Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe bitumu naftowego kod CN 2713 20 00 oraz jego późniejsza sprzedaż (...)

Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe bitumu naftowego kod CN 2713 20 00 oraz jego późniejsza sprzedaż na terenie kraju korzysta ze zwolnienia w podatku akcyzowym jeżeli podmiot uprawniony do zwolnienia w podatku akcyzowym jeżeli podmiot uprawniony do zwolnienia w podatku akcyzowym jeżeli podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wyroby akcyzowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych? Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe bitumu naftowego ko CN 2713 20 00 musi być zgłoszone Naczelnikowi Urzędu Celnego oraz czy podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu?

Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 oraz 217 par. 1 i par. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika przedstawione w niniejszym uzasadnieniu, w pozycji:

1 - za prawidłowe;

2 - za nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Wnioskiem bez numeru z dnia 07 grudnia 2006r. (data wpłwyu - 11 grudnia 2006r.), Podatnik na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej zwrócił się o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza nabyć na Litwie bitum naftowy (kod CN 2713 20 00) i dokonywać jego odsprzedaży na terenie kraju na rzecz przedsiębiorstw przemysłu drogowego, które wykorzystują go do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z następującymi pytaniami:

1 - Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe bitumu naftowego kod CN 2713 20 00 oraz jego późniejsza sprzedaż na terenie kraju korzysta ze zwolnienia w podatku akcyzowym, jeżeli podmiot uprawniony do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych?

2 - Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe bitumu naftowego kod 2713 20 00 musi być zgłoszone naczelnikowi urzędu celnego oraz czy podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu?

Podatnik jest zdania, iż zwolnienia od podatku akcyzowego wynikające z par. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. odnoszą się zarówno do sprzedaży krajowej jak i nabycia wewnątrzwspólnotowego. Zatem jeżeli podmiot nabywający wyroby akcyzowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, iż zakupione wyroby zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, to zarówno nabycie wewnątrzwspólnotowe, jak i sprzedaż na terenie kraju będzie zwolniona od akcyzy.

Ponadto Podatnik wskazuje, iż z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. ws procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania wynika, że nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713, zatem ich wewnątrzwspólnotowe nabycie nie podlega zgłoszeniu naczelnikowi urzędu celnego oraz nie podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Ad.

1 - Zgodnie z par. 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (j.t. z 2006r. Dz.U. Nr 72, poz. 500 ze zm.), zwalnia się od akcyzy koks naftowy; bitum naftowy; inne pozostałości olejów ropy naftowej oznaczone symbolem PKWiU 23.20.32 oraz kodem CN 2713. Zwolnienie od akcyzy ma zastosowanie pod warunkiem, że wyroby te zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych oraz podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że wyroby te zostaną zużyte do ww celów - par. 13 ust. 2 rozporządzenia. Ponadto nie można pominąć, iż zgodnie z par. 13 ust. 3 rozporządzenia zwolnienie nie ma zastosowania do podlegających opodatkowaniu ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.)

Z uwagi na powyższe uregulowania należy stwierdzić, iż podmiotem uprawnionym do zwolnienia wynikającego wynikającego z par. 13 ust. 1 pkt 2 ww rozporządzenia jest podmiot zużywający, jak i podmiot odsprzedający bitum naftowy - po dopełnieniu warunków wynikających z par. 13 ust. 2 rozporządzenia.

Ad 2 - w par. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65, poz. 598 ze zm.), wymieniono wyroby akcyzowe, które po objęciu procedurą zawieszenia poboru akcyzy podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu - bitum naftowy o symbolu PKWiU 23.20.32 i kodzie CN 2713 nie został wyszczególniony, zatem nie podlega szczególnemu nadzorwi podatkowemu. Należy ponadto przytoczyć, iż na podstawie par. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 ze zm.), do wyrobu akcyzowego zharmonizowanego - bitum naftowy - o wskazanym symbolu PKWiU i kodzie CN procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania.

Fakt, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy w nabyciu wewnątrzwspólnotowym bitumu naftowego nie ma zastosowania nie oznacza, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe tego wyrobu nie rodzi żadnych obowiązków dla podmiotu, który takiego nabycia dokonuje poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Obowiązki te zostały wskazane w art. 55 ustawy o podatku akcyzowym - m.in. podmiot jest obowiązany dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktyczneog przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika