Czy na osobie nabywającej olej opałowy lekki w celu jego dalszej odsprzedaży ciąży obowiązek przekazywania (...)

Czy na osobie nabywającej olej opałowy lekki w celu jego dalszej odsprzedaży ciąży obowiązek przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznego zestawienia oświadczeń?

POSTANOWIENIE. Na podstawie art. 14a §4, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm. ) w związku z wnioskiem z dnia 24 października 2005 r. postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznać przedstawione we wniosku stanowisko za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE. Pismem z dnia 24 października 2005 r.(wpływ do kancelarii 26.10.2005r) Strona złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego I w Łodzi wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (przekazany zgodnie z właściwością miejscową za pismem z dnia 03.11.2005), w którym przedstawiła następujący stan faktyczny: Strona nabywa wyroby akcyzowe od producenta wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w celu ich dalszej odsprzedaży. Strona zajmuje się sprzedażą olejów opałowych lekkich tj.wyrobów akcyzowych wymienionych w poz.2 załącznika nr 1 oraz w poz.1 pkt.3 lit.c załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r w sprawie obniżenia podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87/2004 poz.825 z późn.zm.). Dokonując sprzedaży pobiera od kupujących wymagane prawem oświadczenia. Strona z tytułu prowadzonej działalności nie płaci podatku akcyzowego, nie prowadzi również działalności polegającej na imporcie wyrobów akcyzowych bądź na ich nabywaniu wewnątrzwspólnotowym. Strona nie jest również producentem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.Jednocześnie w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Pytanie Strony brzmi: Czy w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13.09.2005r zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego(Dz.U.Nr 177/05, poz.1473) na stronie, która jest jedynie pośrednikiem ciąży obowiązek przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznego zestawienia oświadczeń... Stanowisko Strony: Zdaniem strony obowiązek wymieniony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13.09.2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 177/05, poz.1473) nie ciąży na stronie. Z treści rozporządzenia wynika, iż obowiązek ten ciąży na importerze, podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz podatniku sprzedającym ww wyroby. W ocenie strony, żadna z wymienionych sytuacji nie dotyczy strony, która nie jest importerem, nie jest nabywcą wewnątrzwspólnotowym i podatnikiem podatku akcyzowego - bowiem wyroby wymienione w rozporządzeniu strona nabywa już z zapłaconą akcyzą. Reasumując - zdaniem strony - obowiązek przekazywania oświadczeń nie dotyczy strony która, jako sprzedawca detaliczny konfekcjonowanego oleju opałowego nie jest podatnikiem podatku akcyzowego. Odpowiedź: Artykuł 2 ustawy z dnia 23.01.2004r o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz.257 z późn.zm.) zawiera definicje niektórych pojęć używanych w dalszej części ustawy. W pkt.1 art.2 zawarto definicję wyrobów akcyzowych stanowiąc, iż wyrobami podlegającymi akcyzie są wyroby określone w załączniku nr 1 do ustawy. Szczegółowe określenie produktów wchodzących w skład wyrobów akcyzowych ma bardzo istotne znaczenie, ponieważ opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają tylko te czynności, których przedmiotem są wyroby akcyzowe. Tym samym zaklasyfikowanie danego produktu do wyrobów akcyzowych skutkuje tym, iż czynności których przedmiotem będą takie produkty - będą podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmioty dokonujące tych czynności (zakres czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym wymienia art.4 ustawy o podatku akcyzowym), co do zasady, będą posiadać status podatników podatku akcyzowego.

Porady prawne

Zasada ta znalazła swoje odbicie w art.11 ustawy, który wskazuje, iż podatnikiem podatku akcyzowego są wszystkie podmioty bez względu na formę prawną w której działają, w sytuacji gdy dokonują czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Tym samym przepisy zawarte w ustawie nie wymieniają poszczególnych podatników akcyzy ze względu na ich funkcje (np producent, czy importer), tylko wskazują, że podatnikiem są te podmioty, które dokonują określonych w art.4 ustawy o podatku akcyzowym czynności w stosunku do wyrobów akcyzowych. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, strona zajmuje się odsprzedażą oleju opałowego, który stosownie do treści załącznika nr 2 do ustawy jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym. Rozdział 1 działu III ustawy o podatku akcyzowym reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym szeroko pojętą grupę wyrobów akcyzowych, jakimi są paliwa silnikowe i oleje opałowe. W rozdziale tym przepisy ustawy odnoszą się m.in. do zakresu wyrobów wchodzących w skład paliw silnikowych i olejów opałowych, do podstawy opodatkowania paliw i olejów, stawek podatku akcyzowego. Zgodnie ze sposobem określania stawek akcyzy na poszczególne wyroby akcyzowe, ustawodawca określił w ustawie najwyższe stawki akcyzy na wszystkie paliwa silnikowe oraz oleje opałowe, natomiast w art.65 ust.2 ustawy zawarł delegację dla ministra finansów do wydania rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek akcyzy na poszczególne paliwa silnikowe i oleje opałowe. Na podstawie tej delegacji Minister Finansów wydał w dniu 22.04.04r rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz.825 ze zm.), które określa obniżenie stawek podatku dla wyrobów akcyzowych oraz warunki ich stosowania. Zgodnie z treścią paragrafu 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r w sprawie obniżenia podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87/04 poz.825 ze zmianą Dz.U.Nr 177/05, poz.1473) podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz.2 załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt.3 lit.b i lit.c załącznika nr 2 do rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:-osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz.2 załącznika nr 1 do rozporządzenia; oświadczenie może być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;-osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż. Zgodnie z §4 ust.4 wyżej wymienionego rozporządzenia, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz.2 załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz.1 pkt.3 lit.b i lit.c załącznika nr 2 do rozporządzenia oraz importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów,określonych w poz.1 pkt.3 lit.b i lit.c załącznika nr 2 do rozporządzenia, przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku importu - przyjmującemu zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia oświadczeń, o których mowa w ust.1 i 3 wraz z ich kopiami; oryginały oświadczeń winny być przechowywane przez podatników, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniane w celu kontroli.

Zestawienie, o którym mowa w ust.4, powinno zawierać:-nazwę i siedzibę podmiotu, obowiązanego do przedłożenia zestawienia;-wyszczególnienie dat składanych oświadczeń;-datę oraz podpis przedkładającego zestawienie. Oznacza to, iż na podmiotach, które nabyły wyroby akcyzowe zawierające już w cenie kwotę akcyzy, naliczonej i zapłaconej np. przez producenta, nie będzie co do zasady ciążyć obowiązek związany z rozliczaniem akcyzy, czy obowiązek rejestracji dla celów podatku akcyzowego (zgodnie z zasadą jednofazowości podatku akcyzowego). Tym niemniej w sytuacji, gdy przedmiotem obrotu przez podmiot są wyroby akcyzowe objęte obniżoną stawką podatku pod pewnymi warunkami, zachowanie odmienne niż wskazane w przepisie (np.zużycie wyrobów dla celów innych niż wskazane) powoduje to, że podmiot nabywający wyroby akcyzowe opodatkowane niższą stawką akcyzy staje przed obowiązkiem zapłaty akcyzy w związku z tym, iż zadeklarowany przez niego sposób wykorzystania nabytych wyrobów nie miał w rzeczywistości miejsca. Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pouczenie: -stosownie do art. 14 b §1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy, wyżej wymieniona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b §5. -od niniejszego postanowienia służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika