Czy możliwe jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% z tyt. korzystania przez (...)

Czy możliwe jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% z tyt. korzystania przez twórcę z praw autorskich do części wynagrodzenia odpowiadającej 80% czasu pracy członka orkiestry wojskowej?

Jednostka Wojskowa zwróciła się jako płatnik do Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się po-stępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zapytanie dotyczyło kwestii zastosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% z tyt. korzystania przez twórcę z praw autorskich. W ocenie wnioskodawcy ustalona przez Dowódcę Orkiestry część wynagrodzenia odpowiadająca 80% czasu pracy na każdym stanowisku członków orkiestry jest efektywnym czasem pracy związanym z korzystaniem przez twórcę z praw autorskich. A zatem w świetle przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieją podstawy do zastosowania od tej części uposażenia, otrzymywanego przez żołnierzy zawodowych ? członków Orkiestry 50% normy kosztów uzyskania przychodów. Organ podatkowy pierwszej instancji, w oparciu o przedstawiony przez stronę stan faktyczny, postanowieniem uznał stanowisko Jednostki Wojskowej za nieprawidłowe. W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce o zastosowaniu 50% normy kosztów uzyskania przychodów decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego, pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu z tego tytułu. W świetle powyższego zdaniem organu podatkowego płatnik winien ustalić zakres prac wykonywanych przez członków Orkiestry w ramach stosunku służbowego, które mogą stanowić przedmiot prawa autorskiego.

Porady prawne

Dowódca Jednostki Wojskowej złożył zażalenie wnosząc o zmianę zaskarżonego postanowienia. W ocenie płatnika przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe, bowiem odpowiada obowiązującym w tej materii przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Zgodnie z powołanym przez płatnika we wniosku przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami ? określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z powyższego wynika, iż warunkiem zastosowania kosztów uzyskania przychodów w podanej wysokości jest ustalenie, że konkretny przychód uzyskany został z tytułu korzystania z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 04 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.). W myśl przepisu art. 1 ust. 1 cyt. ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Forma umownego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywane są prace twórcze, stanowiące podstawę do uzyskania wynagrodzenia (honorarium) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami, nie ma znaczenia dla ich kwalifikacji odnośnie wysokości normy kosztów uzyskania przychodów.

O zastosowaniu normy 50% decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego. Podkreślić należy, że wszelkie sprawy związane z nawiązaniem stosunku służbowego, muszą być zgodne z wolą stron, którymi w tym wypadku są dowódca jednostki wojskowej i żołnierz. Dotyczy to także kwestii związanych z wynagrodzeniem.

Z przedstawionego przez płatnika we wniosku, jak i zażaleniu stanu faktycznego wy-nika, że w związku ze zmianą zasad ustalania wynagrodzenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, komisja kwalifikacyjna powołana przez Dowódcę Jednostki Wojskowej ustaliła, iż zgodnie z planem zasadniczym przedsięwzięć oraz ramowym programem szkolenia Orkiestry 80% czasu pracy na każdym stanowisku członka Orkiestry związane jest z efektywnym czasem pracy związanym z korzystaniem przez muzyków z praw autorskich, a pozostałe 20% określono jako szkolenie ogólnowojskowe.

A zatem o zastosowaniu 50% stawki kosztów uzyskania przychodów, stosownie do treści powołanego przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy podatkowej, decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu za wykonanie prac związanych z prawami autorskimi, jednakże pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu z tego tytułu.

Realizacja powyższych zasad nakłada na jednostki organizacyjne zatrudniające twórców w ramach m.in. stosunku służbowego obowiązek wyodrębniania w tych umowach postanowień dotyczących prac objętych prawami autorskimi i przysługujących z tego tytułu wynagrodzeń. Dokonując wypłat wynagrodzeń jednostki te powinny w prowadzonej ewidencji również wyodrębniać wynagrodzenia objęte 50%-ową stawką kosztów uzyskania przychodów od pozostałych wynagrodzeń związanych z pracami nie będącymi przedmiotem praw autorskich lub praw pokrewnych.

Podkreślenia wymaga fakt, że z uwagi na złożoność problematyki i różne zasady or-ganizacji pracy jednostek zatrudniających np. członków orkiestry nie można podać uniwersalnych zasad prowadzenia ewidencji prac stanowiących przedmiot prawa autorskiego.

Należy jednak przyjąć, że podstawowym warunkiem prowadzenia takiej ewidencji jest ustalenie zakresu prac wykonywanych w danej jednostce organizacyjnej w ramach stosunku służbowego, które mogą stanowić przedmiot prawa autorskiego. Zakres tych prac może być ustalony np. w formie zarządzeń osób kierujących jednostką. Taka forma ustalania zakresu prac wykonywanych w ramach stosunku służbowego, które mogą stanowić przedmiot prawa autorskiego, wymaga prowadzenia dla każdego członka orkiestry, imiennej ewidencji prac, które mogą być przedmiotem prawa autorskiego. Taka ewidencja powinna być prowadzona przez pracodawcę i zawierać wykaz prac wykonywanych w ramach stosunku służbowego, w wyniku których powstają utwory będące przedmiotem prawa autorskiego i wypłacanych z tego tytułu wynagrodzeń.

Zauważyć jednak należy, że w razie powstania sporu co do autorskiego charakteru wykonywanych prac ? jak słusznie podkreślił organ podatkowy pierwszej instancji - wszelkie wątpliwości dotyczące kwalifikowania działalności członków orkiestry jako działalności twórczej powinny być kierowane do Departamentu Prawno-Legislacyjnego Ministerstwa Kultury.

Uwzględniając zatem powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, że do części wynagrodzeń otrzymywanych przez członków Orkiestry stanowiących przedmiot prawa autorskiego lub praw pokrewnych będą miały zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu, o ile z prowadzonej przez Jednostkę Wojskową dokumentacji będzie wynikała wysokość uzyskanego przychodu z tytułu stworzenia lub wykonania utworu (honorarium).

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika