W jaki sposób opodatkować i jaką informację należy przekazać Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oraz (...)

W jaki sposób opodatkować i jaką informację należy przekazać Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oraz podatnikowi z tytułu wypłat beneficjentom ostatecznym świadczeń z tytułu n/w projektów.

Na podstawie art. 14 a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 26 marca 2007 roku (data wpływu do tut. Urzędu 30.03.2007 roku) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie: tut. Organ podziela stanowisko Państwa w przedmiotowej sprawie.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2007 roku zwrócili się Państwo do tut. Urzędu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Porady prawne

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja ... zawarła niżej wymienione umowy:

- w dniu 20.02.2006 roku z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA) o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ,,Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006?w ramach priorytetu:,,Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym,działania:,,Szkolenia? (SPO 1.3_02) nr umowy: ....2006. Przedmiotem umowy jest realizacja projektu pod tytułem ,,Wykorzystanie komputera w zarządzaniu gospodarstwem rolnym. Cykl szkoleń dla rolników z terenu województwa lubelskiego?,oraz

- w dniu 31.10.2006 roku z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej o dofinansowanie projektów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, Priorytet ? I ,,Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej nr umowy: DWF......... Przedmiotem umowy jest realizacja Projektu ,, Aktywność i mobilność twoją szansą, którego celem jest udzielenie wsparcia kobietom na rynku pracy, które będzie prowadzić do wzrostu zatrudnienia kobiet i podniesienia ich statutu zawodowego i społecznego.

W ramach realizacji przedmiotowych projektów beneficjenci ostateczni otrzymują następujące świadczenia:
1) dodatek szkoleniowy za każdy dzień uczestnictwa w szkoleniu. Dodatek szkoleniowy wypłacany jest w wysokości 20% miesięcznego zasiłku określonego w art. 72 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
2) zwrot kosztów dojazdu na szkolenie z miejscowości zamieszkania do innej miejscowości gdzie odbywa się szkolenie lub z miejsca zamieszkania do miejsca szkolenia w tej samej miejscowości prywatnym samochodem beneficjenta ostatecznego w wysokości jaką daje iloczyn liczby przejechanych kilometrów wynikających z ewidencji przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U z 2002 roku, Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.):
3) zwrot kosztów dojazdu na podstawie przekazanych biletów,
4) zwrot kosztów dojazdu na szkolenie na podstawie pisemnego oświadczenia przewoźnika beneficjenta ostatecznego o cenie biletu na trasie między miejscem zamieszkania beneficjenta ostatecznego a miejscem odbywania szkolenia (brak biletu)
5) zwrot kosztów dojazdu na szkolenie w określonej kwocie (ryczałt).Pytanie brzmi: w jaki sposób opodatkować i jaką informację należy przekazać Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oraz podatnikowi z tytułu wypłat beneficjentom ostatecznym świadczeń z tytułu realizacji wyżej wymienionych projektów.

Zdaniem Fundacji:
- dodatek szkoleniowy stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł -zgodnie z art. 20 ust ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- zwrot kosztów dojazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu-korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust 1 pkt 102 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- zwrot kosztów dojazdu dla beneficjentów ostatecznych innych niż osoby zarejestrowane jako bezrobotne będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit.b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: zwolnieniu będzie podlegał zwrot kosztów przejazdu do wysokości, jaką daje iloczyn liczby przejechanych kilometrów wynikających z ewidencji przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 roku, Nr 236, poz. 1990 z późn. zm), a także zwrot kosztów dojazdu na szkolenie na podstawie przekazanych biletów,
- zwrot kosztów przejazdu na podstawie pisemnego oświadczenia przewoźnika lub beneficjenta ostatecznego o cenie biletu na trasie oraz kwotowo ustalony (ryczałt) stanowi dla podatnika przychód-art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176, z późn. zm),
- stosownie do art. 42a wyżej wymienionej ustawy od wyżej wymienionych przychodów podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych płatnik nie jest obowiązany potrącać zaliczki na podatek. Jest zobowiązany jednak wykazać kwoty wypłacone podatnikowi w roku podatkowym w informacji PIT- 8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego informuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 roku , Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności : kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z uwagi na powyższe przychód uzyskiwany przez osoby, z tytułu otrzymywania dodatku szkoleniowego, jest przychodem, o którym mowa w art. 20 ust. 1, wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie traktowany jako przychód z tzw. ?innych źródeł.

W odniesieniu do świadczeń dotyczących zwrotu kosztów podróży na szkolenia należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku , Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednak z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 102 wyżej cytowanej ustawy wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu, szkolenia, zajęć zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy, odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy, otrzymane na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001).

Ponadto art. 21 ust 1 pkt 16 lit. b; ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem ? do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust.

Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn.zm) - zwolnieniu będzie podlegał zwrot kosztów przejazdu do wysokości, stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001roku o transporcie drogowym (Dz. U z 2004 roku Nr 204, poz. 2088, z późn. zm) oraz zwrot kosztów udokumentowany biletami.

Natomiast zwrot kosztów dojazdu na szkolenia na podstawie pisemnego oświadczenia przewoźnika beneficjenta ostatecznego o cenie biletu na trasie między miejscem zamieszkania beneficjenta ostatecznego a miejscem odbywania szkolenia (brak biletu) oraz kwotowo ustalony ryczałt będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z innych źródeł o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art 42a wyżej cytowanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art 21 , art. 52, art 52a i art 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzać sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Od dochodów tych nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Podmiot dokonujący wypłaty jest natomiast zobligowany, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przekazania w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi oraz właściwemu dla podatnika urzędowi skarbowemu, informację PIT-8C, w której wykaże kwotę przychodu z tytułu przedmiotowych wypłat.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Ponadto informuję, iż w myśl art 14a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwo stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Od niniejszego postanowienia przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika