Czy podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 lub w poz. I pkt (...)
Czy podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 lub w poz. I pkt 3 lit. B i lit. C załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia podatku akcyzowego zobowiązany jest do przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznego zestawienia oświadczeń, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 września 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, jeżeli nie jest importerem ani nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów?
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe
UZASADNIENIE
Stosownie do art. 14a Ordynacji podatkowej Podatnik wnioskiem z dnia 07.11.2005r. (data wpływu 09.11 .2005r.) zwrócił się o wydanie pisemnej informacji na temat stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.
Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą wyrobów wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 oraz w poz. 1 pkt 3 lit. b i c załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia podatku akcyzowego. Nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, nie prowadzi działalności polegającej na imporcie ww. wyrobów, a także nie zajmuje się nabywaniem wewnątrzwspólnotowym tych wyrobów. Nie jest także ich producentem.
Wnioskujący stoi na stanowisku, iż brak jest przesłanek do sporządzania miesięcznego zestawienia oświadczeń, o których mowa w 4 ust. 4 cyt. rozporządzenia, w przypadku podmiotów, dla których w związku ze sprzedażą wyrobów nie powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie.
Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia.
Użyte w 4 cyt. rozporządzenia wyrażenie 'podatnik sprzedający' odnosi się do wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży wyrobów wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do przedmiotowego rozporządzenia. Podatnicy ci są obowiązani do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów do celów opałowych, co uprawnia do zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego na te wyroby.
Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o której mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. W odniesieniu do analizowanego przypadku, gdzie np. krajowy producent oleju opałowego uiścił akcyzę wg stawki określonej w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, po uzyskaniu od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu do celów opałowych każdy następny sprzedający ten wyrób ma obowiązek uzyskać od kupującego oświadczenie o zużyciu tego wyrobu do tychże celów. W przypadku niespełnienia przedmiotowego warunku, podatnik będzie zobowiązany uiścić podatek akcyzowy nie wg obniżonej stawki, lecz zgodnie ze stawką określoną w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jak więc wskazano wyżej, stwierdzenie, że akcyza od oleju opałowego, o którym mowa w 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, została uiszczona w należnej wysokości, będzie możliwe jedynie po okazaniu przez Spółkę oświadczeń nabywców o przeznaczeniu tego wyrobu do celów opałowych. Stąd też zapisy § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r, w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego mają w analizowanym stanie faktycznym zastosowanie.
Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
POUCZENIE
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Stosownie do art. 14 b § 1, § 2 interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, w trybie art. 14b § 5.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, na podst. art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. W oparciu o art. 239 tejże ustawy zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
W przypadku wniesienia zażalenia, na podstawie części 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity z 2004r. Dz.U. Nr 253, poz. 2532 ze zmianami), należy dołączyć opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł za każdy załącznik.