Czy w świetle obowiązujących przepisów stosowanych w sprawie nabywania alkoholu etylowego skażonego (...)

Czy w świetle obowiązujących przepisów stosowanych w sprawie nabywania alkoholu etylowego skażonego od polskiego dostawcy, możliwy jest zakup w cysternach alkoholu etylowego skażonego z państw członkowskich Unii Europejskiej z zachowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego?

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku b/n z dnia 28.02.2007r. złożonego w Urzędzie Celnym w Siedlcach w dniu 07.03.2007r. przez podmiot XXXXXXXXX w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach

uznaje stanowisko Podatnika przedstawione w jego indywidualnej sprawie za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Porady prawne

W dniu 07.03.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego skażonego nabywanego z państw członkowskich Unii Europejskiej. Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 10.05.2007r. został uzupełniony o informację, że w sprawie objętej niniejszym zapytaniem nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:

Podatnik zakupuje od krajowego producenta alkohol etylowy skażony, który jest wykorzystywany w procesach produkcyjnych do wytwarzania kosmetyków (wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych). Alkohol ten, zgodnie z przepisami § 18 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. Z 2006r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) jest zwolniony od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie, po spełnieniu przez Podatnika warunków wskazanych w ust. 2 tegoż paragrafu, uprawniających do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Podatnik wskazuje, iż procedura zakupu zwolnionego z akcyzy alkoholu etylowego skażonego przebiega następująco:

- Podatnik składa krajowemu producentowi alkoholu zamówienie na jego dostawę wraz z oświadczeniem, iż zakupiony alkohol zostanie wykorzystany do produkcji wyrobów kosmetycznych, tj. produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi;

- Następnie Podatnik składa organom podatkowym kontrahenta zaświadczenie o niezaleganiu z płatnością w podatku VAT i akcyzowym, po czym otrzymuje zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie przeznaczony do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi;

- Nabycie alkoholu etylowego skażonego następuje z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

- Podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości zwolnionego od akcyzy alkoholu etylowego skażonego wykorzystanego w procesie produkcji kosmetyków;

- Każdorazowo Urząd Celny nadawczy na podstawie nowego zamówienia potwierdza telefonicznie z Urzędem Celnym w Siedlcach (odbiorczym) zaakceptowanie zaświadczenia na zakup alkoholu;

- Podatnik posiada wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach decyzję w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z tytułu nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przyszłości Podatnik chciałby dokonywać zakupu alkoholu etylowego skażonego wykorzystywanego do produkcji kosmetyków w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Pytanie podatnika przedstawione we wniosku brzmi:

Czy w świetle obowiązujących przepisów stosowanych w sprawie nabywania alkoholu etylowego skażonego od krajowego dostawcy możliwy jest zakup w cysternach alkoholu etylowego skażonego z państw członkowskich Unii Europejskiej z zachowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego?

Stanowisko podatnika w sprawie jest następujące:

Podatnik uważa, iż w świetle przepisów § 18 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego, po spełnieniu warunków wskazanych w ust. 2 tegoż rozporządzenia ? może on nabywać alkohol etylowy skażony z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego od każdego kontrahenta mającego siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Jednocześnie Podatnik podkreśla, iż alkohol etylowy skażony przeznaczony jest wyłącznie do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi, tj. do produkcji kosmetyków.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika wraz z przytoczeniem przepisów prawa, stosownie do art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, przedstawia co następuje:

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 25 załącznika nr 2 określono, że wyrobem akcyzowym zharmonizowanym jest alkohol etylowy skażony o dowolnej mocy o symbolu PKWiU 15.92.12 lub CN 22072000.

Szczegółowy zakres zwolnień od podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych, warunki i tryb ich stosowania z uwzględnieniem m.in. specyfiki obrotu wyrobami akcyzowymi, przeznaczenia tych wyrobów oraz możliwości sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006r. Nr 72 poz. 500 z późn. zm.).

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Przywołane powyżej zwolnienie alkoholu etylowego skażonego ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia wymogów wymienionych w § 18 ust. 2 w/w rozporządzenia, a mianowicie:

1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;

2) podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

4) podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

W myśl art. 27 ust. 3 w/w ustawy warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 26 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów wydając rozporządzenie z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 z późn. zm.), określił m.in. szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej.

Przepis § 4 w/w rozporządzenia stanowi, iż w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, stwierdzającego cel zużycia wyrobów, o których mowa w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy.

Po spełnieniu przedstawionych powyżej warunków alkohol etylowy skażony zostaje przemieszczony w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju do nabywcy upoważnionego do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

W tym miejscu należy dodać, iż stosownie do § 3 ust. 3 przywołanego powyżej rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy alkoholu etylowego skażonego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie, winno odbywać się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT).

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Podatnik chciałby dokonywać zakupu alkoholu etylowego skażonego w państwach członkowskich Unii Europejskiej i wykorzystywać nabyty alkohol etylowy skażony wyłącznie do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi, tj. do produkcji kosmetyków ? przy czym należy podkreślić, iż na dzień złożenia niniejszego wniosku firma XXXXXXXXXXXXXXX korzysta ze statusu podmiotu upoważnionego do nabywania wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, natomiast nie posiada statusu prowadzącego skład podatkowy.

Zakup wyrobów akcyzowych w państwach Wspólnoty i ich przemieszczenie z terytorium państw członkowskich na terytorium kraju, stanowi w myśl art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym ? nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Stosownie do art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby te są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku przemieszczania między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, przepis § 12 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania nakazuje, aby przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywało się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (dalej: ADT), o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zmian.) określa sposób obiegu kart ADT, sposób potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych oraz zwrotu dokumentu ADT do wysyłającego w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez odbiorcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 1 przywołanego rozporządzenia ?wysyłający? ? oznacza skład podatkowy dokonujący wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, natomiast ?odbiorca? oznacza:

a) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ? skład podatkowy oraz zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,

b) w przypadku obrotu na terytorium kraju wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi ? skład podatkowy lub podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa definicja ?odbiorcy? zawęża krąg podmiotów mogących korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Biorąc pod uwagę przepisy art. 26 ust. 2 pkt 1, art. 39 ust. 3 i 4 oraz art. 42 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym należy stwierdzić, iż jedynym odbiorcą w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie będzie prowadzący skład podatkowy.

W świetle powyższego zasadnym jest stwierdzić, że niedopuszczalnym jest zakup i przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju w procedurze zawieszenia z pominięciem składu podatkowego.

Podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego skażonego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego w trybie określonym w § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając na względzie przedstawiony powyżej obowiązujący stan prawny oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny Naczelnik tut. Urzędu stwierdził, iż przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko, że w świetle obowiązujących przepisów stosowanych w sprawie nabywania alkoholu etylowego skażonego od krajowego dostawcy możliwy jest zakup tegoż alkoholu z państw członkowskich Unii Europejskiej z zachowaniem zwolnienia od podatku ? jest nieprawidłowe.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach postanawia orzec jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja udzielona w oparciu o przepisy art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez organ odwoławczy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika