Nabywane wewątrzwspólnotowo i przewożone w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego, do krajowego (...)

Nabywane wewątrzwspólnotowo i przewożone w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego, do krajowego składu podatkowego, na podstawie ADT oleje napędowe oraz oleje opałowe firma zamierza znaczyć ; barwić oraz komponować oleje opałowe w celu obniżenia lepkości olejów opałowych (mieszanie olejów napędowych i olejów opałowych). Ww. czynności oraz czynność składowania wyrobów akcyzowych miałoby się odbywać w składzie podatkowym, z którym Spółka zawrze w tym zakresie umowę.Oznakowane i zabarwione oleje napędowe oraz oleje opałowe, a także oleje opałowe niepodlegające obowiązkowi znakowania i barwienia (mazut) Spółka zamierza sprzedawać bezpośrednio ze składu podatkowego dla podmiotów posiadających jednostki pływające wykorzystywane do celów żeglugowych.Stanowisko Podatnika jest następujące:Sprzedaż olejów ze składu podatkowego na cele żeglugowe, podmiotom posiadającym jednostki pływające w przedstawionym stanie faktycznym jest zwolniona z podatku akcyzowego na podstawie § 8 ust. l rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Ponadto Spółka utrzymuje, że przepisy § 4 nie mają zastosowania, gdyż dotyczą tylko przypadku sprzedaży podmiotowi dokonującemu odsprzedaży olejów.

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a § l i § 4 z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. Nr 8 z 2005r., póz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 28.11.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § l w/cyt. ustawy Ordynacja podatkowa

postanawia

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Porady prawne

Uzasadnienie

W dniu 23 lutego 2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął wniosek Spółki z o.o. Arcturus z dnia 21 lutego 2007 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.


We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Nabywane wewątrzwspólnotowo i przewożone w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego, do krajowego składu podatkowego, na podstawie ADT oleje napędowe oraz oleje opałowe firma zamierza znaczyć ; barwić oraz komponować oleje opałowe w celu obniżenia lepkości olejów opałowych (mieszanie olejów napędowych i olejów opałowych). Ww. czynności oraz czynność składowania wyrobów akcyzowych miałoby się odbywać w składzie podatkowym, z którym Spółka zawrze w tym zakresie umowę.

Oznakowane i zabarwione oleje napędowe oraz oleje opałowe, a także oleje opałowe niepodlegające obowiązkowi znakowania i barwienia (mazut) Spółka zamierza sprzedawać bezpośrednio ze składu podatkowego dla podmiotów posiadających jednostki pływające wykorzystywane do celów żeglugowych.


Stanowisko Podatnika jest następujące:

Sprzedaż olejów ze składu podatkowego na cele żeglugowe, podmiotom posiadającym jednostki pływające w przedstawionym stanie faktycznym jest zwolniona z podatku akcyzowego na podstawie § 8 ust. l rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Ponadto Spółka utrzymuje, że przepisy § 4 nie mają zastosowania, gdyż dotyczą tylko przypadku sprzedaży podmiotowi dokonującemu odsprzedaży olejów.

Wnioskodawca, również oświadczył, iż w przedstawionej we wniosku sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę wyjaśniam, co następuje:

Kwestię organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi zawiera Dział II Ustawy o podatku akcyzowym Dz.U. Nr 29 póz. 257 z późn. zmianami), natomiast zagadnienie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy zawiera rozdział 1. I tak, norma zawarta w art. 26 ust. l stanowi, iż pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:
1) produkowane, przetworzone lub magazynowane w składzie podatkowym;
2) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;
3) zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczenie nabywcomupoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Ustęp 2 ww. przepisu określa inny rodzaj czynności, które również są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, i są to:
1) przemieszczanie między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej;
2) eksportowanie ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej;
3) dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy;
4) nabywanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Analizując zawarte w w/w ustawie regulacje prawne należy stwierdzić, iż nie zawiera ona wskazania właściciela towaru stanowiącego przedmiot przemieszczania, o którym mowa w art. 26 ust. l pkt 2 tej ustawy. W związku z powyższym, właścicielem tych wyrobów akcyzowych może być podmiot inny niż wysyłający.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z § 3 ust. l rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 póz. 849 z późn. zmianami) przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Jednocześnie nadmieniam, iż reguły dotyczące sposobu stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. U. Nr 81,póz. 744 z późn. zmianami). Zgodnie z § 9 ust. l przedmiotowego rozporządzenia podmiotem uprawnionym do otrzymania wyrobów akcyzowych i administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz dokonania czynności potwierdzenia prawidłowości odpowiednich wpisów jest odbiorca towaru. Na tej podstawie, w przypadku opisanym we wniosku, uprawnionym do otrzymania i potwierdzenia prawidłowości odpowiednich wpisów jest prowadzący skład podatkowy. W konsekwencji powyższych uregulowań odpowiedzialnym za przebieg prawidłowego odbioru od wysyłającego wyroby akcyzowe jest skład podatkowy.

Ponadto, mając na uwadze podaną we wniosku informację, iż w składzie podatkowym będą dokonywane czynności polegające na ?barwieniu, znakowaniu olejów napędowych oraz komponowanie olejów opałowych' należy odnieść się do przepisów rozdziału 2 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl art. 30 ust. l w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce, zaś w myśl ust. 2 w/cyt. przepisu produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Zgodnie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia l marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz.

U. 35, póz. 311 z późn. zmianami) rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej w składzie podatkowym oraz zasady funkcjonowania składu podatkowego zawarte są w regulaminie funkcjonowania składu podatkowego. W/cyt. przepisy nakładają obowiązek prowadzenia w składzie podatkowym działalności gospodarczej tylko w zakresie określonym w regulaminie funkcjonowania składu podatkowego.

Zwolnienia od podatku akcyzowego zostały zawarte w rozdziale 6 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 póz. 257 z późn. zmianami) oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity z 2006 roku Dz. U. Nr 72, póz. 500 z późn. zmianami), które zostało wydane na podstawie art. 25 ust. 5 wyżej cytowanej ustawy.

Stosownie do postanowień § 8 ust. l rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalania się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.10.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2. Zgodnie z postanowieniem ust la w przypadku olejów napędowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.15 objętych kodami CN 2710 19 41. 2710 19 45 lub 2710 19 49 i olejów opałowych, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje się przy 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowanych w pozycji CN 2710, zwolnienie dotyczy wyłącznie sprzedaży wyrobów oznaczonych i zabarwionych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy. Kwestię podmiotów uprawnionych do zwolnienia z podatku akcyzowego reguluje również ust. 3 ww. przepisu. Zgodnie z treścią ust. 3 uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. l, jest podmiot dokonujący zakupu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.10.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, który:
1) posiada jednostkę lub jednostki pływające i złoży oświadczenie, żenabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętychzwolnieniem lub
2) dokonuje odsprzedaży tycn wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt l,lub zużywa je na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. l.

Z treści cytowanych przepisów wynika, iż zwolnieniu od podatku akcyzowego podlega sprzedaż paliwa żeglugowego ze składu podatkowego na terenie kraju uprawnionemu nabywcy jak i też sprzedaż dokonywaną przez podmiot dokonujący odsprzedaży paliwa żeglugowego podmiotom posiadającym jednostkę lub jednostki pływające.

Podatnik we wniosku o wydanie interpretacji wysnuwa tezę, iż z brzmienia przepisu wynika jego uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego określonego w tym przepisie przy dokonywaniu przez niego sprzedaży będącego jego własnością paliwa żeglugowego a wyprodukowanego i składowanego w składzie podatkowym innego podmiotu. Jednocześnie wskazuje, iż w przypadku bezpośredniej sprzedaży dla podmiotów zdefiniowanych w § 8 ust. 3 pkt l rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowym nie mają zastosowania przepisy § 8 ust. 4 rozporządzenia.

Przy ustalaniu treści i znaczenia przepisów prawnych należy stosować wykładnie językową zgodnie, z którą tekst prawny rozpatrywany jest w aspekcie językowym.

Wykładnia ta polega na ustaleniu znaczenia tekstu prawnego poprzez odwołanie się interpretatora do przesłanek, które tworzą kontekst językowy występowania określonych terminów, zwrotów i wyrażeń. Jednakże reguły semantyczne języka prawnego różnią się od reguł sensu języka potocznego. W języku prawnym mogą występować wyrażenia, które nie występują w języku potocznym lub mogą mieć inne znaczenie lub zawężony zakres. Tym samym nie bez znaczenia przy rozpatrywaniu treści przepisu jest wykładnia systemowa. Wykładnia ta polega na ustaleniu znaczenia tekstów prawnych ze względu na kontekst systemowy, tzn ze względu na inne normy prawne tworzące system, do którego należy norma określona na podstawie interpretowanego przepisu lub przepisów.

Mając powyższe na uwadze nie bez znaczenia jest rozpatrywanie przedmiotowych przepisów § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego bez uwzględnienia jednego z głównych założeń obrotu wyrobami akcyzowymi, a mianowicie szczelności obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Należy zauważyć, iż prawodawca obok uprawnienia do zwolnienia zdefiniował obowiązki określonym podmiotom, których spełnienie warunkuje zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. I tak w przepisie § 8 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia określił szereg czynności odpowiednio dla uprawnionego nabywcy i prowadzącego skład podatkowy, do wypełnienia, których są zobowiązani. W myśl tego przepisu w przypadku sprzedaży paliwa żeglugowego podmiotowi dokonującemu jego odsprzedaży podmiotowi, o który posiada jednostkę lub jednostki pływające zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele żeglugowe z wyłączeniem prywatnych rejsów o charakterze rekreacyjnym;
2) podmiot, o którym mowa w pkt l, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. l, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
3) sprzedaż podmiotowi, o którym mowa w pkt l, nastąpi z zastosowaniem proceduryzawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. l pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, napodstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o. którym mowa w pkt l, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. lustawy;
4) podmiot, o którym mowa w pkt l, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o których mowa w ust. l, i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;
5) podmiot, o którym mowa w pkt l, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których mowa w ust. l;
6) podmiot posiadający jednostkę lub jednostki pływające, nabywający wyroby, o których mowa w ust. l, od podmiotu, o którym mowa w pkt l, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;
7) prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 7 i 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w stosunku do prowadzącego skład podatkowy zastosowanie mają również przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia l marca 2004 roku w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr. 35 póz. 311 z późn. zmianami), oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr. 81 póz. 744 z późn. zmianami). Przepisy ww rozporządzeń wprowadzają między innymi obowiązek ewidencjonowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych w składzie podatkowym, przyjętych do składu podatkowego, wydanych ze składu podatkowego i wykorzystywanych na własny użytek.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w zamyśle prawodawcy było w stopniu znacznym ograniczenie kręgu podmiotów, które mogłyby korzystać z wyżej wymienionego zwolnienia. Tym samym rozpatrywane przepisy ograniczają ten krąg do prowadzącego skład podatkowy oraz uprawnionego nabywcy. Jednocześnie niniejsze przepisy wskazują warunki, jakie powinny być spełnione przez podmioty, aby nadać im status ?uprawnionego nabywcy'. Pierwsza grupa uprawnionych podmiotów będących uprawnionymi nabywcami to podmioty posiadające jednostkę lub jednostki pływające, które dokonują zakupu olejów do celów żeglugi, których sprzedawcą jest prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju lub podmiot dokonujący ich odsprzedaży i złożą sprzedawcy oświadczenia, że nabywane wyroby zostaną wykorzystane do celów żeglugi. Drugą grupą uprawnionych podmiotów są podmioty, którym zgodnie z par. 8 ust. l rozporządzania Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju dokonuje sprzedaży olejów do celów żeglugi, a następnie nabywca odsprzedaje te wyroby podmiotom, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt l z zastrzeżeniem warunków przewidzianych przez wyżej cytowane przepisy.

Mając powyższe na uwadze zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego przypisanie uprawnień do zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w trybie § 8 przedmiotowego rozporządzenia Ministra Finansów innemu niż wyżej wymienione podmioty jest nieuprawnione.

Ponadto w opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawcy nie można przypisać statusu ?uprawnionego nabywcy dokonującego odsprzedaży', a także statusu ?składu podatkowego' tym samym nie jest możliwe zwolnienie od akcyzy sprzedaży olejów napędowych, olejów opałowych oraz olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.10.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 1981, wykorzystywanych do celów żeglugi.

Naczelnik Urzędu Celnego zauważa również, iż zgodnie z § 8 ust. 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przedmiotowe zwolnienie ma równieżzastosowanie do importu olejów do celów żeglugi, gdzie zakres podmiotów mogących skorzystać ze zwolnienia został ograniczony wyłącznie do uprawnionego nabywcy, oraz gdzie zdefiniowano również obowiązki podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Interpretacja, co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § l, 2 i Ordynacji podatkowej).

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia w związku z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie przeciw postanowieniu powinno określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika