Czy od sprzedaży towaru BIODIESEL 100% jako paliwo silnikowe wystąpi podatek należny, skoro jest to (...)

Czy od sprzedaży towaru BIODIESEL 100% jako paliwo silnikowe wystąpi podatek należny, skoro jest to 100% biokomponent, a biokomponenty są zwolnione z podatku akcyzowego oraz czy jeżeli wystąpi podatek należny, to w jaki sposób powinno się naliczać wysokość podatku do zapłaty?

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem Firmy T. P. sp. z o.o. z dnia 5 czerwca 2006r. (wpływ do Urzędu 14 czerwca 2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004r. nr 29, poz. 257 ze zm.) Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskimpostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Pismem z dnia 5 czerwca 2006r. firma T. P. sp. z o.o. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Tryb. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004r. nr 29, poz. 257 ze zm.). Podatnik wskazał, iż zajmuje się produkcją i obrotem produktami rafinacji ropy naftowej (PKWiU 23.20.18, 24.66.31, 24.66.32). W zakresie produkcji, magazynowania i przemieszczania tych wyrobów podmiot posiada status składu podatkowego. We wniosku Spółka wskazała, iż w przyszłości ma zamiar rozszerzyć pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego o paliwa silnikowe nabywane od niemieckiego dostawcy o nazwie BIODISEL 100%, w składa którego wchodzi 100% biokomponentu. Wyrób ten będzie przeznaczony do dalszej odsprzedaży.

Pytanie Spółki: czy od sprzedaży towaru BIODIESEL 100% jako paliwo silnikowe wystąpi podatek należny, skoro jest to 100% biokomponent, a biokomponenty są zwolnione z podatku akcyzowego oraz czy jeżeli wystąpi podatek należny, to w jaki sposób powinno się naliczać wysokość podatku do zapłaty?

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z § 12 ust 1 rozporządznie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (t.j. Dz. U. z 2006r. nr 72, poz.500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy: 1) biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;2) paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 4,5 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.Spółka twierdzi, iż w myśl powołanych przepisów skoro BIODIESEL składa się w 100% z biokomponentu, to zgodnie z zapisem punktu 2 § 12 w/w rozporządzenia nie płaci podatku, ponieważ odliczenie przewyższa kwotę podatku naliczonego.

T. P. sp. z o.o. oświadczyła, że w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola skarbowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Udzielając pisemnej interpretacji do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Tryb wyjaśnia, co następuje.

Obowiązujący stan prawny: Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. W pozycji 6 załącznika nr 1 do ustawy, ustawodawca wskazał, iż wyrobami akcyzowymi są pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Stawka akcyzy na paliwa silnikowe została określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w wysokości 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.

Korzystając z delegacji zawartej w art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów obniżył w drodze rozporządzenia w/w stawki akcyzy. I tak zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze. zm.) stawki akcyzy określone w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 4 w/w załącznika stawka na wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU wynosi 1882,00 zł /1000 1.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu

Zatem zgodnie z powyższym w przypadku sprzedaży w kraju biodiesla stanowiącego 100% biokomponent, oferowanego jako paliwo silnikowe powstaje należny obowiązek podatkowy.

Odnosząc się do kwestii zwolnień w zakresie akcyzy należy wyjaśnić, iż na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr z 2006r. nr 72, poz.500 ze zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania. W myśl § 12 ust. 1 powołanego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy: 1) biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;2) paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ? 8 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, ze zm.) przez w/w pojęcia należy rozumieć:? biokomponenty - ester lub bioetanol, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe;? ester - estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów;? bioetanol - odwodniony alkohol etylowy rolniczy produkowany z surowców rolniczych lub produktów ubocznych i odpadów;? paliwa ciekłe:- benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie do 5 % bioetanolu oraz do 15 % eterów, o których mowa w pkt 4, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, - olej napędowy zawierający do 5 % estrów, o których mowa w pkt 5, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym - spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;? biopaliwa ciekłe:- benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5 % bioetanolu oraz powyżej 15 % eterów, o których mowa w pkt 4, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,- estry, o których mowa w pkt 5, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,- olej napędowy, zawierający powyżej 5 % estrów, o których mowa w pkt 5, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym- spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Należy zauważyć, iż zgodnie z § 12 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. nr 72 poz. 500 ze zm.) powyższe zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że: 1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych; 2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; 3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy; 4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów. 5) pomiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;6) podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Odnosząc się do wniosku Strony, w oparciu o obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim stwierdza, iż zwolnienie z akcyzy określone w §12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego obejmuje biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (§12 ust.

1 pkt1) oraz paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe zawierające w swym składzie biokomponenty, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 wskazanego przepisu, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w § 12 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przepis ten nie przewiduje zwolnienia z akcyzy dla biokomponentu oferowanego do sprzedaży jako samoistne paliwo silnikowe.

W przypadku sprzedaży bikomponentów jako paliwa silnikowego, powstaje należne zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, liczone według stawki określonej w poz. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej wydania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Spółkę rzeczywistego stanu faktycznego.

Stosownie do treści art. 14b § 1, § 2 i § 5 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja co do zakresu stosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

P O U C Z E N I E Na niniejsze postanowienie stosownie do treści art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa, służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Piotrkowie Trybunalskim w dwóch egzemplarzach, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej). Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika