Czy firma dokonująca dostawy wewnątrzwspólnotowej ładunku paliwa transportem kombinowanym (środek (...)

Czy firma dokonująca dostawy wewnątrzwspólnotowej ładunku paliwa transportem kombinowanym (środek transportu ulega zmianie na trasie między składem podatkowym producenta i finalnego odbiorcy) może w celu zmiany środka transportu dokonywać przeładunku bez uzycia składu podatkowego, tj. poza nim, np. w miejscu zweryfikowanym pod kątem szczególnego nadzoru podatkowego ?

DYREKTOR Warszawa, 2005.09.27IZBY CELNEJ W WARSZAWIE 440000-PA-9116-235/05/968/BM DECYZJA Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w zw. z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 24 czerwca 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie nr 441000-PA-9100I-27/05/1660/ID z dnia 16 czerwca 2005 r. stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E W dniu 25 marca 2005 r. do Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek z dnia 24 marca 2005 r. złożony przez firmę zwaną dalej Podatnikiem, w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przedmiotowym wniosku Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie, że firma dokonująca dostawy wewnątrzwspólnotowej ładunku paliwa (wyrobu akcyzowego zharmonizowanego) transportem kombinowanym (środek transportu ulega zmianie na trasie między składami podatkowymi producenta i finalnego odbiorcy) może w celu zmiany środka transportu dokonywać przeładunku poza składem podatkowym, np. w miejscu zweryfikowanym pod kątem szczególnego nadzoru podatkowego. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Podatnika jest sprzedaż paliw płynnych. Podatnik zamierza dokonać odsprzedaży paliwa zakupionego od polskiego producenta (rafinerii) finalnemu odbiorcy w innym kraju Unii Europejskiej. Wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną wysłane przez rafinerię w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego odbiorcy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Paliwa będą przemieszczane w cysternach kolejowych ze składu podatkowego rafinerii do portu w Świnoujściu, a następnie przeładowane na tankowiec przy użyciu odpowiedniej instalacji przeładunkowej wchodzącej w skład bazy magazynowej. Baza ta nie posiada statusu składu podatkowego, a jest jedynie zweryfikowana pod względem wymagań szczególnego nadzoru podatkowego.

Dalszy transport paliwa ciekłego będzie się odbywał drogą morską do innego portu Wspólnoty Europejskiej, gdzie zostanie rozładowany bezpośrednio do składu podatkowego. Dokument ADT będzie wysłany z finalnego składu podatkowego do składu podatkowego rafinerii w Polsce. Zdaniem Podatnika podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej paliwa ciekłego ze składu podatkowego producenta do składu podatkowego finalnego odbiorcy znajdującego się w innym kraju Unii Europejskiej może w celu zmiany środka transportu dokonywać przeładunku poza składem podatkowym, np. w miejscu zweryfikowanym pod względem szczególnego nadzoru podatkowego. Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie postanowieniem nr 441000-PA-9100I-27/05/1660/ID z dnia 16 czerwca 2005 r. uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, że na podstawie obowiązujących przepisów nie jest dopuszczalne dokonywanie poza składem podatkowym przeładunku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, co związane jest ze zdjęciem plomb i innych zabezpieczeń, a w przypadku paliw ciekłych z przepompowaniem paliwa do innych zbiorników. Pismem z dnia 24 czerwca 2005 r. Podatnik złożył zażalenie na ww. postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie.Przy piśmie nr 441000-PA-9116-31/05/4374/ID z dnia 13 lipca 2005 r. Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie przesłał do Izby Celnej w Warszawie ww. zażalenie Podatnika wraz z aktami sprawy. W piśmie tym Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie wskazał, że nie znalazł podstaw do uznania roszczeń Podatnika.

Mając powyższe na uwadze Dyrektor Izby Celnej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia i analizie stanowiska Podatnika wyjaśnia, co następuje .Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.Instytucja procedury zawieszenia poboru akcyzy umożliwia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza zakład, w którym zostały wyprodukowane bez obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego. A zatem obowiązek podatkowy w akcyzie jest przesunięty. W przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego na terytorium Wspólnoty Europejskiej, obowiązek zapłaty podatku akcyzowego nie powstanie w Polsce.Art. 27 ust. 4 ustawy określa warunki, które muszą być spełnione koniunktywnie, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Są to następujące warunki :- dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT),- złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.Niezależnie od powyższego, w stosunku do podatników wykonujących czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy stosuje się przepisy o szczególnym nadzorze podatkowym.Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Unii Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).Zgodnie z § 12 ww. rozporządzenia, w przypadku przemieszczania między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 1.Stosownie do § 3 ust. 1 przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.Należy w tym miejscu podkreślić, iż obowiązek wystawienia ADT został uniezależniony od środka transportu, którym przemieszczane są wyroby akcyzowe zharmonizowane.Wzór formularza ADT, stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz sposób obiegu i potwierdzania kart ADT określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm).Podmiotem uprawnionym do otrzymania i wypełnienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest prowadzący skład podatkowy - zgodnie z § 4 ust. 5 ww. rozporządzenia.Podkreślić należy, że co do zasady wyroby akcyzowe zharmonizowane przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie mogą być dostarczane do innego miejsca niż wskazane w ADT. Zmiana miejsca przeznaczenia możliwa jest jedynie przez zmianę danych dotyczących miejsca odbioru określonego na dokumencie ADT. Zmiany tego typu może jednak wpisać podmiot prowadzący skład podatkowy, który wystawił ADT. Podmiot ten jest uprawniony do wskazania nowego odbiorcy lub nowego miejsca przeznaczenia.Przyjąć należy zatem, iż przeładunek wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinien być dokonywany w składzie podatkowym. Wiązać się to powinno z wystawieniem kolejnego administracyjnego dokumentu towarzyszącego przez prowadzącego skład podatkowy, w którym dokonano przeładunku. W nowym ADT należy wskazać ilość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych po dokonaniu przeładunku.Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że nie jest możliwy przeładunek paliw płynnych z cystern kolejowych na tankowiec poza składem podatkowym, np. w miejscu zweryfikowanym pod względem szczególnego nadzoru podatkowego.

Dyrektor Izby Celnej w Warszawie nie podziela również zarzutów Podatnika dotyczących błędnej interpretacji Not Wyjaśniających do rubryk 9 i 11 administracyjnego dokumentu towarzyszącego dokonanej w zaskarżonym postanowieniu. Interpretacja zaprezentowana przez Podatnika byłaby sprzeczna z powołanymi wyżej przepisami w zakresie podatku akcyzowego.Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.Decyzja niniejsza jest ostateczna.W stosunku do niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Warszawie w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, w przypadku jej niezgodności z prawem.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika