Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprawy (sprzedaż surowca następuje przed jego dotarciem do składu (...)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprawy (sprzedaż surowca następuje przed jego dotarciem do składu podatkowego finalnego odbiorcy)spółka postępuje właściwie dokonując obrotu benzenem na zasadach zawieszenia poboru akcyzy bez zawarcia umowy najmu składu podatkowego u swego odbiorcy ?

441000-PA-9100I-31/05/1911/ID Warszawa, dnia 31.05.2005 r.

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem XXX Spółka z o.o. złożonym w piśmie z dnia 31.03.2005 r. (data wpływu do Urzędu - 04.04.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu -20.04.2005 r.),

Porady prawne

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie konieczności zawarcia umowy najmu składu podatkowego (lub innej umowy prawa cywilnego o podobnym charakterze) w przypadku zmiany właściciela benzenu (PKWiU: 24.14.12-23) nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przed jego wprowadzeniem do składu podatkowego finalnego nabywcy, za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXX Spółka z o.o. (zwanej dalej Spółką), uzupełniony pismem z dnia 14.04.2005 r., o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie konieczności zawarcia umowy najmu składu podatkowego (lub innej umowy prawa cywilnego o podobnym charakterze) w przypadku zmiany właściciela benzenu (PKWiU: 24.14.12-23) nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przed jego wprowadzeniem do składu podatkowego finalnego nabywcy.

We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka pośredniczy w przemieszczaniu benzenu (PKWiU: 24.14.12-23) ze składu podatkowego producenta surowca na Węgrzech do składu podatkowego finalnego odbiorcy surowca w Polsce. Spółka kupuje surowiec w cysternach kolejowych dostawcy na bazie CPT Tarnów i sprzedaje surowiec w tych samych cysternach na tej samej bazie. Surowiec jest przemieszczany między składami podatkowymi w procedurze zawieszonej akcyzy, z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, wystawianego przez dostawcę towaru a potwierdzanego przez odbiorcę towaru. Odbiorca benzenu zużywa go do przeróbki na kaprolaktam, a więc nie w celu zużycia go jako paliwo silnikowe albo dodatek lub domieszka do produkcji paliw silnikowych. Spółka dokonuje sprzedaży tego surowca (wystawia fakturę sprzedaży) przed jego wprowadzeniem do składu podatkowego odbiorcy.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Czy w sytuacji jak wyżej (sprzedaż surowca następuje przed jego dotarciem do składu podatkowego finalnego nabywcy) Spółka postępuje właściwie dokonując obrotu benzenem na zasadach zawieszenia poboru akcyzy bez zawarcia umowy najmu składu podatkowego u swego odbiorcy?

Stanowisko podatnika: Spółka uważa, że zawarcie umowy najmu składu podatkowego lub innej umowy prawa cywilnego o podobnym charakterze (jako warunek skorzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy) nie jest konieczne.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:

- produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym lub - przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 2 pkt 11 ustawy, przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

W myśl § 2 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, odbiorcą - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego jest skład podatkowy oraz zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy nie warunkują możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od prawa własności do tych wyrobów. Żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i nie wskazuje, że podmiot odbierający wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem.

Wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego następuje na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, natomiast nie ma znaczenia, kto pozostaje właścicielem wyrobów: skład podatkowy, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, czy też inny podmiot nie prowadzący własnego składu podatkowego. Wyroby znajdujące się w składzie podatkowym objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu i magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

W myśl art. 31 ust. 2 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym magazynowane są wyroby akcyzowe zharmonizowane wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot zobowiązany jest dodatkowo spełnić warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.)

Oznacza to, że prawodawca dopuszcza możliwość korzystania przez Spółkę ze składów podatkowych magazynowych prowadzonych przez podmioty trzecie. Przepisy ustawy nie rozstrzygają kwestii własnościowych wyrobów magazynowych w magazynowym składzie podatkowym. Tym samym należy przyjąć, że działalność podmiotu prowadzącego działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może polegać na przechowywaniu w składzie 'cudzych' wyrobów na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W przypadku, gdyby wyroby akcyzowe wprowadzane do magazynowego składu podatkowego były własnością Spółki, wówczas warunkiem skorzystania przez Spółkę z procedury zawieszenia poboru akcyzy byłoby korzystanie ze składu podatkowego na podstawie umowy najmu lub innej umowy prawa cywilnego o podobnym charakterze.

Reasumując należy stwierdzić, że zmiana właściciela wyrobu akcyzowego zharmonizowanego (benzenu), w trakcie jego przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na terytorium Węgier do składu podatkowego odbiorcy wyrobu w kraju nie wpływa na prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem zachowania wymogów określonych przepisami szczegółowymi.

Tak więc, Spółka przenosząc prawo własności benzenu na ostatecznego nabywcę, tj. podmiot prowadzący skład podatkowy, przed wprowadzeniem tego wyrobu do składu podatkowego, nie jest zobowiązana do zawarcia umowy cywilnoprawnej na korzystanie z tego składu.

Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Spółkę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika