Czy opłaty wnoszone przez właścicieli lokali użytkowych na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości (...)

Czy opłaty wnoszone przez właścicieli lokali użytkowych na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej oraz kosztów utrzymania indywidualnego lokalu (tj: media) we wspólnocie mieszkaniowej, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy są wolne zgodnie z art.17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?

Na podstawie art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 roku, Nr 217, poz. 1590) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 28 czerwca 2007 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (pismo z dnia 28.06.2007 roku), uzupełnione pismem z dnia 02.08.2007 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Porady prawne

Wspólnota Mieszkaniowa, powstała na bazie zasobów mieszkaniowych (były hotel pracowniczy) należących do zakładu pracy, służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych pracowników w/w zakładu.

Dnia 09.02.2000 roku została zarejestrowana przez Urząd Statystyczny jako wspólnota mieszkaniowa i został jej nadany REGON. Przed dniem zarejestrowania jak też i po, część powierzchni mieszkalnej została przez nowych właścicieli wykorzystana do prowadzenia działalności gospodarczej. Na dzień dzisiejszy Wspólnotę Mieszkaniową tworzy ogół właścicieli lokali z przewagą o charakterze użytkowym. Wszyscy właściciele uiszczają zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej oraz kosztów utrzymania indywidualnego lokalu (media) we wspólnocie mieszkaniowej.

Wspólnota Mieszkaniowa składa się z właścicieli, którzy prowadzą działalność gospodarczą w swoich lokalach użytkowych. Ponadto Wspólnota Mieszkaniowa wynajmuje części wspólne, z których pobiera czynsz i płaci podatek dochodowy.
Podatnik pyta:

Czy opłaty wnoszone przez właścicieli lokali użytkowych na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej oraz kosztów utrzymania indywidualnego lokalu (tj: media) we wspólnocie mieszkaniowej, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy są wolne zgodnie z art.17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) ?

Zdaniem podatnika Wspólnotę Mieszkaniową tworzy ogół właścicieli lokali w nieruchomości (art. 6 ustawy o własności lokali Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903), niezależnie od przeznaczenia lokali (art.1 i 2 ustawy). Zasobem mieszkaniowym wspólnoty, są więc wszystkie lokale wchodzące w skład nieruchomości, niezależnie od ich przeznaczenia. Pogląd ten znajduje poparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego ? Ośrodka Zamiejscowego we Wrocławiu z 16 października 1995 r. (sygn. Akt S.A./Wr 152/95), który stwierdził, że przez ?gospodarkę zasobami mieszkaniowymi? należy rozumieć działania mające na celu utrzymanie substancji lokalowej, tj. pomieszczeń mieszkalnych i użytkowych. W związku z powyższym opłaty wnoszone przez właścicieli lokali użytkowych na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej oraz kosztów utrzymania indywidualnego lokalu (tj: media) we wspólnocie mieszkaniowej, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art.17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

W myśl przepisu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. nr 217, poz. 1590) wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami) - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007 roku - stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl przepisów art.17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powyższy przepis oznacza, że dochody wspólnot mieszkaniowych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli łącznie spełniają następujące warunki: są to dochody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, dochody te nie zostały przez wspólnotę uzyskane z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Dla dokonania oceny jakie dochody wspólnoty mieszkaniowej są wolne od podatku na podstawie wyżej cytowanego przepisu niezbędne jest zdefiniowanie pojęcia zawartego w tym przepisie tj. gospodarka zasobami mieszkaniowymi oraz zasoby mieszkaniowe.

Przez ?zasoby mieszkaniowe?, o których mowa w art.17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć:
1/ budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami jak w szczególności:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie, hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- garaże, miejsca parkingowe,
2/ pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
-osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3/ urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak:
- zbiorniki - doły gnilne, szamba,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
- budowle inżynieryjne,
- budowle komunikacyjne, jak drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Z powyższego wynika, że tylko opłaty (czynsze) związane z w/w budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty stanowić będą przychody i koszty związane z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi.

Dochód powstały z nadwyżki takich przychodów nad kosztami ich uzyskania, na podstawie art.17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, pod warunkiem oczywiście, że zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych będą podlegały natomiast dochody z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, np. dochody z najmu lokali użytkowych, powierzchni reklamowych, powierzchni reklamowych na budynkach, miejsc na dachach pod anteny satelitarne, anteny telefonii komórkowej ? bez względu na cel, na jaki zostaną przeznaczone.

Wspólnotę Mieszkaniową tworzy ogół właścicieli lokali z przewagą o charakterze użytkowym, którzy prowadzą działalność gospodarczą w tych lokalach. Uczestniczą oni również w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.
Wspólnota wynajmuje także części wspólne, z których pobiera czynsz i płaci podatek dochodowy.

W związku z powyższym wpłaty dokonywane przez właścicieli lokali użytkowych przeznaczone na utrzymanie tych lokali, a nie należące do wspólnoty części wspólnej nieruchomości, oraz koszty utrzymania indywidualnego lokalu (tj. media) powiększają przychody podatnika, które pomniejszone o koszty uzyskania przychodów (określone na podstawie art. 15 w/w ustawy) powodują powstanie dochodu lub straty podatkowej. Tak więc osiągnięty w tym stanie faktycznym dochód (nadwyżka sumy przychodów nad kosztami uzyskania przychodów) stanowi dochód uzyskany z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, pomimo przeznaczenia go na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Należy stwierdzić również, że lokale użytkowe nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Trudno więc uznać, że lokal użytkowy znajdujący się w budynku mieszkalnym jest niezbędnym elementem dla korzystania z mieszkań przez mieszkańców danego budynku.

W związku z powyższym dochody uzyskane z opłat za lokale użytkowe należy zaliczyć do dochodów, które bez względu na cel, na jaki zostaną przekazane, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz opisanego stanu faktycznego należy uznać, iż stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika