Jakie warunki należy spełnić by podjąć produkcję owoców w zalewie alkoholowej o stężeniu alkoholu (...)
Jakie warunki należy spełnić by podjąć produkcję owoców w zalewie alkoholowej o stężeniu alkoholu do 3,4 % w wyrobie gotowym (PKWiU 15.33.25, CN 2208) z wykorzystaniem alkoholu etylowego pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego? Czy w zaistniałej sytuacji Spółka może ubiegać się o zwolnienie od podatku akcyzowego na podstawie § 18 ust. 1 pkt. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Z 2006r. Nr 72 poz. 500 z późn. zm.) ?
postanawiam
udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie określenia warunków niezbędnych do uruchomienia produkcji owoców w zalewie alkoholowej o zawartości od 0,3% do 3,4% alkoholu w wyrobie gotowym (PKWiU 15.33.25, CN 2208) i możliwości ubiegania się o zwolnienie od akcyzy o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2005r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11.04.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Spółka zamierza podjąć produkcję owoców w zalewie alkoholowej o stężeniu alkoholu do 3,4% w wyrobie gotowym (PKWiU 15.33.25, CN 2208).
Alkohole oraz alkohole aromatyzowane nabywane będą wewnątrzwspólnotowo w procedurze zapłaconej akcyzy (m.in. PKWiU 15.91.10 CN 2208). Wyrób gotowy w całości przeznaczony jest na rynek duński.
Alkohol używany do produkcji będzie zawierał od 18% do 70% alkoholu etylowego, natomiast zawartość alkoholu w wyrobach gotowych będzie sie kształtowała na poziomie od 0,3% do 3,4% .
Spółka zamierza podjąć najpierw produkcję próbną, której efekty pozwolą na podjęcie decyzji o prowadzeniu regularnej produkcji lub jej zaprzestaniu.
Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pytanie Podatnika:
Jakie warunki należy spełnić by podjąć produkcję owoców w zalewie alkoholowej o stężeniu alkoholu do 3,4% w wyrobie gotowym (PKWiU 15.33.25, CN 2208) z wykorzystaniem alkoholu etylowego pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego?
Czy w zaistniałej sytuacji Spółka może ubiegać się o zwolnienie od podatku akcyzowego na podstawie § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006r. Nr 72 poz. 500 z późn. zm.) ?
Stanowisko podatnika:
Spółka w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju jest zobowiązana do dokonania następujących czynności:
1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe,
2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym,
3. złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego,
4. prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Po dokonaniu ww. czynności nabyty alkohol oraz alkohol aromatyzowany zostanie wykorzystany do produkcji:
1. próbnej, traktowanej jako próba technologiczna, bez wprowadzania otrzymanego wyrobu gotowego na rynek, zarówno krajowy jak i zagraniczny;
2. regularnej, w przypadku zaakceptowania efektów prób technologicznych.
Otrzymane w wyniku prowadzenia regularnej produkcji wyroby gotowe Spółka będzie dostarczać na terytorium państwa członkowskiego. Ze względu na fakt, iż produkowane wyroby gotowe są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi (PKWiU 15.33.25, CN 2208 ? owoce pozostałe zakonserwowane, zawierające w swym składzie alkohol etylowy). Spółka zamierza wystąpić o zwrot akcyzy na podstawie pisemnego wniosku, złożonego do naczelnika właściwego urzędu celnego przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej, wraz z wymaganymi załącznikami.
Biorąc pod uwagę, iż Spółka spełni określone warunki związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, a mianowicie:
1. dokona na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i przedłoży stosowne dokumenty potwierdzające tę zapłatę,
2. dokona dostawy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT bądź innego dokumentu handlowego zawierającego takie same dane, jakie wymagane są dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
3. będzie posiadała potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, że odbiorca z państwa członkowskiego otrzymał wyroby akcyzowe zharmonizowane,
4. będzie posiadała potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Jednocześnie w opinii Spółki, jeżeli przedmiotem dostawy będą wyroby akcyzowe zharmonizowane, które w państwie członkowskim przeznaczenia nie są uznawane za wyroby akcyzowe zharmonizowane lub są zwolnione od akcyzy to na dowód tego Spółka będzie posiadała urzędowo potwierdzoną informację, która będzie stanowiła potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia.
W kwestii zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku nabywanych alkoholi Spółka stoi na stanowisku, iż ze względu na fakt wykorzystania alkoholi ,,bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladopodobnych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów? jest ona uprawniona do skorzystania z ww. zwolnienia na podstawie § 18 ust. 1b. Ponadto uważamy, iż nadal jesteśmy uprawnieni do rozliczania się na podstawie deklaracji AKC-U bez konieczności tworzenia składu podatkowego na podstawie odrębnych przepisów.
Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 2 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.
W pozycji 20 zał. Nr 2 (Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) do ustawy o podatku akcyzowym wymieniono owoce pozostałe zakonserwowane, zawierające w swym składzie alkohol etylowy posiadające Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU ex 15.33.25 i kod CN ex 2208
Zaznaczyć należy, że symbol ex zamieszczony przy symbolu PKWiU i kodzie CN oznacza, że stawka akcyzy jest ustalona tylko dla niektórych towarów objętych danym symbolem (kodem), określonych w kolumnie 3 załączników Nr 1 i Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (dz. U. Nr 87 poz. 825 z późn. zm.)
A zatem owoce zakonserwowane, zawierające w swym składzie alkohol etylowy o symbolu PKWiU 15.33.25 produkowane w kraju są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi zgodnie z definicją zawartą w ww. art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.
Stosownie do art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą się odbywać wyłącznie w składzie podatkowym.
W związku z tym w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego w procedurze zapłaconej akcyzy w celu jego przetworzenia musi on zostać wprowadzony do składu podatkowego.
Nie jest więc możliwe podjęcie przez Spółkę produkcji owoców w zalewie alkoholowej o zawartości alkoholu do 3,4% w wyrobie gotowym (PKWiU 15.33.25, CN 2208), z wykorzystaniem alkoholu etylowego pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego, poza składem podatkowym i to nie zależnie od tego czy produkcja miałaby charakter próbny czy ciągły.
W myśl § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2005r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od podatku akcyzowego alkohol etylowy używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.
Stosownie do § 18 ust. 6 ww. rozporządzenia ww. zwolnienie ma zastosowanie tylko w przypadku alkoholu etylowego nabywanego wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio przez podmiot produkujący wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, po spełnieniu następujących warunków:
podmiot ten prowadzi skład podatkowy, o którym mowa w § 13 ust. 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego i wprowadza do tego składu nabyty wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy,
złoży oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, iż alkohol etylowy, będzie zużyty do produkcji wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi w miejscu ich produkcji, w którym znajduje się skład podatkowy;
prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionego alkoholu etylowego.
Nie jest również możliwe korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia ponieważ wyrób końcowy uzyskiwany przez Spółkę jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, a Spółka nie będzie prowadzić działalności w zakresie magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot.
Jednocześnie należy zauważyć, że jeżeli Spółka uzyska zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, będzie mogła korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty alkoholu etylowego stosownie do art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Z procedury tej Spółka będzie również mogła korzystać podczas produkcji prowadzonej w składzie podatkowym ? zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Możliwe jest również dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli podmiot odbierający wyroby w kraju członkowskim posiada zezwolenie na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem tej procedury ? art. 26 ust. 2 pkt 3.
Należy zgodzić się ze Spółką, iż w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których podatek akcyzowy został zapłacony w kraju, będzie ona miała prawo do ubiegania się o jego zwrot po spełnieniu wszystkich wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74 poz. 674).
Jednocześnie jeżeli w państwie członkowskim przeznaczenia owoce w zalewie alkoholowej o stężeniu alkoholu do 3,4% w wyrobie gotowym, nie są uznawane za wyroby akcyzowe zharmonizowane lub są zwolnione od akcyzy, a na dowód tego Spółka będzie posiadała urzędową informację, to będzie ona stanowiła potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia, o którym mowa w § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia.
Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.