Czy dotacje: pomostowa i inwestycyjna, otrzymane w formie wsparcia pomostowego z Europejskiego Funduszu (...)

Czy dotacje: pomostowa i inwestycyjna, otrzymane w formie wsparcia pomostowego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach działania 2.5 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 ? ?Promocja Przedsiębiorczości, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik jest wspólnikiem spółki cywilnej ? a zarazem uczestnikiem (beneficjentem) projektu ?Pomysł na biznes ? promocja przedsiębiorczości akademickiej w Wielkopolsce? realizowanego w ramach działania 2.5 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 ? ?Promocja Przedsiębiorczości?. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa, które wypłacane są przez Fundację Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Podatnik otrzymał pomoc finansową w formie dotacji pomostowej, która wypłacana jest co miesiąc przez okres pół roku. Dotacja może być przeznaczona na opłaty, ZUS, zakup środków trwałych, zapłatę za usługi.

Porady prawne

Jednocześnie podatnik otrzymał dotację inwestycyjną, która przeznaczona jest na zakup środków trwałych. Z dotacji tej Podatnik finansuje 60% wartości środków trwałych, zaś pozostała cześć (40% wartości inwestycji) pokrywana jest ze środków spółki cywilnej.

Podatnik korzysta z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.

Stanowisko podatnika

Otrzymane dotacje są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mimo to, podatnik traktuje dotację pomostową jako przychód, a pokryte nią wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodów, ze względu na trudność w ustaleniu, co jest finansowane z dotacji, a co ze środków własnych spółki cywilnej, której jest wspólnikiem.

Dotacja inwestycyjna nie stanowi przychodu ani kosztu uzyskania przychodów. Dotacja pokrywa jedynie 60% wartości netto środka trwałego, do kosztów uzyskania przychodów podatnik zalicza się tylko 40% wartości netto inwestycji sfinansowanej ze środków własnych Podatnika.

Organ podatkowy dokonał następującej oceny prawnej.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000 r. Nr 14 , poz. 176 z późn. zmianami/ opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody , z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 21 ust.1 pkt 46 ww. ustawy stanowi, iż ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy; oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych , którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego w przepisach art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 1 marca 2001 r. wprowadzające przepisy dotyczące wdrożenia Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 w zakresie systemów zarządzania i kontroli wsparcia przyznanego z funduszy strukturalnych, ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004?2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004?2006 w ramach NPR jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). W ramach poszczególnych programów realizowane są priorytety operacyjne obejmujące kilka działań. Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą skomplikowany system przepływów finansowych. Zwykle pomoc finansowana jest w części ze środków pochodzących w części z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, a w części z krajowych środków budżetowych.

Zawarte w art. 21 ust.1 pkt 46 o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, PHARE), nie ma natomiast zastosowania do dochodów z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków budżetu państwa na prefinansowane realizowanych programów i projektów pomocowych.

W związku z tym środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, a zatem nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. W tej sytuacji otrzymana dotacja pomostowa stanowi przychód w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald informuje, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 stanowi, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 i 122. Z uwagi na fakt, że otrzymana dotacja pomostowa nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46, wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów, o jakim mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 nie ma w tym przypadku zastosowania. Zatem wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji pomostowej stanowią koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odmiennie ma się uregulowanie prawne dotacji inwestycyjnej

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz.176 z późn. zm.) przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a ? 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Kwestia zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów została uregulowana w art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpisy stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli dokonane są zgodnie z zasadami określonymi w art. 22a?22o i z uwzględnieniem art. 23 tej ustawy. Jednocześnie zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, według zasad określonych w art.22a?22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiekolwiek formie.

Reasumując, otrzymana dotacja inwestycyjna nie stanowi przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków spółki (podatnika), podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 22a?22o i z uwzględnieniem art. 23 tej ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika