Czy podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 lub w poz. I pkt (...)

Czy podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 lub w poz. I pkt 3 lit. B i lit. C załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia podatku akcyzowego zobowiązany jest do przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznego zestawienia oświadczeń, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 września 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, jeżeli nie jest importerem ani nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 14a Ordynacji podatkowej Podatnik wnioskiem z dnia 07.11.2005r. (data wpływu 09.11 .2005r.) zwrócił się o wydanie pisemnej informacji na temat stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.

Porady prawne

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą wyrobów wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 oraz w poz. 1 pkt 3 lit. b i c załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia podatku akcyzowego. Nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, nie prowadzi działalności polegającej na imporcie ww. wyrobów, a także nie zajmuje się nabywaniem wewnątrzwspólnotowym tych wyrobów. Nie jest także ich producentem.

Wnioskujący stoi na stanowisku, iż brak jest przesłanek do sporządzania miesięcznego zestawienia oświadczeń, o których mowa w 4 ust. 4 cyt. rozporządzenia, w przypadku podmiotów, dla których w związku ze sprzedażą wyrobów nie powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia.

Użyte w 4 cyt. rozporządzenia wyrażenie 'podatnik sprzedający' odnosi się do wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży wyrobów wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do przedmiotowego rozporządzenia. Podatnicy ci są obowiązani do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów do celów opałowych, co uprawnia do zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego na te wyroby.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o której mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. W odniesieniu do analizowanego przypadku, gdzie np. krajowy producent oleju opałowego uiścił akcyzę wg stawki określonej w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, po uzyskaniu od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu do celów opałowych każdy następny sprzedający ten wyrób ma obowiązek uzyskać od kupującego oświadczenie o zużyciu tego wyrobu do tychże celów. W przypadku niespełnienia przedmiotowego warunku, podatnik będzie zobowiązany uiścić podatek akcyzowy nie wg obniżonej stawki, lecz zgodnie ze stawką określoną w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jak więc wskazano wyżej, stwierdzenie, że akcyza od oleju opałowego, o którym mowa w 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, została uiszczona w należnej wysokości, będzie możliwe jedynie po okazaniu przez Spółkę oświadczeń nabywców o przeznaczeniu tego wyrobu do celów opałowych. Stąd też zapisy § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r, w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego mają w analizowanym stanie faktycznym zastosowanie.

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

POUCZENIE

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Stosownie do art. 14 b § 1, § 2 interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, w trybie art. 14b § 5.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, na podst. art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. W oparciu o art. 239 tejże ustawy zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

W przypadku wniesienia zażalenia, na podstawie części 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity z 2004r. Dz.U. Nr 253, poz. 2532 ze zmianami), należy dołączyć opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł za każdy załącznik.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika