Jak opodatkować przywóz do Polski towarów dopuszczonych do obrotu na terytorium innego państwa członkowskiego (...)

Jak opodatkować przywóz do Polski towarów dopuszczonych do obrotu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.11.2006 r wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Porady prawne

Spółka z o.

o. ..... jest zarejestrowana jako podatnik VAT oraz podatnik VAT/UE w tutejszym Urzędzie Skarbowym. W miesiącu wrześniu 2006r Spółka nabyła towary od firmy kanadyjskiej, które zostały zaimportowane z Chin drogą morską. Odprawy towarów Spółka dokonała w Hamburgu gdzie Urząd Celny na podstawie dokumentu SAD naliczył należne cło. Następnie towar przewieziono na terytorium Polski.

Przedstawiono pytanie:

Jak opodatkować przywóz do Polski towarów dopuszczonych do obrotu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii?

i zajęto następujące stanowisko:

W naszej ocenie, przywiezienie do kraju towaru, który uprzednio został zaimportowany z Chin i dopuszczony do obrotu na terytorium Wspólnoty w Niemczech (w Hamburgu), nie będzie w Polsce importem dla celów VAT, lecz będzie to dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Towary zostały odprawione w Hamburgu, a następnie przemieszczone z Niemiec do Polski. W związku z powyższym Spółka jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W momencie zakończenia wysyłki towar znajduje się na terytorium Polski.

Na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT Spółka wystawiła fakturę wewnętrzną i rozliczyła podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce, gdzie przy w/w okolicznościach odprawy importowej w Hamburgu za podstawę do wyliczenia VAT przyjęto cenę nabycia towaru ustaloną na podstawie faktury handlowej wystawionej przez spółkę kanadyjską (wartość towaru) oraz dokumentu SAD sporządzonego w Hamburgu (naliczone cło z tytułu importu na terenie Niemiec).

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn.zm) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art.2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 z późn. zm) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Na podstawie art. 36 ust.1 w/w ustawy, w przypadkach gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

W myśl art.11 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa m.in. zaimportowane i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. W związku z tym Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium RP jest zatem zobowiązany do zadeklarowania podatku należnego z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Natomiast zgodnie z postanowieniami Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1997r w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych ? wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz.U.UE.L77.145.1), opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej podlega wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów z państw trzecich (import towarów); miejscem importu jest państwo, na obszarze którego towary znalazły się po wprowadzeniu na terytorium Wspólnoty (art.7 Dyrektywy). Tak więc podmiot, który wprowadził do obrotu wspólnotowego towar z obszarów trzecich automatycznie staje się zobowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, na obszarze którego towary te znalazły się po wprowadzeniu ich na terytorium Wspólnoty. Nawet jeśli podmiot nie zarejestrowany w tym państwie członkowskim jako podatnik podatku od wartości dodanej, to de facto występuje jako taki podatnik z uwagi na fakt wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem (importu towarów). A zatem, wprowadzając towar do obrotu wspólnotowego na obszarze Niemiec, Strona stała się podatnikiem podatku od wartości w tym państwie z tytułu importu towarów i dlatego dalsze przemieszczenie towaru na terytorium RP, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Biorąc pod uwagę przestawiony przez Podatnika stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa, stwierdzam, iż przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od towarów i usług (uprzednio zaimportowanych przez niego i odprawionych w Niemczech) z Niemiec do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art.106 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce. Zgodnie z art.86 ust.2 pkt 4 cyt, ustawy kwota podatku należnego w przypadku wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy (art. 86 ust. 10 pkt 2 cyt. ustawy) lub w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług).

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.3


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika