Ubytki wyrobów energetycznych objętych zwolnieniem od akcyzy i wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy, (...)

Ubytki wyrobów energetycznych objętych zwolnieniem od akcyzy i wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy, powstałe toku przewozu ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub zużywającego nie mieszczą się w dyspozycji art. 2 pkt 20 lit. a ustawy i nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.),

Porady prawne


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 13 listopada 2009 r. Nr ITPP3/443-145/09/JK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów na wniosek Spółki stwierdzając, że:


  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów Nr ITPP3/443-145/09/JK z dnia 13 listopada 2009 r., uznające za prawidłowe stanowisko Spółki zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Nr ITPP3/443-145/09/JK z dnia 13 listopada 2009 r.;
  2. nie jest prawidłowe stanowisko Spółki zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 18 sierpnia 2009 r.


UZASADNIENIE


W dniu 28 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą ubytków wyrobów. Ww. wniosek uzupełniony został wnioskiem z dnia 29 października 2009 r.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zwana dalej Wnioskodawcą w prowadzonych składach podatkowych zajmuje się produkcją, przyjmowaniem, magazynowaniem i wysyłką paliw. Wśród paliw znajdują się benzyny, oleje oraz gazy wymienione w art. 32 ust. 1 ustawy przeznaczone na cele zwolnione od akcyzy stosowane do napędu statków powietrznych, do celów żeglugi oraz do celów opałowych. Wnioskodawca może produkować, przyjmować, magazynować oraz wysyłać również inne wyroby, które na podstawie przepisów ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych korzystają ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie. Ze składów podatkowych Wnioskodawcy wyroby są wysyłane do podmiotów pośredniczących oraz podmiotów zużywających w rozumieniu art. 2 pkt 22 i 23 ustawy. Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów zwolnionych wysyłanych z jego składów podatkowych, wystawia i dołącza do przemieszczanych wyrobów dokument dostawy oraz obejmuje je zabezpieczeniem akcyzowym do czasu potwierdzenia odbioru tych wyrobów przez odbiorcę. Wnioskodawca wymaga również udokumentowania, iż odbiorcy paliw są podmiotami pośredniczącymi lub zużywającymi, w rezultacie czego są podmiotami uprawnionymi w świetle ustawy do odbioru wyrobów ze zwolnieniem z akcyzy.

Wnioskodawca wskazuje, że w trakcie przemieszczania wyrobów zwolnionych z akcyzy mogą powstać straty paliw stwierdzone przy odbiorze przez podmioty pośredniczące lub podmioty zużywające. Podmioty te mogą potwierdzać odbiór mniejszej ilości niż nadana ze składu podatkowego i wykazana na dokumencie dostawy. Najczęściej różnice w ilości nadanej i odebranej wynikają z ubytków naturalnych paliw (odparowywanie), są rezultatem błędów pomiaru przy wydaniu i przyjęciu paliw, wynikają z pozostawania pewnych ilości paliw w cysternach po ich wytankowaniu (stany martwe) oraz są rezultatem wycieków przy przyjęciu i wydaniu. Straty powstałe w ten sposób Wnioskodawca określa mianem ubytków (strat) naturalnych paliw. Straty paliw w trakcie transportu mogą wynikać również z zaistnienia tzw. siły wyższej. Dotyczy to wszelkiego rodzaju okoliczności zaistniałych bez winy Spółki, ani jakiegokolwiek celowego działania innego podmiotu, lecz na skutek wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych, np. wypadek autocysterny. Ostatnią kategorią powstawania różnic pomiędzy ilością wysłaną przez Wnioskodawcę, a odebraną mogą być straty wyrobów w wyniku przestępstwa przeciwko mieniu. Dotyczy to sytuacji, kiedy odbiór wyrobów zwolnionych nie zostanie potwierdzony Spółce w całości lub części głównie na skutek kradzieży paliwa.


W związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r., Nr 32, poz. 11 ze zm.) ubytki paliw powstałe przy przemieszczeniu wyrobów zwolnionych od akcyzy ze składów podatkowych Spółki do podmiotu pośredniczącego i zużywającego powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą...


Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, ubytki wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie (inne niż napoje alkoholowe), przemieszczanych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego i zużywającego, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą, gdyż nie zostały wymienione w art. 8 ustawy określającym przedmiot opodatkowania.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stanowisko Wnioskodawcy uznał za prawidłowe. W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, iż w myśl art. 2 pkt 20 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, ubytki wyrobów akcyzowych, to wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych. Ponadto, iż zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Na podstawie powyższego Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż ubytki wyrobów energetycznych objętych zwolnieniem od akcyzy i wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, powstałe w toku przewozu ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub zużywającego nie mieszczą się w dyspozycji art. 2 pkt 20 lit. a ustawy i nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Stosownie do postanowienia art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wskazane przez Wnioskodawcę wyroby akcyzowe zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie dostarczone do odbiorcy z zachowaniem warunków zwolnienia określonych w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym i przez niego odebrane korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.). Natomiast benzyny, oleje oraz gazy wymienione w art. 32 ust. 1 ustawy przeznaczone na cele zwolnione od akcyzy stosowane do napędu statków powietrznych, do celów żeglugi oraz do celów opałowych, co do którego deklarowano korzystanie ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie jw., ale nie zostało dostarczone do odbiorcy, podlegają opodatkowaniu akcyzą z uwagi na to, iż nie zostały zużyte zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zwolnienia.

Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.


Jednocześnie na podstawie art. 2 pkt 20 ustawy o podatku akcyzowym, ubytki wyrobów akcyzowych stanowią wszelkie straty:


  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. napojów alkoholowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.


Zatem ustawodawca nie uznaje za ubytki wyrobów akcyzowych innych strat wyrobów akcyzowych, niż zdefiniowane w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji w stosunku do tych wyrobów nie mają zastosowania ustawowe regulacje wynikające z art. 85 ustawy o podatku akcyzowym i wyroby te podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle powyższego okoliczność powstania niedoborów (strat) benzyny, oleju oraz gazów powstałych w trakcie ich przemieszczania do podmiotów pośredniczących oraz podmiotów zużywających stanowi o nie użyciu ich zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zwolnienia. W tym miejscu zasadnym jest wyjaśnić, iż jednym z warunków zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. Wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251). W polu nr 11 dokumentu dostawy przewidziana została kolumna, w której należy wpisać ilość wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy stanowiących przedmiot dostawy.

Reasumując zarówno stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretację indywidualną - należy uznać za nieprawidłowe.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 sierpnia 2009 r. uzupełnionego wnioskiem z dnia 29 października 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej Nr ITPP3/443-145/09/JK z dnia 13 listopada 2009 r.


Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika