Czy dochód finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny zarządzany przez Departament Wdrażania (...)

Czy dochód finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny zarządzany przez Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy może korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty finansowane z tego funduszu w oparciu o art. 16 ust. 58 cyt. powyżej ustawy nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a także
- czy w przypadku opodatkowania otrzymana dotacja j.w. jest kwotą netto czy brutto
- jaką stawką VAT będzie opodatkowana dotacja finansowana z EFS oraz czy istnieje możliwość odliczenia VAT-u naliczonego dotyczącego zakupów przy realizacji w/w programu ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na złożone w dniu 02.12.2004 r. (uzupełnione pismem z dn.09.12.2004) zapytanie informuje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego następująco:
Zapytanie dotyczy:
- czy dochód finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny zarządzany przez Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy może korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 17 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty finansowane z tego funduszu w oparciu o art. 16 ust. 58 cyt. powyżej ustawy nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a także
- czy w przypadku opodatkowania otrzymana dotacja j.w. jest kwotą netto czy brutto
- jaką stawką VAT będzie opodatkowana dotacja finansowana z EFS oraz czy istnieje możliwość odliczenia VAT-u naliczonego dotyczącego zakupów przy realizacji w/w programu.

Porady prawne

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Celem tego przepisu jest zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym konkretnych kwot przekazywanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe od momentu przekazania do momentu ich uzyskania przez podmiot polski - beneficjenta takiej pomocy (podmiot, któremu ma służyć ta pomoc). Zatem zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody podmiotów, którym przyznana została pomoc.

Przepis ten precyzuje zarówno źródło pochodzenia środków jak i podmiot, który te środki otrzymuje i u którego są one dochodem wolnym.

Wobec powyższego do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:
- uzyskanie środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania,
- środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.

Z powyższego zwolnienia korzystają - uzyskane w związku z pozyskaniem środków pomocowych - dochody tych podmiotów, którym przyznana została pomoc (beneficjenci) i to zarówno dochody tych beneficjentów, którzy uzyskują środki bezpośrednio od ww. podmiotów, jak też tych, którzy uzyskują te środki za pośrednictwem podmiotów nie będących beneficjentami, właścicielami tych środków, ale które zostały upoważnione do administrowania tymi środkami i przekazywania ich na konto beneficjentów.

Otrzymane środki stanowią dla Spółki przychód z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle przepisów art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy, dochód uzyskany w wyniku realizacji zawartych kontraktów korzysta ze zwolnienia określonego powyższym przepisem.

Natomiast wydatki i koszty sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochdowym od osób prawnych w myśl art. 16 pkt 58 cyt. ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W sytuacji, kiedy program jest częściowo sfinansowany ze środków pomocy bezzwrotnej i brak jest możliwości powiązania wydatków z poszczególnymi źródłami przychodów zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 2 ustawy, który stanowi że w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty powiązane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabycwy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Warunkiem zastosowania art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy, jest stwierdzenie, że dana dotacja ma bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczonymi usługami.

W przypadku gdy otrzymana dotacja nie wpływa na cenę towaru lub usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a w przypadku gdy ma ona wpływ na cenę towaru lub usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla dostawy towaru lub usługi.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm./ stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy podatku od towarów i usług obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych przez środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4 rozporządzenia, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, które uprzednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w cytowanym § 6 w ust. 3 i 4 rozporządzenia, zwalnia się od podatku te usługi na podstawie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania § niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm./.

Spółka otrzymuje dotację na realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny zarządzanego przez Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy w wysokości 75 % oraz ze środków budżetu państwa w wysokości 25 %.

Jak wynika ze złożonego wniosku dotacje pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Usługi realizowane w ramach tego programu świadczone są nieodpłatnie na rzecz osób bezrobotnych. Otrzymana przez stronę dotacja nie spełnia kryteriów wynikających z § 6 ust. 1 oraz 4 cytowanego rozporządzenia, gdyż umowa w sprawie dotacji nie jest zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej a środki przeznaczone na dotację pochodzą ze środków budżetu Unii Europejskiej a nie ze środków określonych w powołanych przepisach.

W związku z powyższym otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku usług edukacyjnych dotacja jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) a usługi doradcze podlegają opodatkowaniu według stawki 22 % zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy.

W przypadku opodatkowania otrzymana dotacja jest kwotą brutto, którą należy rozliczyć 'rachunkiem w stu'.

Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowananych (art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jednocześnie tut. Urząd informuje, iż nie jest kompetentny do analizowania umów dotyczących dofinansowania Projektu realizowanego w ramach ZPORR.

Interpretacji udzielono wg stanu na dzień 28.12.2004 r.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika