Czy w przedstawionej sytuacji kwota każdego wypłaconego świadczenia podlega opodatko-waniu zryczałtowanym (...)

Czy w przedstawionej sytuacji kwota każdego wypłaconego świadczenia podlega opodatko-waniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym czy też będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem dopiero w przypadku gdy wartość przedmiotowych świadczeń przekroczy w roku podatkowym kwotę 2.280 zł ?

Zespół Szkół wypłaca z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych świadczenia dla emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio stosunkiem pracy. Indywidualnie emeryt otrzymuje świadczenie w postaci zapomogi, talonu, wczasów pod gruszą, nagrody jubileuszowej oraz biletu do kina, przy czym kwota tych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.


Ocena prawna stanu faktycznego:


Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodo-wym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2004 r., zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 4 usta-wy z dnia 26 lipca 1991 r. od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przy-chodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez eme-rytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

Jak wynika z powyższego odstępstwem od generalnej zasady opodatkowania wszelkich świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów od byłych zakładów pracy są świadczenia określone w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., które podlegają zwolnieniu od podatku do-chodowego.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawodawca zwolnił od podatku dochodowego zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywioło-wych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwo-ty 2.280 zł.

Przepis ten wyraźnie wskazuje sytuacje, w których wypłacona zapomoga korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w limitowanej wysokości. Zatem w przypadku, gdy wy-płaty zapomogi dokonywane byłemu pracownikowi ? emerytowi lub renciście ? nie następują w okolicznościach wymienionych w tym przepisie to przedmiotowe świadczenie podlegać będzie na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. opodatkowaniu zryczałtowanym podat-kiem dochodowym w wysokości 10% wypłaconego świadczenia.

Z kolei jak stanowi art. 21 ust. pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wolne od podatku docho-dowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2004r. literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. wskazuje, iż zwolnienie to przysługuje temu emerytowi (renciście) który:

  • z wypłacającym zakładem był w przeszłości związany stosunkiem pracy, stosunkiem służbo-wym lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub przynależnością do związków zawodowych;
  • otrzymał świadczenie rzeczowe lub ekwiwalent pieniężnego w zamian świadczeń rzeczowych;
  • otrzymał świadczenie o wartość nie przekraczającej kwoty 2.280 zł w danym roku podatkowym.

To czy do świadczeń rzeczowych zaliczają się talony i bilety rozstrzyga w pełni definicja znaku le-gitymacyjnego zawarta w art. 92115 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego przepisy o papierach wartościowych stosuje się odpowiednio do znaków legitymacyjnych stwierdzających obowiązek świadczenia. W myśl tej definicji rodzajem znaku legitymacyjnego jest również talon i bilet, jeśli uprawnia posiadacza do otrzymania określonego świadczenia po jego okazaniu, gwoli ścisłości tyl-ko wówczas gdy nie będzie podlegał wymianie na pieniądze.

W myśl zatem powołanych przepisów przekazywane w 2004 r. przez były zakład pracy rencistom i emerytom świadczenia rzeczowe o wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Natomiast wczasy ?pod gruszą? i nagrody jubileuszowe jako świadczenia oczywiście pieniężne otrzymywane przez rencistów i emerytów od byłych zakładów pracy podlegają opodatkowaniu zry-czałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności (art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.).

Płatnicy w myśl postanowień art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dys-pozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Zryczałtowany podatek z tego tytułu pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy płatnik powinien przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a je-żeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru - PIT-8A (art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r). Dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 tej ustawy.

Reasumując powyższe, w stanie prawnym obowiązującym w 2004 r. ze zwolnienia od podatku do-chodowego? w limitowanej wysokości ? będą korzystały otrzymane przez emerytów i rencistów od byłych zakładów pracy świadczenia rzeczowe w postaci biletu do kina, talonu, nagrody jubileuszo-wej pod warunkiem, że będzie miała charakter świadczenia rzeczowego lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń jak również zapomogi losowe wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Natomiast świadczenia pieniężne czyli każde świadczenie, którego przedmio-tem jest pieniądz i nie stanowi ono ekwiwalentu pieniężnego w zamian świadczeń rzeczowych - a za takie należy uznać dofinansowanie do wczasów turystycznych i do wczasów pod gruszą - podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika