Zwolnienie z podatku dochodowego dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne zatrudnione bezpośrednio (...)

Zwolnienie z podatku dochodowego dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne zatrudnione bezpośrednio przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej-Europejskiego Funduszu Społecznego.

W dniu 23 stycznia 2007 roku Wyższa Szkoła ........ złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego z tytułu zwolnienia z podatku dochodowego dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne zatrudnione bezpośrednio przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wyższa Szkoła ...... realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Z treści załączonych do wniosku umów stwierdzam, że WS... jest ?beneficjentem ostatecznym odbiorcą? środków pomocowych w ramach trzech projektów, tj.: ?Diagnoza i promocja integracji zawodowej osób niepełnosprawnych?, ?Uczymy się by pomagać-program doskonalenia zawodowego pracowników instytucji pomocy społecznej?, ?Nowa jakość usług-program doskonalenia zawodowego pracowników instytucji rynku pracy?. W ramach każdego projektu prowadzone jest oddzielne subkonto - wyłącznie do obsługi danego projektu. Koszty zadań w/w programu w tym również wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na umowę o pracę jak i umów o dzieło lub zlecenia finansowane jest częściowo (od 71% do 99%) z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Porady prawne

Zdaniem Strony pracownicy WS... zatrudnieni na podstawie umów o pracę lub umów zlecenia i o dzieło, którzy bezpośrednio realizują cele projektu, których wynagrodzenie jest finansowane ze środków projektu, zgromadzonych na wydzielonym do obsługi projektu koncie bankowym, w części współfinansowanej ze środków EFS korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, a w części sfinansowanej z Budżetu Państwa-są opodatkowane. Na potrzeby realizacji projektów Instytucje Wdrażające, przekazują zaliczki bądź transze z dużym opóźnieniem. W związku z tym, w przypadku umów zlecenia i o dzieło zawierają z wykonawcami umowy z klauzulą ?wynagrodzenie zostanie wypłacone po wpłynięciu środków na wydzielone konto do obsługi projektu? i zaliczka na podatek dochodowy osób fizycznych jest rozliczana zgodnie z procentowym udziałem środków z EFS w finansowaniu wynagrodzeń w projekcie. Natomiast w przypadku umów o pracę, ze względu na konieczność wypłaty wynagrodzeń dla pracowników w systemie miesięcznym WS... jest zmuszona przejściowo finansować ich regularną wypłatę z własnych środków. Po wpłynięciu dotacji na konto projektu, koszty wypłaconych wynagrodzeń pracowników są refundowane z tego konta. WS.... uważa, że wynagrodzenia pracowników realizujących projekty mimo w/w przejściowego finansowania ze środków obrotowych WS..., a następnie refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, są przychodem objętym zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego zauważam, że stosownie do postanowień art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 roku nr 14, poz. 176 z p. zm ) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz,
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które otrzymywały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999, ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 roku ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczące zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Z powyższych przepisów wynika, że pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści złożonego przez WS... wniosku wynika, że środki pochodzące z budżetu państwa na realizację projektu przekazywane są w formie dotacji.

W myśl art. 21 ust.1 pkt 47 b w/w ustawy o podatku dochodowym w związku z art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 196 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym przez art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 roku Nr 263 poz. 2619 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Pojęcie dotacji z budżetu państwa ściśle precyzuje art. 106 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2006 roku.

Dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na :
1) finansowanie lub dofinansowanie:
a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3, ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działaniu pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r.

Nr 64, poz.593, Nr 116, poz.1203, Nr 210, poz. 2135) zwanym dalej ?organizacjami pozarządowymi ?,
e) kosztów realizacji inwestycji,
2) dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej 'dotacjami podmiotowymi',
3) dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej 'dotacjami przedmiotowymi',
4) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie,
5) pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, zwane dalej ?dotacjami na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe ?.

Zadania realizowane przez pracodawcę w ramach przydzielonego projektu nie mieszczą się w wyżej wskazanym katalogu wydatków (dotacji) budżetowych.

Otrzymane środki pomocowe współfinansowane z budżetu nie mogą być więc uznane za pomoc pochodzącą z dotacji o których mowa w w/w art. 106 ust.2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. A zatem otrzymana pomoc przez beneficjenta również na podstawie tego przepisu nie jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Przychody ze stosunku pracy otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji w/w projektów finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. W związku z tym od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych - współfinansowanych - ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc pochodząca z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Zatem dochody osób zatrudnionych przy realizacji w/w projektów na podstawie umowy o pracę, umów zlecenia i umów o dzieło, których wynagrodzenia finansowane są ze środków obrotowych Wyższej Szkoły, a następnie są refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przychody z wynagrodzenia otrzymane przez pracowników w ramach realizacji w/w projektu, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stanowisko tut. Organu podatkowego zgodne jest z opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów (Nr 12/2006 r., poz. 90) urzędową interpretacją Nr DD6-8213-8/06/Dz/412 Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r. w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych, mającą zapewnić jednolite stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.

W związku z tym postanawiam jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika