Czy zużycie wyprodukowanych w ramach działalności gospodarczej estrów matylowych oleju rzepakowego (...)

Czy zużycie wyprodukowanych w ramach działalności gospodarczej estrów matylowych oleju rzepakowego do zasilania maszyn i urządzeń rolniczych we własnym przedsiębiorstwie rolnym będzie podlegało zwolnieniu z akcyzy w pełnej wysokości?

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j z 2005r. Dz.U. nr 8, poz. 60 ze zm), Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe

Wnioskiem z dnia dd.mm.rrrr., Podatnik na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej zwrócił się o wydanie pisemnej informacji na temat stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

Porady prawne

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza produkować estry metylowe oleju rzepakowego i zużywać je do zasilania urządzeń i maszyn rolniczych we własnym przedsiębiorstwie rolnym.

Podatnik stoi na stanowisku, że na podstawie § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zm.), 100% biokomponent służący do zasilania maszyn i urządzeń rolniczych będzie podlegał zwolnieniu z akcyzy w pełnej wysokości.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z pozycją nr 6 załącznika na 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), biokomponenty bez względu na symbol PKWiU należą do grupy wyrobów akcyzowych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Przywołane przez Podatnika rozporządzenie odsyła do ustawy z dnia 2 października 2004r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199, poz. 1934), gdzie estry metylowe otrzymywane w procesie przetwarzania rzepaku zostały uznane za biokomponenty, przy czym biokomponentem są również estry stanowiące samoistne paliwa stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także w maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym.

Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych biopaliwach ciekłych, wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zwalnia się od akcyzy biopaliwa ciekłe z zawartością biokomponentów m.in. z zawartością powyżej 10% biokomponentu ? w kwocie 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, w pozycji nr 4 załącznika nr 1 (tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju), dla wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, innych niż wymienionych w pozycjach 1 i 3 z wyłączeniem komponentów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32-90.00, stawkę podatku akcyzowego ustala się na poziomie 1.882,00 zł za 1.000 litrów. Zatem kwota zwolnienia od akcyzy w przedmiotowym przypadku nie może być wyższa niż 1.882,00 zł za 1.000 litrów biokomponentu ? estru metylowego otrzymanego w procesie przetwarzania rzepaku stanowiącego samoistne paliwo silnikowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie informuje, że zgodnie z Rozdziałem 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65, poz. 598 ze zm.), podmioty wytwarzające estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych oraz podmioty dokonujące ich przerobu lub zużycia mogą być objęte stałym nadzorem, w związku z czym spoczywają na tych podmiotach obowiązki ujęte w § 43 i § 44 ww. rozporządzenia.

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

POUCZENIE

Interpretacja co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § l i § 2 i § 5 Ordynacji podatkowej). Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

W przypadku wniesienia zażalenia, na podstawie części I pkt 1 i 2 ustawy z dnia z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity z 2004r. Dz.U. Nr 253, poz. 2532 ze zmianami), należy dołączyć opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł za każdy załącznik.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika