W niniejszej sprawie podstawową kwestią jest uznanie, czy przy wykonywaniu czynności polegających (...)

W niniejszej sprawie podstawową kwestią jest uznanie, czy przy wykonywaniu czynności polegających na lutowaniu, opalaniu i zgrzewaniu gaz propan-butan jest zużywany w celach opałowych. Ponieważ w przepisach akcyzowych pojęcie ?celu opałowego? nie zostało zdefiniowane, należy w tym względzie posiłkować się potocznym rozumieniem tego określenia. Zgodnie np. ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pojęcie ?opał? oznacza ?to czym się ogrzewa pomieszczenie, czym się pali w piecu, w kuchni itp.?. Mały Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) definiuje ?opał? jako ?to czym się pali, materiał do opalania: drewno, węgiel, szczapy?, natomiast ?opałowy? oznacza ?nadający się na opał, służący do palenia?. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przypadku lutowania, opalania (nie w piecu, ale np. elementu z powłoki lakierniczej) i zgrzewania, gaz propan-butan nie jest wykorzystywany w celach stricte opałowych.W przypadku zatem gdy gaz propan-butan jest nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zapłaconej akcyzy i będzie przeznaczony do takich celów jak lutowanie, opalanie (nie w piecu, ale np. elementu z powłoki lakierniczej), zgrzewanie innych materiałów, nie podlega on opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.)


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

Porady prawne

z dnia 26 października 2007 r. sygnatura ILPP3/443-5/07-2/TW, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów na wniosek Pana (?), stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 26 października 2007 r. sygnatura ILPP3/443-5/07-2/TW wydanej w imieniu Ministra Finansów, w części dotyczącej opodatkowania podatkiem akcyzowym i stawki tego podatku dla gazu propan-butan, nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zapłaconej akcyzy i przeznaczonego do lutowania, zgrzewania lub opalania;
  2. w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Pana (?) z dnia 27 lipca 2007 r., na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym gazu propan-butan, jednakże ze względu na przeznaczenie tego gazu do lutowania, zgrzewania lub opalania jest on opodatkowany zerową stawką akcyzy.


UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony wniosek Pana (?) z dnia 27 lipca 2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tym podatkiem gazu propan-butan objętego kodem CN 2711 13 97 00, który ma być nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zapłaconej akcyzy i zużywany do celów lutowania, zgrzewania lub opalania.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pan (?) (zwany dalej Wnioskodawcą) zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo, w procedurze zapłaconej akcyzy na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, gaz propan-butan w pojemnikach jednorazowego użytku (butlach o pojemności 150-600 g). Nabywany wewnątrzwspólnotowo gaz propan-butan Wnioskodawca zamierza magazynować i przepakowywać w odpowiednie zestawy, w których, po dodaniu odpowiednich akcesoriów (np. palnika), będzie on zużywany - w zależności od zestawu do lutowania, zgrzewania lub opalania. Występujący w takich zestawach gaz propan-butan Wnioskodawca zamierza sprzedawać na rynku krajowym do specjalistycznych sklepów i hurtowni, jak również dostarczać do innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz do państw trzecich.


W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

  1. Czy dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. gazu Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym oraz zapłaty akcyzy na terytorium kraju...
  2. Czy ww. gaz jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i czy podlega on szczególnemu nadzorowi podatkowemu...
  3. Czy ww. gaz jest opodatkowany podatkiem akcyzowym, a jeśli tak - to według jakiej stawki...
  4. Czy aby ubiegać się o zwolnienie od akcyzy ww. gazu Wnioskodawca powinien prowadzić skład podatkowy, a jeśli tak - to na jakich warunkach...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy gaz propan-butan, o którym mowa powyżej, jest w świetle obowiązujących przepisów akcyzowych wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, ale ze względu na jego przeznaczenie nie powinien podlegać podatkowi akcyzowemu w Polsce. Zwolnienie z zapłaty podatku nie powinno być uzależnione od obowiązku prowadzenia składu podatkowego, gdyż ilość magazynowanego gazu (ok. 200 m3) nie przekroczy norm objętościowych (minimum 500 m3), warunkujących prowadzenie składu podatkowego. Jednocześnie gaz dostarczany w butlach jednorazowych będzie zużywany wyłącznie w procesach zgrzewania, lutowania, spawania. Z uwagi na przeznaczenie tego gazu i brak technicznych możliwości wykorzystania go do napędu pojazdów samochodowych, nie powinien on podlegać szczególnemu nadzorowi podatkowemu.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 26 października 2007 r. sygnatura ILPP3/443-5/07-2/TW, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Udzielając odpowiedzi na pytania Wnioskodawcy zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, co następuje.

Ad. 1) Odnosząc się do pytania ujętego w pkt 1 ww. wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnił, że zgodnie z art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w przypadku gdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany, przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju, dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego (?)

Jednocześnie wskazano, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zapłaconej akcyzy gazu propan-butan przeznaczonego do lutowania, zgrzewania lub opalania, gdyż gaz taki nie jest opodatkowany akcyzą.

Ad. 2) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że zgodnie z art. 2 pkt 2 i poz. 4 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym gaz propan-butan, objęty kodem CN 2711 13 97 00, jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym.

Zgodnie z 4 ust. 1 pkt 7 lit. k rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.

U. Nr 65, poz. 598, z późn. zm.), szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wymienione w tym przepisie wyroby, w tym m.in. gazy i węglowodory gazowe (poza gazem ziemnym) oznaczone symbolem PKWiU 23.20.22 i objęte kodem CN 2711 (z wyjątkiem kodów CN 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00) w przypadku, gdy są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W związku z tym, objęty kodem CN 2711 13 97 00 gaz propan-butan, nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zapłaconej akcyzy, nie będzie podlegał szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Ad. 3) Odnosząc się do kwestii dotyczącej opodatkowania ww. gazu podatkiem akcyzowym na terytorium kraju i zastosowania stawki akcyzy dla tego wyrobu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, iż w ustawie o podatku akcyzowym zostały określone m.in. stawki akcyzy dla paliw silnikowych (w tym osobno dla gazu płynnego używanego do napędu pojazdów samochodowych) oraz dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe. W ustawie nie określono natomiast stawki akcyzy dla gazu wykorzystywanego do innych celów niż napędowe lub opałowe. W związku z powyższym rozstrzygnięcia wymaga więc kwestia, czy przy wykonywaniu czynności polegających na lutowaniu, opalaniu i zgrzewaniu nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zapłaconej akcyzy gaz propan-butan jest zużywany w celach opałowych. Ponieważ w przepisach akcyzowym pojęcie ?celu opałowego? nie zostało zdefiniowane, należy w tym względzie posiłkować się potocznym rozumieniem tego określenia. Zgodnie np. ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pojęcie ?opał? oznacza ?to czym się ogrzewa pomieszczenie, czym się pali w piecu, w kuchni itp.?. Mały Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) definiuje opał jako ?to czym się pali, materiał do opalania: drewno, węgiel, szczapy?, natomiast ?opałowy? oznacza ?nadający się na opał, służący do palenia?. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przypadku lutowania, opalania (nie w piecu, ale np. elementu z powłoki lakierniczej) i zgrzewania, gaz propan-butan nie jest wykorzystywany w celach stricte opałowych.

Ad. 4) Odpowiadając na pytanie dotyczące zwolnienia od podatku akcyzowego ww. gazu propan- butan i warunków prowadzenia składu podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż gaz, który nie jest opodatkowany podatkiem akcyzowym, nie podlega zwolnieniu od tego podatku. Warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy jest bowiem powstanie uprzednio obowiązku podatkowego.

Ponadto organ wydający interpretację wyjaśnił, iż przepis 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312, z późn. zm.) ustanawia jedynie dodatkowy warunek prowadzenia składu podatkowego typu magazynowego dla gazu, jakim jest pojemność magazynowa co najmniej na poziomie 500m3. Przepis ten nie może być interpretowany w ten sposób, że jeśli ilość magazynowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy gazu jest niższa niż wyżej wskazana, to brak jest obowiązku prowadzenia składu podatkowego.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył co następuje:

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy, są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, które w przypadkach określonych w tej ustawie podlegają na terytorium kraju opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Do ww. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych opodatkowanych na terytorium kraju podatkiem akcyzowym należą m.in. wyroby ujęte w poz. 4 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, tj. gazy i inne węglowodory gazowe (z wyłączeniem gazu ziemnego), objęte kodem CN 2711 (z wyjątkiem kodów CN 2711 1100,271121 00i2711 2900).

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Natomiast art. 6 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

W związku z powyższym nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, iż gaz propan-butan, ujęty w poz. 4 zał. nr 2 do ustawy, będący przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, nie jest opodatkowany akcyzą na terytorium kraju. W stosunku do tego gazu powstaje bowiem obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Odrębną kwestią pozostaje natomiast zastosowanie w odniesieniu do tego gazu odpowiedniej stawki podatku akcyzowego.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów, w przypadku lutowania, opalania (nie w piecu, ale np. elementu z powłoki lakierniczej) i zgrzewania gaz propan- butan nie jest wykorzystywany w celach stricte opałowych.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825, z późn. zm.) obniżono stawki akcyzy m.in. dla gazu płynnego - propanu, butanu, mieszanin propanu-butanu i innych gazów płynnych, przeznaczonych do napędu pojazdów samochodowych. Jednocześnie, w poz. 29 zał. nr 1 i w poz. 24 zał. nr 2 do przedmiotowego rozporządzenia wskazano, iż stawka akcyzy dla wyrobów niewymienionych w pozostałych pozycjach tych załączników (z wyłączeniem ciężkich olej ów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, dla których stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 65 ust. 1 ustawy) wynosi 0.

W związku z powyższym uznać należy, że gaz propan-butan, zużywany na terytorium kraju do celów innych niż opałowe i innych niż do napędu pojazdów samochodowych - np. do lutowania, opalania (nie w piecu, ale np. elementu z powłoki lakierniczej) i zgrzewania - powinien być opodatkowany zerową stawką akcyzy.

Dodatkowo należy uzupełnić interpretację indywidualną z dnia 26 października 2007 r. sygn. ILPP3/443-5/07-2/TW w zakresie określenia ciążących na Wnioskodawcy obowiązków wynikających z faktu nabycia wewnątrzwspólnotowego gazu propan-butan w procedurze zapłaconej akcyzy. Oprócz zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym Wnioskodawca powinien bowiem dopełnić również innych obowiązków wynikających z art. 55 ustawy o podatku akcyzowym, z wyłączeniem jednakże tych obowiązków, które nie mogą być zrealizowane z uwagi na objęcie ww. gazu zerową stawką akcyzy. Zgodnie z art. 55 ust. 1 powołanej ustawy Wnioskodawca powinien zatem:

  • przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego,
  • potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym,
  • złożyć deklarację uproszczoną,
  • prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów.

    Uzupełnienia wymaga także stanowisko organu podatkowego odnośnie kwestii dotyczących stosowania zwolnienia od akcyzy gazu propan-butan,. o którym mowa we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji. Podkreślenia wymaga fakt, iż na gruncie obecnie obowiązujących regulacji prawnych system zwolnień od podatku akcyzowego jest ściśle powiązany z procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Objęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych procedurą zawieszenia poboru akcyzy stanowi konieczny warunek stosowania zwolnień od akcyzy realizowanych bezpośrednio (nie w formie zwrotu zapłaconego podatku). Obowiązek stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do zwolnionych wyrobów wynika bezpośrednio z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto, na konieczność stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów zwolnionych od akcyzy, wskazuje przepis art. 27 ust. 3 ww. ustawy. W konsekwencji wyroby korzystające ze zwolnienia muszą być produkowane w składzie podatkowym lub być wprowadzane na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

    W związku z powyższym, w stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę, zwolnienie od akcyzy gazu propan-butan nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze z zapłaconą akcyzą nie może mieć zastosowania.

    Reasumując stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji stanie faktycznym nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zapłaconej akcyzy gaz propan-butan, zużywany do lutowania, opalania (nie w piecu, ale np. elementu z powłoki lakierniczej) lub zgrzewania, będzie opodatkowany zerową stawką akcyzy. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. gazu, co nie zwolni go jednak z obowiązków ciążących na nim, jako na podatniku, dokonującym czynności podlegających opodatkowaniu.

    Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

    Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


  • Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika