W sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, (...)
W sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, Wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy, oraz zgodnie z art. 39 ust. 1 jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.
Zmiana interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 28 grudnia 2010 r., Nr IPPB4/415-783/10-2/LS wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, uznającą stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 4 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, za:
- nieprawidłowe w odniesieniu do dochodów, których źródłem finansowania jest Fundusz Pracy,
- prawidłowe w odniesieniu do dochodów, których źródłem finansowania są środki z budżetu Unii Europejskiej,
gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.
Uzasadnienie
Dnia 28 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając ? na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 4 października 2010 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiatowy Urząd Pracy realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), gdzie instytucją Pośredniczącą jest Marszałek Województwa - Wojewódzki Urząd Pracy.
Informacje o projekcie:
Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich. Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie. Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych.
Pomiędzy Samorządem Województwa jako ?Instytucją Wdrażającą?, a Powiatowym Urzędem Pracy jako ?Beneficjentem? została zawarta w dniu 16.04.2008 r. umowa i nadal jest realizowana.
Wsparciem w ramach tego projektu objęte są osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy oraz w jego Oddziałach Zamiejscowych, jako bezrobotne, mieszkające na terenie powiatu i miasta. Preferowane są osoby bezrobotne będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy, określone w art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.).
Uczestnicy projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddzialanie 6.1.3 mogą otrzymać stypendia wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym stypendium szkoleniowe (art. 41 ustawy), stypendium z tytułu staży (art. 53), od którego naliczana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.
(Definicja stypendium w myśl art. 2 ust. 2 pkt 35 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy: stypendium - oznacza to kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych).
Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 17 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy świadczenia te są finansowane z Funduszu Pracy i naliczana jest od nich zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Przedmiotowe stypendia finansowane są ze środków Funduszu Pracy przeznaczonych na realizację projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Poddzialanie 6.1.3 współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych i jako organizator szkoleń oraz staży wskazanych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zgodnie z umową z dnia 16.04.2008 r., ma obowiązek pobrać i odprowadzić na konto Urzędu Skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).
W związku z tym, że ustawodawca nie wprowadził żadnych ograniczeń w ramach powyższego zwolnienia w zależności od źródła finansowania projektu, zwolnienie dotyczy również świadczeń wypłacanych w ramach projektów systemowych Poddziałanie 6.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które są finansowane z Funduszu Pracy.
Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie powinien pobierać i odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów jako współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, w części dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, których źródłem finansowania jest Fundusz Pracy uznał za nieprawidłowe. Natomiast w części dotyczącej opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, których źródłem finansowania są środki z budżetu Unii Europejskiej uznał za prawidłowe.
Stanowisko to uzasadnił w następujący sposób.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy) realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), gdzie instytucją Pośredniczącą jest Marszałek Województwa - Wojewódzki Urząd Pracy. Wsparciem w ramach tego projektu objęte są osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy oraz w jego Oddziałach Zamiejscowych, jako bezrobotne, mieszkające na terenie powiatu i miasta. Uczestnicy projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 6.1.3 mogą otrzymać stypendia wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym stypendium szkoleniowe, stypendium z tytułu staży, od którego naliczana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, iż przepis art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) stanowi, iż w stosunku do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy:
- bezrobotnych do 25 roku życia,
- bezrobotnych długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego, o którym mowa w art. 50 ust. 2 pkt 2, albo kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,
- bezrobotnych powyżej 50 roku życia,
- bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,
- bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia,
- bezrobotnych, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,
- bezrobotnych niepełnosprawnych
- mogą być dodatkowo stosowane działania określone w art. 50-61a.
Stypendium - w myśl art. 2 pkt 35 ww. ustawy - oznacza kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.
Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.
Z dniem 01 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 i 4.
Do środków europejskich zalicza się zatem:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej 'Sekcja Gwarancji',
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Uwzględniając powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie do środków europejskich zaliczył się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż stypendia stażowe i szkoleniowe otrzymywane przez osoby bezrobotne (uczestników projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko w części finansowanej ze środków unijnych.
Oznacza to, iż Wnioskodawca jako płatnik nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. stypendiów.
Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż świadczenia w postaci stypendiów stażowych i szkoleniowych (jeżeli nie są finansowane ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych), wypłacane z Funduszu Pracy, nie są objęte zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał także, iż na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy.
Zatem, w sytuacji gdy stypendia podlegające opodatkowaniu, stanowią świadczenia wypłacane z Funduszu Pracy, Wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy, oraz zgodnie z art. 39 ust. 1, jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Za niezgodne z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uznające, że stypendia stażowe otrzymane w 2010 r. przez osoby bezrobotne, będące uczestnikami projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?, jedynie w części finansowanej ze środków unijnych.
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca jako organizator staży i szkoleń wypłaca uczestnikom stypendia stażowe i szkoleniowe z realizowanego projektu w ramach Poddziałania 6.1.3 - Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych PO KL, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Podkreślić należy, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy został m.in. rozszerzony o pkt 137, na podstawie którego zwolnieniem od podatku objęte zostały środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Do środków europejskich, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych zaliczono m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Jak wielokrotnie podkreślał w swym orzecznictwie Trybunał Konstytucyjny, ?zwolnienia nie stanowią uznanego przez ustawodawcę standardu prawnego lecz są ustawowym wyjątkiem od zasady powszechności i równości obowiązków podatkowych? (orzeczenie TK z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt K. 26/97). Stąd należy je interpretować ściśle, tj. bez stosowania wykładni rozszerzającej, ani zawężającej.
Dlatego też, wbrew stanowisku wyrażonemu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który zastosował zawężającą wykładnię powyższego zwolnienia przedmiotowego, stypendia stażowe i szkoleniowe wypłacone uczestnikom projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają w całości ze zwolnienia od podatku na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.
W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.
Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.