W sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, (...)

W sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, Wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy, oraz zgodnie z art. 39 ust. 1 jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.


Zmiana interpretacji indywidualnej


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 28 grudnia 2010 r., Nr IPPB4/415-783/10-2/LS wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, uznającą stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 4 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, za:

  1. nieprawidłowe w odniesieniu do dochodów, których źródłem finansowania jest Fundusz Pracy,
  2. prawidłowe w odniesieniu do dochodów, których źródłem finansowania są środki z budżetu Unii Europejskiej,

gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.


Uzasadnienie


Dnia 28 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając ? na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 4 października 2010 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiatowy Urząd Pracy realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), gdzie instytucją Pośredniczącą jest Marszałek Województwa - Wojewódzki Urząd Pracy.


Informacje o projekcie:

Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich. Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie. Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych.

Pomiędzy Samorządem Województwa jako ?Instytucją Wdrażającą?, a Powiatowym Urzędem Pracy jako ?Beneficjentem? została zawarta w dniu 16.04.2008 r. umowa i nadal jest realizowana.

Wsparciem w ramach tego projektu objęte są osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy oraz w jego Oddziałach Zamiejscowych, jako bezrobotne, mieszkające na terenie powiatu i miasta. Preferowane są osoby bezrobotne będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy, określone w art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.).

Uczestnicy projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddzialanie 6.1.3 mogą otrzymać stypendia wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym stypendium szkoleniowe (art. 41 ustawy), stypendium z tytułu staży (art. 53), od którego naliczana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

(Definicja stypendium w myśl art. 2 ust. 2 pkt 35 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy: stypendium - oznacza to kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych).

Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 17 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy świadczenia te są finansowane z Funduszu Pracy i naliczana jest od nich zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Przedmiotowe stypendia finansowane są ze środków Funduszu Pracy przeznaczonych na realizację projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Poddzialanie 6.1.3 współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych i jako organizator szkoleń oraz staży wskazanych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zgodnie z umową z dnia 16.04.2008 r., ma obowiązek pobrać i odprowadzić na konto Urzędu Skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

W związku z tym, że ustawodawca nie wprowadził żadnych ograniczeń w ramach powyższego zwolnienia w zależności od źródła finansowania projektu, zwolnienie dotyczy również świadczeń wypłacanych w ramach projektów systemowych Poddziałanie 6.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które są finansowane z Funduszu Pracy.

Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie powinien pobierać i odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów jako współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, w części dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, których źródłem finansowania jest Fundusz Pracy uznał za nieprawidłowe. Natomiast w części dotyczącej opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, których źródłem finansowania są środki z budżetu Unii Europejskiej uznał za prawidłowe.


Stanowisko to uzasadnił w następujący sposób.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy) realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), gdzie instytucją Pośredniczącą jest Marszałek Województwa - Wojewódzki Urząd Pracy. Wsparciem w ramach tego projektu objęte są osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy oraz w jego Oddziałach Zamiejscowych, jako bezrobotne, mieszkające na terenie powiatu i miasta. Uczestnicy projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 6.1.3 mogą otrzymać stypendia wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym stypendium szkoleniowe, stypendium z tytułu staży, od którego naliczana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, iż przepis art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) stanowi, iż w stosunku do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy:

  1. bezrobotnych do 25 roku życia,
  2. bezrobotnych długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego, o którym mowa w art. 50 ust. 2 pkt 2, albo kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,
  3. bezrobotnych powyżej 50 roku życia,
  4. bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,
  5. bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia,
  6. bezrobotnych, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,
  7. bezrobotnych niepełnosprawnych
  • mogą być dodatkowo stosowane działania określone w art. 50-61a.

Stypendium - w myśl art. 2 pkt 35 ww. ustawy - oznacza kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 01 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 i 4.


Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej 'Sekcja Gwarancji',
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie do środków europejskich zaliczył się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż stypendia stażowe i szkoleniowe otrzymywane przez osoby bezrobotne (uczestników projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko w części finansowanej ze środków unijnych.

Oznacza to, iż Wnioskodawca jako płatnik nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. stypendiów.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż świadczenia w postaci stypendiów stażowych i szkoleniowych (jeżeli nie są finansowane ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych), wypłacane z Funduszu Pracy, nie są objęte zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał także, iż na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy.

Zatem, w sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, Wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy, oraz zgodnie z art. 39 ust. 1, jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Za niezgodne z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uznające, że stypendia stażowe otrzymane w 2010 r. przez osoby bezrobotne, będące uczestnikami projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?, jedynie w części finansowanej ze środków unijnych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca jako organizator staży i szkoleń wypłaca uczestnikom stypendia stażowe i szkoleniowe z realizowanego projektu w ramach Poddziałania 6.1.3 - Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych PO KL, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Podkreślić należy, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy został m.in. rozszerzony o pkt 137, na podstawie którego zwolnieniem od podatku objęte zostały środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Do środków europejskich, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych zaliczono m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Jak wielokrotnie podkreślał w swym orzecznictwie Trybunał Konstytucyjny, ?zwolnienia nie stanowią uznanego przez ustawodawcę standardu prawnego lecz są ustawowym wyjątkiem od zasady powszechności i równości obowiązków podatkowych? (orzeczenie TK z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt K. 26/97). Stąd należy je interpretować ściśle, tj. bez stosowania wykładni rozszerzającej, ani zawężającej.

Dlatego też, wbrew stanowisku wyrażonemu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który zastosował zawężającą wykładnię powyższego zwolnienia przedmiotowego, stypendia stażowe i szkoleniowe wypłacone uczestnikom projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają w całości ze zwolnienia od podatku na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika