Czy dodatki do paliw PKWiU 24.66.32-90.00 które wniskodawca posiada, a które nie zostały ujęte w (...)

Czy dodatki do paliw PKWiU 24.66.32-90.00 które wniskodawca posiada, a które nie zostały ujęte w ewidencjach składu podatkowego, w przypadku ich sprzedaży na Słowację powinny być obciążone podatkiem akcyzowym?

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach, działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku firmy z dnia 15 marca 2005 roku (data wpływu 15 marca 2005 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego odnośnie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci dodatków do paliw nr PKWiU 24.66.32-90.00 w odniesieniu do dostawy wewnątrzwspólnotowej stwierdza, iż przestawione we wniosku stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

W dniu 15 marca 2005 roku do tut. Urzędu wpłynął wniosek z dnia 15 marca 2005 roku firmy dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego odnośnie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w postaci dodatków do paliw nr PKWiU 24.66.32-90.00 w odniesieniu do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Jak wynika z treści pisma, firma jest w posiadaniu wyrobu akcyzowego w postaci dodatków do paliw klasyfikowanych do grupy PKWiU 24.66.32-90.00. Wyroby te zostały wyprodukowane przed 1 maja 2004 roku. Wyroby nie zostały wprowadzone na ewidencje składu podatkowego prowadzonego przez firmę, a firma zamierza je sprzedać na Słowację. Ponadto firma planuje rozpoczęcie produkcji dodatków do paliw. Produkcja i przechowywanie wyprodukowanego wyrobu odbywać się będzie na terenie składu podatkowego z wykorzystaniem procedury zawieszenia akcyzy. Część z wyprodukowanych wyrobów zostanie sprzedana na Słowację. Według deklaracji kupującego dodatki zostaną zużyte na terytorium Słowacji.
Podatnik stoi na stanowisku, że wyroby powinny być sprzedane ze stawką akcyzy w wysokości 0%, natomiast należny podatek akcyzowy zostanie zapłacony na terytorium Słowacji gdy wyroby zostaną tam wprowadzone.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:
Z treści przesłanego przez podatnika wniosku wynika, że firma jest w posiadaniu wyrobu akcyzowego w postaci dodatków do paliw, które nie zostały ujęte w ewidencjach składu podatkowego prowadzonego przez firmę.Dodatki do paliw zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) uznawane są jako wyroby akcyzowe zharmonizowane - art. 2 pkt 2 oraz art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:
1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
4) eksport i import wyrobów akcyzowych;
5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Ponadto, opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości - art. 4 ust. 3 ustawy.
Natomiast pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:
- produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym (art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy);
- przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju (art. 26 ust. 1 pkt 2)
- zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu (art. 26 ust. 1 pkt 3)
- przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej (art. 26 ust.

2 pkt 1)
- eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej (art. 26 ust. 2 pkt 2)
- dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 26 ust. 2 pkt 3)
- nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy (art. 26 ust. 2 pkt 4)

Jak wykazano powyżej mając na uwadze stan faktyczny podany przez firmę nie można uznać, że wyrób akcyzowy który firma posiada podlega procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie przywołany już powyżej art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym w myśl którego opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Ponieważ firma w dniu wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym czyli w dniu 1 maja 2004r. była w posiadaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych od których nie została zapłacona akcyza i w stosunku do których pobór akcyzy nie był zawieszony, powinna złożyć deklarację dla podatku akcyzowego za miesiąc maj 2004r. z wykazaną ilością wyrobów i obliczoną kwotą należnego podatku oraz powinna dokonać wpłaty podatku.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu.
Dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych od których została zapłacona akcyza odbywa się na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego który może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego - art. 54 ust. 1 ustawy.
Wzór uproszczonego dokumentu towarzyszącego oraz sposób jego stosowania został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zmianami).

Szczegółowe zasady dotyczące zwrotu akcyzy od wyrobów zharmonizowanych w dostawie wewnątrzwspólnotowej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 roku w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 674). Zgodnie z przepisami w/w. rozporządzenia w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zapłaconej na terytorium kraju, przysługuje podatnikowi akcyzy który:
1) dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę - § 2 pkt 1 rozporządzenia;
2) dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą zgodnie z zasadami określonymi w art. 54 ustawy - § 2 pkt 2 rozporządzenia;
3) posiada potwierdzenie, na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu towarzyszącego otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - § 2 pkt 3 rozporządzenia;
4) posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - § 2 pkt 4 rozporządzenia.

Zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju następuje na pisemny wniosek podatnika składany przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia.
Wzór wniosku o zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowi załącznik do rozporządzenia.

Natomiast w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej dodatków do paliw wyprodukowanych i przechowywanych w składzie podatkowym w procedurze zawieszonej akcyzy w przypadku gdy odbiorcą towaru byłby skład podatkowy zlokalizowany w innym kraju Wspólnoty Europejskiej lub nabywcą byłby podmiot upoważniony przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia akcyzy, przemieszczenie tych wyrobów odbywałoby się w procedurze zwieszonej akcyzy (art. 26 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy). Przemieszczenie wyrobu nastąpiłoby na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 z 2004 roku, poz. 849 ze zmianami)
Z chwilą otrzymania właściwie potwierdzonych przez odbiorcę kart 3 dokumentu ADT na wysyłającym nie ciąży obowiązek zapłaty akcyzy.
Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wyprowadzenia wyrobu poza procedurą zwieszenia akcyzy ze składu podatkowego zlokalizowanego w innym kraju członkowskim lub w momencie otrzymania wyrobu przez upoważnionego nabywcę innego kraju członkowskiego i ciąży na podmiocie wprowadzającym towar do obrotu . Terminy i sposób zapłaty akcyzy regulują stosowne przepisy dotyczące akcyzy obowiązujące we właściwym kraju Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku gdyby odbiorcą wyrobu był inny podmiot niż skład podatkowy lub podmiot upoważniony do stosowania procedury zawieszenia akcyzy dostawa wewnątrzwspólnotowa podlegałaby opodatkowaniu akcyzą (art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy).
Dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów z zapłaconą akcyzą i warunki zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów z zapłaconą akcyzą na terytorium kraju opisano powyżej.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu w Kielcach w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wys. 5,00 zł - i po 0,50 zł - od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika