Którą z kwot wpłaconych na rzecz spółdzielni mieszkaniowej (związanych z przekształceniem prawa (...)

Którą z kwot wpłaconych na rzecz spółdzielni mieszkaniowej (związanych z przekształceniem prawa do lokalu mieszkalnego z lokatorskiego we własnościowe) Wnioskodawca może potraktować jako koszt uzyskania przychodu w związku ze sprzedażą tego prawa w dniu 18 października 2007 r.?


Zmiana interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu, interpretację indywidualną z dnia 31 stycznia 2008 r., nr ITPB1/415-475/07/MK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów na wniosek z dnia 05 listopada 2007 r. o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji jako koszty uzyskania przychodu przy opodatkowaniu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, kwoty zwaloryzowanego wkładu budowlanego oraz dopłaty wniesionej na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

Porady prawne


Uzasadnienie

Dnia 31 stycznia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając ? na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek z dnia 05 listopada 2007 r.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca od dnia 13.10.2003 r. był ?użytkownikiem? lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej na podstawie umowy o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego.

W dniu 22.01.2007 r. Wnioskodawca zawarł z (?) Spółdzielnią Mieszkaniową umowę o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. W celu jej zawarcia do kwoty wkładu mieszkaniowego stanowiącego 27.550,00 zł, Wnioskodawca wniósł na rzecz spółdzielni 13.775,00 zł celem uzupełnienia wartości rynkowej lokalu mieszkalnego. Następnie w dniu 18.10.2007 r. wymieniony lokal sprzedał na wolnym rynku za kwotę 120.000,00 zł, i cały uzyskany dochód przeznaczył na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, tj. budowę domu.

Przedstawiając stan faktyczny, Wnioskodawca zadał pytanie jaką kwotę wpłaty do spółdzielni mieszkaniowej może potraktować jako koszt uzyskania przychodu w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego.

Dokonując oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, Wnioskodawca stwierdził we wniosku, że kosztem uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jest zwaloryzowana kwota wkładu, tj. 27.500,00 zł oraz kwota wpłaty w wysokości 13.775,00 zł stanowiąca różnicę pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego wkładu mieszkaniowego zmniejszona o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię.


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy uznał za prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dopłaty wniesionej na rzecz spółdzielni (13.775,00 zł), zaś za nieprawidłowe w części dotyczącej kwoty zwaloryzowanego wkładu ?budowlanego? (27.550,00 zł).


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył co następuje:

Stanowisko, co do kwalifikacji wydatków związanych z nabyciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, do kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia tego prawa, w przedstawionym stanie faktycznym, jest niezgodne z obowiązującym stanem prawnym.

Stosownie do przepisu art. 30e ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 179 z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w tym spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa wyżej, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 22 ust. 6c ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Nabycie ograniczonego prawa rzeczowego, jakim jest własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu, może nastąpić m.in. poprzez przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.

Zasady zawierania z członkiem spółdzielni mieszkaniowej, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, umowy przekształcenia na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, określają przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm. ? w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 lipca 2007 r.), w szczególności art. 111.

Zgodnie z ust. 1 tego artykułu ? na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami;
  2. spłaty przypadającego na ten lokal uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z tytułu modernizacji budynku w rozumieniu art. 61 ust. 5;
  3. spłaty przypadających na ten lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal;
  4. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust.

    1;
  5. wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego całego wkładu mieszkaniowego albo jego części. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, to różnica pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, podlega zmniejszeniu o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię zwaloryzowanej proporcjonalnie do aktualnej wartości rynkowej lokalu. Przepis art. 461 stosuje się odpowiednio.

Nabycie w tej drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, uzależnione jest więc od spełnienia przez członka spółdzielni określonych warunków finansowych.

Różnica, jaką członek spółdzielni mieszkaniowej ma wpłacić w związku ze zmianą prawa lokatorskiego na własnościowe, jest więc różnicą między wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością całego wkładu mieszkaniowego (gdy członek spółdzielni mieszkaniowej pokrył już pełną różnicę między całkowitym kosztem budowy a pomocą z zewnątrz) bądź różnicą między wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionej przez członka części wkładu mieszkaniowego (jeżeli członek spółdzielni mieszkaniowej nie wniósł jeszcze całego wkładu mieszkaniowego, gdyż nadal spłaca kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na budowę, czyli na pokrycie części wkładu mieszkaniowego członka). Wpłacając tę różnicę, członek spółdzielni mieszkaniowej dokonuje jednocześnie spłaty tej części kredytu, jaki spółdzielnia zaciągnęła na budowę, której nie spłacił do dnia przekształcenia prawa lokatorskiego we własnościowe.

Wskazane powyżej wpłaty (tyt. wkładu mieszkaniowego) są więc bezpośrednio związane z nabyciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i w konsekwencji składają się na koszty nabycia przedmiotowego prawa, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy.

?Dopłata? jest jedynie częścią kosztu nabycia tego prawa, jakim jest wydatek z tytułu wkładu mieszkaniowego, którego ponoszenie jest rozłożone w czasie. Nie znajduje więc uzasadnienia wyłączenie z kosztów nabycia przedmiotowego prawa wydatków na poczet wkładu mieszkaniowego, poniesionych przed uzyskaniem statusu członka spółdzielni. Byłoby to nieuzasadnione różnicowanie podatników, którzy ponoszą taki sam wydatek, lecz w różnym czasie.

Warunkiem przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu jest pokrycie w całości kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na lokal w postaci wkładu mieszkaniowego. Jest to więc ten sam wydatek, niezależnie od tego czy poniesiony został w całości przed ustanowieniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, czy też jako uzupełnienie - po ustanowieniu tego prawa.

Reasumując, nie ma żadnych przeszkód, aby w pełnej wysokości kwalifikować do kosztów podatkowych poniesione przez Wnioskodawcę wydatki tytułem wkładu mieszkaniowego, tj. kwota wpłacona przed ustanowieniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu zwaloryzowana przez spółdzielnie w wysokości 27.550,00 zł, jak i kwota wpłaty w wysokości 13.775,00 zł stanowiąca różnicę pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego wkładu mieszkaniowego zmniejszona o 50% wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię.

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika