Wniosek o wydanie opinii w sprawie opodatkowania dochodów - otrzymanego wynagrodzenia wynikającego (...)

Wniosek o wydanie opinii w sprawie opodatkowania dochodów - otrzymanego wynagrodzenia wynikającego z zawartej umowy ze spółką, której przedmiotem jest wsparcie realizacji projektu o nazwie 'Wsparcie procesu wdrażania ZPORR na poziomie centralnym i regionalnym'.Strona prowadzi działalność gospodarczą w ramach zawartej umowy będzie wykonywać nadzór jako konsultant.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w odpowiedzi na wniosek z dnia 16 października 2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymanym wynagrodzeniem sfinansowanym w znacznej części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, postanawiam:
- nie podzielić Pana stanowiska .

UZASADNIENIE

W piśmie z dnia 16 października 2006 roku złożył Pan wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania wypłaconego wynagrodzenia wynikającego z umowy zawartej 23 lutego 2006 roku z Sp. z o.o. z siedzibą w W, której przedmiotem jest wsparcie realizacji projektu o nazwie 'Wsparcie procesu wdrażania ZPORR na poziomie centralnym i regionalnym'.

Porady prawne

Na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i analizy przedłożonych dokumentów stwierdziłem, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan z. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (Zleceniodawca - dysponent środków pomocowych) w ramach programu Phare 2003/004-379.01.08 umowę 'Wsparcie procesu wdrażania ZPORR na poziomie centralnym i regionalnym'.

W ramach zawartej umowy, pełniąc funkcje konsultanta zobowiązany jest Pan do wykonywania na rzecz Zleceniodawcy: pomocy w przygotowaniu Studiów Wykonalności, szkolenia i doradztwo pracownikom Zleceniodawcy, nadzór jakościowy i merytoryczny, kontakty z Projektodawcami (końcowymi beneficjentami) oraz współpracy z innymi osobami wspomagającymi wykonanie projektu, szczególnie w zakresie przygotowania dokumentacji dla Projektodawców.

Środki pieniężne przekazywane są Panu na podstawie miesięcznych faktur wystawionych na Zleceniodawcę oraz po zaakceptowaniu przez Zleceniodawcę związanych z nim rezultatów.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego zauważam, że o ewentualnym zwolnieniu wypłaconego Panu wynagrodzenia może stanowić art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Nadmienić należy, że wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (ZPORR) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. wprowadzające przepisy dotyczące wdrożenia Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 w zakresie systemów zarządzania i kontroli wsparcia przyznanego z funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych (ufp) oraz Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 (NPR).

Z powyższych przepisów wynika, że pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu Państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych .

Środki pomocowe w części współfinansowane z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji , o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Z 2003 roku Nr 15, poz. 148 z późn. zm.). W tej części otrzymana pomoc przez beneficjenta również nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu w/w ustawy o finansach publicznych.

Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy.

Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych, przy czym środki finansowe są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie pochodzenie warunkuje w/w wymienione zwolnienie przedmiotowe ).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż brak podstaw do zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej otrzymanego przez Pana wynagrodzenia , z uwagi na pośrednie zaangażowanie w realizację Projektu, wyrażające się wykonywaniem prac o charakterze kierowniczym, koordynacyjnym, nadzorczym i organizacyjnym, które są niezbędne do realizacji Projektu, jednakże nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Aby zatem powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie - konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych pod lit. a) i lit. b) powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej tj.:
1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w w/w przepisie,
2. strona bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z w/w środków.

W ocenie tutejszego Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym nie zaistniała żadna z przesłanek warunkujących zwolnienie z opodatkowania.
W związku z tym postanawiam jak w sentencji.

Jednocześnie informuję, że stanowisko powyższe zgodne jest z urzędową interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 roku opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów Nr 12/2006 r. poz 90.

Informuję, że w myśl art. 14 a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika