Czy stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego (...)

Czy stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego samochodu, wcześniej niezarejestrowanego na terytorium Polski, z dniem zakupu (nabycia prawa rozporządzania samochodem jak właściciel) zgodnie z zapisem art. 101 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.), jest prawidłowe?

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 2 pkt 9, art. 100 ust. 1 pkt 2, art. 101 ust. 2 pkt 2, art. 102 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.)


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 30 grudnia 2009 r. sygnatura ILPP3/443-163/09-2/TK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w imieniu Ministra Finansów, na wniosek Wnioskodawcy, stwierdzając, że:


  1. nieprawidłowe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2009 r. sygnatura ILPP3/443-163/09-2/TK, wydanej w imieniu Ministra Finansów, zgodnie z którym obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego powstanie z dniem przemieszczenia samochodu osobowego na terytorium kraju i będzie obciążał kontrahenta niemieckiego
  2. prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 29 września 2009 r., zgodnie z którym obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego powstanie z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem jak właściciel i będzie obciążał Wnioskodawcę.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza zawrzeć z niemieckim komisem samochodów osobowych umowy o:


  1. wynajem terenu/pomieszczeń ekspozycyjnych,
  2. współpracy w zakresie ekspozycji i prezentacji samochodów osobowych używanych


będących własnością kontrahenta zagranicznego. Kontrahent niemiecki dostarczy do Zainteresowanego samochody osobowe używane, stanowiące jego własność, które będą eksponowane na wynajętym placu/pomieszczeniu. W ramach drugiej z umów Wnioskodawca będzie zajmował się prezentacją samochodów klientom. W przypadku, gdy klient będzie zainteresowany zakupem używanego samochodu, Zainteresowany zakupi go od właściciela z Niemiec, jako nabycie wewnątrzwspólnotowe i zapłaci podatek akcyzowy.


W związku z tym, że nabycie towaru nastąpi po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium Polski, obowiązek podatkowy powstanie z dniem nabycia prawa rozporządzania samochodem jak właściciel.


W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:


Czy stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu, wcześniej niezarejestrowanego na terytorium Polski z dniem zakupu (nabycia prawa rozporządzania samochodem jak właściciel) zgodnie z zapisem art. 101 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11, ze zm.), jest prawidłowe...


Stanowisko Wnioskodawcy

Stanowisko dotyczące powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego jest następujące: obowiązek podatkowy z powyższego tytułu nastąpi w momencie zawarcia transakcji kupna - sprzedaży pomiędzy Zainteresowanym a kontrahentem niemieckim.


Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r. zmieniającym załącznik I Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, mowa jest o następujących samochodach osobowych - pojazdy samochodowe wyposażone w silniki tłokowe wewnętrznego spalania o zapłonie iskrowym, o pojemności skokowej:


  • do 1000cm3 (CN) 8703 21 90,
  • 1000 - 1500cm3 (CN) 8703 22 90,
  • 1500 - 3000cm3 (CN) 8703 23 90.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, podlegają wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe. Ustawa określa także organizację obrotu wyrobami akcyzowymi oraz oznaczanie znakami akcyzy.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe - na podstawie art. 2 pkt 9 ustawy - jest to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 100 ust. 1 pkt 2 w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z treścią art. 101 ust. 2 pkt 1 powyższej ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z treścią art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Przepis art. 100 ust. 3 ustawy, wprowadza zasadę jednolitości opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych stanowiąc, że jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Przepis powyższy wyraża jedną z głównych cech podatku akcyzowego, jakim jest jednokrotność opodatkowania. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży samochodów osobowych po dniu 1 marca 2009 r. przejawia się w tym, że akcyza płacona jest na pierwszym szczeblu obrotu na terytorium kraju. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą samochody osobowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący takiej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.


Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zawrzeć z niemieckim komisem samochodów osobowych umowy o:


  • wynajem terenu/pomieszczeń ekspozycyjnych,
  • współpracy w zakresie ekspozycji i prezentacji samochodów osobowych używanych będących własnością kontrahenta zagranicznego.


Kontrahent niemiecki dostarczy do Zainteresowanego samochody osobowe używane, stanowiące jego własność, które będą eksponowane na wynajętym placu/pomieszczeniu. W ramach drugiej z umów Wnioskodawca będzie zajmował się prezentacją samochodów klientom.

Reasumując, w świetle powołanych wyżej przepisów, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. samochodów osobowych powstanie z dniem przemieszczenia przedmiotowych samochodów osobowych przez kontrahenta niemieckiego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju a podatnikiem (stosownie do wyżej powołanego art. 102 ust. 1) będzie kontrahent niemiecki.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że kontrahent niemiecki będzie przemieszczał na terytorium Polski samochody osobowe używane, stanowiące jego własność, które będą eksponowane przez Wnioskodawcę na wynajętym placu/pomieszczeniu. W ramach drugiej z umów Wnioskodawca będzie zajmował się prezentacją samochodów klientom. W przypadku, gdy klient będzie zainteresowany zakupem używanego samochodu, Wnioskodawca zakupi go od właściciela z Niemiec. W powyższej sytuacji przedmiotem opodatkowania będzie nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego sprowadzonego z Niemiec, zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 2 pkt 9 ww. ustawy. W sytuacji opisanej we wniosku, obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, powstanie zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, tj. z dniem nabycia przez Wnioskodawcę prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, ponieważ prawo to, Wnioskodawca uzyska po przemieszczeniu (przez kontrahemta niemieckiego) samochodu osobowego na terytorium Polski. We wniosku wyraźnie wskazano, że najpierw samochody (pozostające własnością niemieckiego kontrahenta) będą prezentowane klientom w Polsce, a następnie dopiero w przypadku zainteresowania klienta danym samochodem, Wnioskodawca odkupi go od niemieckiego właściciela. Zgodnie z treścią art. 101 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel ? jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z treścią art. 102 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 2 podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem jak właściciel (nawet w sytuacji, gdy inny podmiot przemieścił samochód). Zatem w przedmiotowej sprawie podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego będzie Wnioskodawca.


Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 29 września 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika