od dnia potwierdzenia eksportu.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadkach określonych przepisów art. 28 i 29 ustawy.

W art. 28 ust. 2 powołanej ustawy, ustawodawca zawarł delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który może określić inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, sposób dokumentowania i terminy uzyskania potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Minister Finansów korzystając z delegacji ustawowej wskazał inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 ze zmianami), zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu na terytorium kraju następuje przez zapłacenie należnej akcyzy, jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego, karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W myśl przepisu § 20 ust. 2 cytytowanego rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli eksportowane wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do polskiego granicznego urzędu celnego. Ponadto zgodnie z § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym następuje przez zapłacenie należnej akcyzy, jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie czterech miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego na terytorium kraju, karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a przepis ten w myśl § 21 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, stosuje się odpowiednio, jeżeli eksportowane wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane przez terytorium Wspólnoty Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do granicznego urzędu celnego. W takiej sytuacji zapłata powinna nastąpić po upływie tych terminów.

Stosownie do postanowień § 12 ust. 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 ze zmianami), w przypadku zaginięcia lub zniszczenia kart 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego w związku z dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju, jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy mogą być wykorzystane duplikaty kart 2, 3 i 4 zgodnie z określonymi warunkami.

Jak wynika z przytoczonych powyżej regulacji, w sytuacji zaginięcia lub zniszczenia kart 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, duplikaty tych kart mogą być wykorzystywane jako dowód zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w każdym przypadku wysyłanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, przemieszczanych w tej procedurze na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Obowiązujące regulacje nie przewidują stosowania duplikatów zaginionych lub zniszczonych kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego w odniesieniu do eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z uwagi na fakt, iż poza terytorium Wspólnoty Europejskiej procedura zawieszenia poboru akcyzy oraz administracyjny dokument towarzyszący nie maja zastosowania. Należy jednak uznać, że jeżeli eksportowane wyroby akcyzowe zharmonizowane, opuszczają obszar celny Wspólnoty, są przemieszczane przez jej terytorium do granicznego urzędu celnego państwa członkowskiego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, to udokumentowanie zakończenia tej procedury winno nastąpić na takich samych zasadach jak w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotowo. Zatem duplikaty kart 2, 3 i 4 mogą być dowodem potwierdzającym zakończenie procedury zawieszenia w eksporcie.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika